کارشناس ارشد علوم قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
چکیده
مراجعه به تفاسیر معتبر و روایات صحیحالإسناد، پرده از مراد الهی در آیات مجمل بر میدارد. از جمله این آیات، آیه 38 سوره حجر و 81 سوره صاد است که در این مقاله از آن به آیه «یومالوقتالمعلوم» تعبیر میشود. در این آیات، مهلت درخواستی ابلیس از خداوند تا روز قیامت جهت اغوای بندگان، مقیّد به روزی معلوم میشود. مصداق «یومالوقتالمعلوم» در طول تاریخ تفسیر مورد اختلاف است. انطباق یومالمعلوم به روز قیامت، نفخ صور اوّل، رجعت نبی مکرّم6 و ظهور حضرت حجّت4 مهمترین آرای مطرحشده مفسران در بیان مصداق این روز میباشند. با توجّه به قرائن قرآنی و تفسیری و همچنین روایات صحیحالسند از ناحیه ائمه هدی: مصداق «یومالوقت المعلوم» نمیتواند روزی جز ظهور حضرت حجّت4 باشد؛ که مرگ ابلیس و رهایی مجتمع انسانی از گناه و شر در این روز محقّق میشود. بررسیهای صورت گرفته در این جستار که با روش توصیفی- تحلیلی به نگارش درآمده نیز مؤید این مطلب است که: مراد از «یومالوقتالمعلوم» یاد شده در آیات قرآن، روز ظهور حضرت مهدی4 است؛ و سایر دیدگاههای مطرحشده دارای اشکالات سندی و محتوایی میباشند.