مسئله رجعت از ضروریات مذهب و مکتب تشیع است. رجعت در اصطلاح امامیه به معنای بازگشت گروهی از مؤمنان حقیقی برای دریافت پاداش و گروهی از معاندان برای رسیدن به عذاب است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از گزارشهای مندرج در منابع مختلف روایی و تاریخی، در پی یافتن پاسخ پرسشهایی درباره موضوع رجعت در دوران امامت امام باقر؟ع؟ است. بررسی سیر تاریخی روایات نشان میدهد که اعتقاد به رجعت قبل از امام باقر؟ع؟ به صورت جدی مورد بحث نبود، امّا از دوران آن حضرت در قالب استدلال و گفتوگو مطرح شده است. این روایات براساس ناقل اول روایت به پنج دسته تقسیم میشود که نقلکنندگان اولیه آنها را ابیحمزه ثمالی، جابربن یزید جعفی، زرارة بن اعین، حمران بن اعین و ابیصامت حلوانی تشکیل میدهند. از مجموع شانزده روایتی که از لحاظ سندی و دلالی مورد بررسی قرار گرفت، تنها سه روایت صحیح است و سایر روایات با ضعف سند مواجه بوده و غیرقابل اعتماد هستند. محدث نوری هم با تکیه بر نمونههایی از روایات رجعت که ضعف سندی دارند، ادعا میکند که بخشی از قرآن که درباره ائمه معصومین؟عهم؟ یا دشمنان آنان بوده، حذف شده و اکنون در قرآن فعلی وجود ندارد و همین امر تحریف به نقیصه در قرآن را ثابت میکند.
ابراهیمی, لیلا, & نقیب, سید محمد. (1401). تحلیل سندی اندیشه رجعت در روایات امام باقر؟ع؟ و رد توهم تحریف در آراء محدث نوری در روایت مربوط به آیه 24 سوره نحل. پژوهش های مهدوی, 11(42), 113-144.
MLA
لیلا ابراهیمی; سید محمد نقیب. "تحلیل سندی اندیشه رجعت در روایات امام باقر؟ع؟ و رد توهم تحریف در آراء محدث نوری در روایت مربوط به آیه 24 سوره نحل". پژوهش های مهدوی, 11, 42, 1401, 113-144.
HARVARD
ابراهیمی, لیلا, نقیب, سید محمد. (1401). 'تحلیل سندی اندیشه رجعت در روایات امام باقر؟ع؟ و رد توهم تحریف در آراء محدث نوری در روایت مربوط به آیه 24 سوره نحل', پژوهش های مهدوی, 11(42), pp. 113-144.
VANCOUVER
ابراهیمی, لیلا, نقیب, سید محمد. تحلیل سندی اندیشه رجعت در روایات امام باقر؟ع؟ و رد توهم تحریف در آراء محدث نوری در روایت مربوط به آیه 24 سوره نحل. پژوهش های مهدوی, 1401; 11(42): 113-144.