1
کارشناسارشد تاریخ تشیع دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
2
استادیار دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده
پیشران جریان روشنفکری دینی معاصر به صرف ادعا و برخواسته از نوعی سبکشماری علم تاریخ بر آن است که امام زمان؟عج؟ به لحاظ تاریخی قابل اثبات نیست. این دیدگاه نه تنها با گرایشهای پست مدرنیستی وی متناقض است بلکه با دیدگاه مدرن در تاریخ نیز سازگار نیست. پژوهشی با تمرکز بر دانش تاریخ و شاخههای آن در این رابطه کمتر به چشم میخورد. گرچه منابع تاریخی، آثار کلامی و مذهبی نیستند، بلکه متونی تاریخی هستند که باید در فضای همین علم بررسی شوند، در این تحقیق با شیوه توصیفی _ تحلیلی و به صورت کتابخانهای و با محوریت آثار مهم و مطرح مورخان عامه به بررسی این موضوع پرداختهایم. از قرن سوم، مورخان بزرگ ظهور کردند و در آثار خود به تاریخ اسلام به شکل سلسله حوادثی پیوسته نظر کردند. از نیمه دوم همین قرن و دوران غیبت صغری به تدریج گزارش تولد امام دوازدهم در آثار تاریخی به چشم میخورد. در این پژوهش، شواهد تاریخی بیست و شش اثر تاریخی و علوم مربوطه گردآوری شده است. در این ادله علاوه بر ولادت، تاریخ و روز و محل این رویداد، دیرزیستی امام، غیبت صغری و کبری و زمان وقوع آن، نسب نامه، القاب، مسئله نیابت، نام مادر مولود و تبار رومی وی و موارد دیگر آمده است.
کریمی شهیدی, سیدمهدی, & سلطانی احمدی, مجتبی. (1401). نقد ادعای عدم وجود ادلۀ تاریخی میلاد امام دوازدهم با محوریت بررسی آثار مورخین عامه. پژوهش های مهدوی, 11(42), 7-34.
MLA
سیدمهدی کریمی شهیدی; مجتبی سلطانی احمدی. "نقد ادعای عدم وجود ادلۀ تاریخی میلاد امام دوازدهم با محوریت بررسی آثار مورخین عامه". پژوهش های مهدوی, 11, 42, 1401, 7-34.
HARVARD
کریمی شهیدی, سیدمهدی, سلطانی احمدی, مجتبی. (1401). 'نقد ادعای عدم وجود ادلۀ تاریخی میلاد امام دوازدهم با محوریت بررسی آثار مورخین عامه', پژوهش های مهدوی, 11(42), pp. 7-34.
VANCOUVER
کریمی شهیدی, سیدمهدی, سلطانی احمدی, مجتبی. نقد ادعای عدم وجود ادلۀ تاریخی میلاد امام دوازدهم با محوریت بررسی آثار مورخین عامه. پژوهش های مهدوی, 1401; 11(42): 7-34.