پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵104020220321Analytical re-research of Mahdavi utopia in the teachings of the Holy Quran and narrationsبازپژوهی تحلیلی آرمانشهر مهدوی در آموزههای قرآن کریم و روایات732158690FAعلی محمدی آشنانیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تهران، ایران0000-0002-8907-4342Journal Article20221009From the beginning of social life until now, evil has always designed various utopias in the desire to achieve a desirable society. On the other hand, God Almighty has designed, explained and promised the utopia of a sublime divine human being that humanity, with the advent of Hazrat Mahdi (pbuh), will experience that society arising from the teachings of revelation.
According to the teachings of the Qur'an and hadiths, this utopia has unique and unparalleled characteristics that make it stand out from other utopias. The findings of this study, which re-read the verses and narrations by descriptive-analytical method, have argued that Mahdavi utopia has a unique feature; 1. The certainty of the realization of the Mahdavi utopia 2. The universality and comprehensiveness, 3. The continuous guardianship of the perfect man, 4. Widespread justice and right-orientation, 5. Unity and solidarity of monotheistic peoples, 6. Formation of correct human relations and relations, 7. Establishment of people's lifestyle based on the teachings of the divine religion, 8. Individual, social and spiritual freedom, 9. Extensive security and granting asylum To the truth-seekers 10. Prosperity, growth and stability are amazing. Some of these features, although they seem to have a common ideal in the name, but with their care and insight, their uniqueness and excellence are revealed.بشر از آغاز پیدایش زندگی اجتماعی، تاکنون، همواره در آرزوی دستیابی به جامعهای مطلوب، به طراحی آرمانشهرهای گوناگون، دست یازیده است. در برابر، خداوند متعال نیز آرمانشهر والای انسانی الهی را طراحی، تبیین و وعده داده است که بشریت، با ظهور حضرت مهدی؟عج؟، آن جامعه برخاسته از تعالیم وحیانی را تجربه خواهد کرد. براساس آموزههای قرآن و روایات، این آرمانشهر، دارای ویژگیهای ممتاز و بیبدیلی است که آن را نسبت به آرمانشهرهای دیگر، شاخص و برجسته میکند. یافتههای این پژوهش که با روش توصیفی _ تحلیلی به بازخوانی آیات و روایات پرداخته، مدلل نموده است که آرمانشهر مهدوی، دارای ده ویژگی بیهمانند: 1. حتمیت تحقق آرمانشهر مهدوی؛ 2. جهانگستردگی و فراگیر بودن؛ 3. ولایتِ مداوم انسان کامل؛ 4. عدالت و حقمداری گسترده؛ 5. اتحاد و همبستگی توحیدمدار مردمان؛ 6. شکلگیری ارتباطات و مناسبات صحیح انسانی؛ 7. بنیادگذاری سبک زندگی مردم بر آموزههای دین الهی؛ 8. آزادی فردی، اجتماعی و معنوی؛ 9. امنیت گسترده و دادن پناهندگی به حقیقتپژوهان؛ 10. آبادانی، رشد و استواری اعجاببرانگیز میباشد. برخی از این ویژگیها گرچه در اسم، آرمانی مشترک، مینماید، ولی با دقت و ژرفنگری در کم و کیف آن، بیبدیل و ممتاز بودن آنها، آشکار میگردد.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_158690_a106892cff35be91502504f69af7a908.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵104020220321A study of the historical evidence of the birth of Imam al-Zaman In the field of modern social history and historical collective memoryبررسی ادله تاریخی میلاد امام زمان در عرصۀ تاریخ اجتماعی نوین و حافظه جمعی تاریخی3354158691FAسیدمهدی کریمی شهیدیکارشناسارشد تاریخ تشیع دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایرانمجتبی سلطانی احمدیاستادیار دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20221009Due to originality of Mahdism in the Shiite and Sunni beliefs, this idea has a strong position among Muslims. Some famous Sunni scholars and historians have also narrated the history of the birth of Imam Zaman(as). In this study, the denial of the birth of the twelfth Shiite Imam by the proponents of the second generation of religious intellectuals has been studied by the method of modern social history and historical collective memory studies. The aim of this research is to take a new look at Mahdism and criticize the hasty comments of the proponents of the second generation of religious intellectuals in this regard, considering the achievements of the two mentioned fields. By rejecting Carlyle's view of history, the emphasis has been on the mission of social history in the dimension of the immaterial biological world. This area includes the religions, beliefs and customs that govern them, the religious beliefs and behaviors of the people. According to this approach, drawing dark corners in history is emphasized. On the other hand, successive historical statements, which are considered as a kind of historical collective memory, criticize the denial of the idea of Mahdism and the birth of the Promised Mehdi(as).با توجه به اصالت مهدویت در باور شیعه و اهلسنت، این اندیشه از جایگاه مستحکمی در بین مسلمانان برخوردار است. برخی از علما و مورخین شهیر اهلسنت نیز به نقل روایی و تاریخی میلاد امام زمان؟عج؟ پرداختهاند. در این پژوهش، انکار میلاد امام دوازدهم شیعه توسط پیشران نسل دوم جریان روشنفکری دینی به روش تاریخ اجتماعی نوین و مطالعات حافظه جمعی تاریخی بررسی شده است. هدف این تحقیق با عنایت به دستاوردهای دو حوزه یاد شده، نگاهی نو به مهدویت و نقد اظهار نظر عجولانه پیشران نسل دوم جریان روشنفکری دینی در این رابطه است. در این میان با رد نگاه کارلایلی به تاریخ، تاکید بر رسالت تاریخ اجتماعی در بعد زیست جهان غیر مادی دنبال شده است. این حیطه دربردارندۀ آیینها، باورها و آداب و رسوم ناظر به آنها، معتقدات و رفتارهای دینی مردم است. با توجه به این رویکرد، برکشیدن زوایای تاریک در تاریخ مورد تاکید است. از سوی دیگر گزارههای متواتر تاریخی که به نوعی حافظه جمعی تاریخی به شمار میآید، انکار اندیشه مهدویت و میلاد مهدی موعود؟عج؟ را به نقد میکشد.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_158691_0ec18753d4a5e214bea1cde5179ccf32.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵104020220321The function of courage and resourcefulness of Shahid Soleimani in the speech of waitingکارکرد شجاعت و تدبیر شهید سلیمانی در گفتمان انتظار5578158692FAمحمدتقی احمدی پرتودانشجوی سطح چهار گرایش قرآن و تربیت مرکز تخصصی علی بن ابیطالب، پژوهشگر موسسه تمهید قم، ایرانسیدجابر حسینیدانشجوی سطح چهار گرایش قرآن و تربیت مرکز تخصصی علی بن ابیطالب قم، ایرانسعید گلمحمدیفارغالتحصیل سطح سه مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم، قم، ایرانJournal Article20221009The discourse and ideology of expectation has characteristics, including the two basic components of courage and resourcefulness. Shahid Soleimani's strong attachment to the culture and discourse of expectation is not hidden from anyone. This research, using the descriptive and analytical method, by examining a part of the memories related to Haj Qassem Soleimani, to the work of tact and courage - as two important components in various managerial fields of officials and commanders in the discourse of expectation - in solving crises and overcoming political challenges , Iran's security, economic and resistance front. Also, by examining some related verses and narrations, it has been pointed out the cases of their application on the special characteristics of faith in this Shahided commander and his companions.
From the results and functions of using the component of resourcefulness and courage in three areas 1. military in eight years of holy defense, the wars in Lebanon, Palestine, the fight against ISIS in Iraq and Syria, 2. political and diplomacy 3. economic by this global leader of resistance, we can mention these things: Iran's internal and regional authority and The resistance front, gaining economic benefits, strengthening the stability and power component and de-threatening Iran and the countries supporting the resistance front, strengthening the religious spirit and culture of jihad and Shahiddom, the internal unity and cohesion of the forces supporting the resistance and changing regional equations in favor of the resistance axis and Issuing the Islamic revolution, strengthening bargaining power in diplomacy and international negotiations, and solving many regional challenges, including the crisis in Syria, Iraq, and Palestine.گفتمان و ایدوئولوژی انتظار دارای ویژگیهایی است که از آن جمله دو مؤلفه اساسی شجاعت و تدبیر میباشد. تعلق خاطر شدید شهید سلیمانی به فرهنگ و گفتمان انتظار بر کسی پوشیده نیست. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی با بررسی بخشی از خاطرات مربوط به حاج قاسم سلیمانی به کارکر تدبیر و شجاعت _ به عنوان دو مؤلفه مهم در عرصههای مختلف مدیریتی مسئولان و فرماندهان در گفتمان انتظار _ در حل بحرانها و عبور از چالشهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی ایران و جبهه مقاومت پرداخته است. همچنین با بررسی برخی از آیات و روایات مربوطه به مواردی از تطبیق آنها بر ویژگیهای ممتاز ایمانی در این سردار شهید و یارانش اشاره شده است. از نتایج و کارکردهای به کارگیری مؤلفه تدبیر و شجاعت در سه عرصه: 1. نظامی در هشت سال دفاع مقدس، جنگهای لبنان، فلسطین، مبارزه با داعش در عراق و سوریه؛ 2. سیاسی و دیپلماسی؛ 3. اقتصادی توسط این سردار جهانی مقاومت به این موارد میتوان اشاره کرد: اقتدار درونی و منطقهای ایران و جبهه مقاومت، کسب منافع اقتصادی، تقویت ثبات و مؤلفه قدرت و تهدیدزدایی از ایران و کشورهای حامی جبهه مقاومت، تقویت روحیه دینی و فرهنگ جهاد و شهادتطلبی، وحدت و انسجام درونی نیروهای حامی مقاومت و تغییر معادلات منطقهای به نفع محور مقاومت و صدور انقلاب اسلامی، تقویت قدرت چانهزنی در دیپلماسی و مذاکرات بینالمللی و حل بسیاری از چالشهای منطقهای از جمله بحران سوریه و عراق و فلسطین.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_158692_bcdcf1b1159ea51f2bd52398d7d41419.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵104020220321Macro-level Relationship Between the Religious Future Research and the Mahdavi Communityارتباط سطح کلان آیندهپژوهی دینی و جامعه مهدوی79110158693FAبهروز افشارعضو هیئت علمی دانشگاه آیتالله آملی، آمل، ایرانمحمدعلی یوسفیعضو هیئت علمی دانشگاه آیتالله آملی، آمل، ایرانسیده مژگان تقیزادهدانشجوی دکتری دانشگاه آیتالله آملی، آمل، ایرانJournal Article20221009Future research refers to the science and art of exploring the future and shaping the individual’s desirable world. Future research can play a pivotal role in both scientific and religious domains. For this, a relationship can be established between future research and religion. Religious future research can be investigated at two micro and macro levels. This research is first aimed at elaborating on the macro-level religious future research and second at preparing for an ideal community. This article reveals the necessity of the future research from the perspective of religion to describe the position and significance of it in Islam; it also introduces the Mahdavi Utopia teachings as the basis for the macro-level religious future research in Islam to describe the characteristics of this utopia as well as the epistemological structure of the community at an acceptable level. The research findings imply the expectations that religion has of people taking into account the characteristics of a utopia and the social facilities and powers people have, which would help them meet the minimum requirements of a desirable Islamic community within a developmental trend.آیندهپژوهی علم و هنر کشف آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب فرداست. همانطور که آیندهپژوهی در عرصههای علمی، از جایگاه مهم و اساسی برخوردار است، در عرصه علوم دینی نیز میتواند همین جایگاه را داشته باشد. به همین دلیل میتوان رابطهای میان آیندهپژوهی و دین برقرار کرد. آیندهپژوهی دینی در دو سطح کلان و خرد قابل بررسی است. هدف از این پژوهش، یکی تشریح سطح کلان آیندهپژوهی دینی است و دومین هدف این پژوهش، آمادگی برای رسیدن به جامعه آرمانی است. در این مقاله تلاش گردیده تا ضمن بیان ضرورت آیندهپژوهی از منظر دین، اهمیت و جایگاه آن در اسلام نمایانده شده و با معرفی آموزۀ آرمانشهر مهدوی به عنوان اساس آیندهپژوهی کلان دینی در اسلام، ویژگیهای این آرمانشهر و ساختار معرفتی جامعه در سطحی قابل قبول تشریح گردد. از یافتههای این پژوهش میتوان به انتظاراتی که دین از مردم با توجه به شاخصهای جامعه آرمانی و به اقتضای امکانات و توانمندیهای اجتماعی خود دارند، در یک روند تکاملی، حداقلهایی از ویژگی جامعه مطلوب اسلامی را محقق سازند، اشاره نمود.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_158693_f700c8944db0170d298a54e49de8c4d6.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵104020220321Grace Imam's mediation in the age of absence with the approach of functionalismوساطت فیض امام در عصر غیبت با رویکرد کارکردگرایی111132158694FAنادره رحیمینژاد قره آغاجدانش آموخته سطح چهار جامعة الزهراء قم، ایرانمحسن آخوندیاستادیار جامعة المصطفی العالمیة قم، ایرانحسین الهینژاددانشیار پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانJournal Article20221009The mediation of the grace of the Imam by God Almighty in the universe is one of the definite Shiite beliefs. This position is reserved according to intellectual and narrative sources at the time of the advent and absence of the Imam. However, some have misunderstood the position of the Imam in the universe, and have considered the mediation function of the Imam's grace to be contingent on emergence. How to mediate the grace of the Imam in the age of absence is a question that has been asked for a long time and has been answered by religious leaders. To the extent that the author has followed in written sources, so far the work has examined this issue with a functionalist approach; not found. The present article, in a documentary manner and in a descriptive-analytical method, has researched the mediation of the Imam's grace in the age of absence in the two realms of development and legislation with such an approach. Accordingly, the active role of the Imam in the safety of the people of the earth, repelling the evil of the enemies and defending the oppressed, esoteric guidance, protection of religion are among the functions of mediating the grace of the absent Imam.وساطت فیض امام از جانب خدای تعالی در عالم هستی، از باورهای قطعی شیعه است. این جایگاه با توجه به منابع عقلی و نقلی در زمان ظهور و غیبت امام محفوظ است. اما برخی با درک ناصحیح از جایگاه امام در هستی، کارکرد وساطت فیض امام را منوط به ظهور دانستهاند. چگونگی تحقق وساطت فیض امام در عصر غیبت، پرسشی است که از دیرباز مطرح بوده و از سوی پیشوایان دینی به آن پاسخ داده شده است. تا جایی که نگارنده در منابع نوشتاری تتبع نموده، تاکنون اثری که این مسئله را با رویکرد کارکردگرایانه بررسی کرده باشد، یافت نشد. نوشتار حاضر، به شیوۀ اسنادی و به روش توصیفی_ تحلیلی، وساطت فیض امام را در عصر غیبت در دو قلمرو تکوین و تشریع با چنین رویکردی مورد پژوهش قرار داده است. بر این اساس، نقش فاعلی امام در ایمنی اهل زمین، دفع شر دشمنان و دفاع از مظلومان، هدایت باطنی، صیانت از دین از جمله کارکردهای وساطت فیض امام غایب است.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_158694_f652509c8d7355db1aac59bc3fd82218.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵104020220321The geometry of the two elements of security and justice in Mahdavi civilizationهندسه دو عنصر امنیت و عدالت در تمدن مهدوی133147158696FAخدامراد سلیمیاندانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانامیرعباس خسرویدانشآموخته سطح سه حوزه علمیه قم، قم، ایرانJournal Article20221009Security and justice are the most basic human needs in life. Therefore, the establishment of security and justice was the first concern of the rulers and it has always been the motto of many governments. And it is also one of the most prominent indicators of progress and civilization. Any land that does not include the two key elements of security and justice will never achieve a stable and lasting civilization.
These two principles have a special place in the government of Hazrat Mahdi (a.s.) who has the promise of a global civilization based on the revelation teachings, so that this point is also mentioned in many narrations issued about the advent of Hazrat Wali Asr (a.s.) has been It is for this reason that the phrase "Fill the earth fairly and fairly" is a familiar phrase for someone who has the least amount of study in the field of Mahdavi teachings.
In this article, the role of security and justice in the establishment of the Mahdavi civilization has been discussed with the benefit of the words of Masooman. The solid result of which was the serious role of these two in the formation and continuation of that great Islamic civilization.امنیت و عدالت از بنیادیترین نیازهای انسان در زندگی است. از این رو برپایی امنیت و عدالت، نخستین چشمداشت انسانها از حاکمان و نیز همواره شعار بسیاری از حکومتها بوده و است. و نیز از برجستهترین شاخصههای پیشرفت و تمدن به شمار میآید. هر سرزمینی که دو عنصر کلیدی امنیت و عدالت در آنها فراگیر نشده باشد، هرگز به تمدنی استوار و ماندگار دست نخواهد یافت. در دولت حضرت مهدی؟عج؟ که نوید تمدنی جهانی بر پایه آموزههای وحیانی را دارد، نیز این دو اصل جایگاه ویژهای دارد، به گونهای که در بسیاری از روایاتی که درباره ظهور حضرت ولیعصر؟عج؟ صادر شده به این نکته نیز اشاره شده است. به همین جهت است که عبارت «یملأ الارض قسطاً و عدلاً» برای کسی که کمترین مطالعه در زمینه آموزههای مهدوی را داشته باشد، عبارت آشنایی است. در این نوشتار با بهرهمندی از سخنان معصومان؟عهم؟ به نقش امنیت و عدالت در برپایی تمدن مهدوی پرداخته شده است که نتیجه استوار آن، نقش جدّی این دو در شکلگیری و استمرار آن تمدن بزرگ اسلامی خواه بود.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_158696_ce883f3816bbaa082f69a68f321780ae.pdf