حقطلبی و حقیقتجویی از نیازهای فطری انسان به شمار میرود. پیروی از آیین الهی مشروع، نمونه بارز حقطلبی و پاسخی صحیح به این میل فطری انسان است. از اینرو ضروری است هر انسان، آیین مشروع الهی را بشناسد. تکاپوی شناخت دین الهی _ حتی اگر تحرّی حقیقت نامیده شود _ امری مطلوب است. فرقه بهائیت، تحری حقیقت را از اصول بدیع و مترقی آیین خویش معرفی کرده و از آن، برای تبلیغات فرقهای بهره برده است. این نوشتار، با روش توصیفی _ تحلیلی به تحلیل و بررسی تحری حقیقت در اسلام و بهائیت میپردازد. نگارنده این سطور، با بررسی کاربرد ترکیبات تعبیر تحری در فرهنگ اسلامی و تحلیل حقطلبی اسلام و توجه به جایگاه عقل در این دین، به این نتیجه رسیده است که تحری حقیقت را میتوان پیش از بهائیت، اصلی اسلامی دانست. تحری حقیقت به عنوان اولین و مهمترین اصل از اصول دوازدهگانه بهائیت، چالشهای متعددی را در دو حوزه معنایی و عملکردی متوجه بهائیت ساخته است.