دکتری الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث و محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
به باور شیعه با ظهور امام زمان4 و با تشکیل حکومت جهانی دین اسلام، دین جهانی خواهد شد و بر سرتاسر جهان حاکمیت پیدا خواهد نمود. دلیل بر این مطلب روایاتی است که درباره عصر ظهور و جهانی شدن دین اسلام وارد شدهاند. آنچه که در این زمینه مهم است اینکه آیا پیروان ادیان ابراهیمی همه مسلمان خواهند شد؟ و یا ادیانی چون یهودیت و مسیحیت دیگر وجود نخواهند داشت؟ و چهره غالب جهان را؛ اسلام فراخواهد گرفت و ادیان دیگر با پیروان اقلیت تا قیامت وجود خواهند داشت؟ برای تبیین این مطلب با مراجعه به قرآن کریم به آیاتی برمیخوریم که از ظاهر آنها استفاده میشود ادیان مانند یهودیت و مسیحیت تا قیامت باقی خواهند بود، زیرا از تعابیر قرآنی چون وجود عداوت، بغض و کینه بین یهودیت و مسیحیت تا روز قیامت را میتوان، برداشت کرد. گرچه در ذیل این دسته از آیات، روایاتی که دقیقا بیانگر مفهومGإِلى یوْمِ الْقِیامَةِF باشد، وجود ندارد! اما نکته مهم این است اگر منظور از قیامت کبری باشد لازمهاش این است که ادیان در عصر ظهور وجود دارند. در این صورت با مهدویت مرتبط میشود. در عین حال از سوی مفسران در این زمینه اقوالی نقل شده است. برخی براین باورند مراد ازGإِلى یوْمِ الْقِیامَةِF، قیامت کبری است؛ در نتیجه عداوت و بغض بین پیروان دین یهود و نصاری تا قیامت وجود دارد و این حاکی از وجود این ادیان در حکومت جهانی است و برخی دیگر معتقدند واژه Gإِلى یوْمِ الْقِیامَةِF در معنای مجازی به کار رفته و در حقیقت به معنای وجود عداوت و بغضاً در مدت زمان طولانی است عده دیگر هم در معنای عداوت و بغضاً قائل به بغض درونی شدند و قیامت را قیامت کبری معنا نمودهاند. تبیین واژهGإِلى یوْمِ الْقِیامَةِF و ارتباط آن با عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهدی4 از مهمترین نوآوریهای تحقیق پیشرو است.