پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321إراءة حیل الهروب من العلماء من جانب المدعین
للمهدویة فی العصر الراهن فی ایرانبازنمایی ترفندهای عالمگریزی از سوی مدعیان مهدویت در ایران معاصر726122949FAسیدمسعود پورسیدآقاییاستاد حوزه علمیه قمJournal Article20210121العلماء، هم الخبراء و حراس المعارف الدینیة. من هنا فان اهل البیت علیهم السلام ردوا الناس الیهم فی المعارف الدینیة. قد ازدادت ضرورة هذا الامر فی عصر الغیبة بکثیر. فان المخالفین و المدعین للمهدویة یرون وجود الفقهاء مانعا کبیرا و یحاولون فی سبیل تشویه سمعتهم و تقلیل منزلتهم باستخدام الحیل المختلفة. التعرف علی هذه الحیل یساعدنا کثیرا فی کیفیة مواجهتها و الصیانة منها.<br />ستتطرق هذه المقالة بالاتجاه الروایی، الی دراسة الروایات التی استند الیها المدعون للمهدویة کما تدرس السبب فی هروب هولاء المدعین من العلماء، من الجانب التاریخی و علم النفس. یمکن فصل هذه الحیل فی العناوین التالیة: التقلیل من منزلة العلماء بالأحادیث الجعلیة و سوء التفسیر فی الآیات و الروایات، نفی التقلید و منزلة العلم الدینی، التظاهر بالعلم و اعطاء الشرعیة للمدعین، تضخیم بعض نقاط الضعف لدی بعض العلماء لاغتیال شخصیتهم.علماء، متخصص و پاسبانان معارف دینی میباشند. لذا اهلبیت؟عهم؟ مردم را در امور دینی به آنها ارجاع میدادند. این امر، در دوران غیبت، ضرورتی دو چندان یافته است. از این رو، مخالفان و مدعیان مهدوی، وجود فقهاء را برای خود مانعی بزرگ میبینند و در جهت تخریب چهره و جایگاه آنان با استفاده از ترفندهای گوناگون میکوشند. شناسایی این ترفندها به شناخت، نحوه برخورد و ایجاد مصونیت در برابر آنان، کمک شایانی میکند.<br />این نوشتار، با رویکرد حدیث پژوهانه، به بررسی روایات مورد استناد مدعیان میپردازد. همچنین از لحاظ تاریخی و روانشناسی در پی چرایی عالمگریزی در ایران معاصر از سوی مدعیان میباشد. این شگردها را میتوان به عناوین تقلیل جایگاه علماء با حدیثسازی در قالب جعل و سوء برداشت از آیات و روایات، نفی تقلید و جایگاه علم دینی، عالم نمایی و مشروعیت بخشی کاذب به مدعی، برجستهسازی نقاط ضعف برخی علماء و اطرافیان و ترور شخصیتی آنان، تفکیک کرد.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321دراسة استکشافیة حول التشویه، معداته و الطرق
المستخدمة من جانب التیّارات المهدویة المشوّهة فی ایجادهکاوشی در مقوله تحریف، بسترها و شیوههای ایجاد در جریانهای انحرافی مهدویت2754122951FAمحمد شهبازیانسطح چهار رشته مهدویت و عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بینالمللی المصطفی قمJournal Article20210121عقیدة الموعود تعد من المفاهیم الرائعة ألتی یتفق علیها جمیع الطوائف الإسلامیة و الشیعة بما هم معتقدون بالانتظار، تتحمس فی البحث عن الموعود الأخیر بفارغ الصبر و شوق کبیر، الموقف ألذی تُسیء استخدامه تلک الفئات المشوهة، باصطیاد طائفة من الاحادیث المهدویة من مصادرها القدیمة و الحدیثة لتوثیق إدعائهم و نصب الفخ الواسع ضدَّ الشیعة.<br />والطریق المهمّ الذی تمّ تنفیذه من قِبَلِ المدعین هو استخدام ( التشویه) فی الأحادیث، لنقل خطابهم و رسائلهم و مع الاسف نواجه جذبهم لبعض المشتاقین للامام المهدی و حتی من الطلبة الشاغلین فی النجف الاشرف و قم المقدسة. <br />تبحث هذه المقالة عن ( التشویه) و اسبابها و طرق ایجادها بعد دراسة المفاهیم الاساسیة له و بمساعدة منهج توصیفی تحلیلی.<br />النتیجة ألتی قد أدّت إلیها الوجیزة هی:<br />أنَّ المدّعین اسندوا ادعاءاتهم الی روایات اهل البیت بطرق اهمّها: اضافة کلمة او جملة او حذفهما؛ تقدیم کلمة او تأخیرها؛ الترجمة الخاطئة؛ و التطبیق الغلط و استفادوا فی هذا المجال من جهل الناس عوامهم و خواصهم و ابتعاد الناس عن العلماء وإذاعة استخدام الأسباب ألتی لاتدرک بالحواس الظاهرة.آموزه موعودباوری از مفاهیم جذاب و مورد اتفاق تمام فرق اسلامی بوده و شیعیان با توجه به مقوله انتظار، مشتاقانه به دنبال ظهور موعود پایانی هستند. به همین جهت جریانهای انحرافی از این اشتیاق سوءاستفاده کرده و در میان شیعیان دام آموزههای انحرافی خود را گسترده و با بهرهگیری از منابع قدما و معاصرین ادعای خود را مستند به تعدادی از روایتهای مهدوی نمودهاند. مهمترین شگرد مدعیان در انتقال پیامشان بهرهگیری از «تحریف» در روایات میباشد و متاسفانه از این رهگذر تعدادی از مشتاقان به مهدویت و حتی برخی از طلاب حوزه علمیه قم و نجف را با خود همراه نمودهاند. در این نوشتار بر آنیم تا با روش توصیفی _ تحلیلی به مقوله تحریف پرداخته وپس از بررسی مفاهیم کلیدی، به عوامل بسترساز و شیوهای ایجاد تحریف اشاره نمائیم. نتایج حاصله از این مطالعه این است که مدعیان دروغین با افزودن یا حذف کلمه و جملهای در روایت، تغییر در تقدیم و تاخیر کلمات، ترجمه غلط، مصداقگیری بی مورد و راههای دیگر انحراف خود را مستند به روایات نموده و از عوامل بسترسازی همانند جهل در میان عوام و خواص، دوری از فقها و ترویج فراحسگرایی استفاده نمودهاند.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321دراسة العلل و النتائج لفصل الناس عن علماء الدین
کالتحدی الرئیسی لعصر الغیبةواکاوی عوامل و پیامدهای فاصله بین مردم و عالمان دین به عنوان چالش مهم عصر غیبت5576122953FAمحمدمهدی حائریپورعضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قمJournal Article20210121من اهم المشاکل فی عصر غیبة الامام، فقدان الارتباط بین الناس و علماء الدین الذین هم المرجع فی الاحکام و المعارف الدینیة. قال تعالی «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» و قال الامام الحجة ع «فاما الحوادث الواقعة فارجعوا الی روات احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله». اذا لابد للمومنین من الرجوع الی العلماء و اخذ الدین و المعارف الدینیة منهم و الا لایکون غیر الضلال و الحیرة و تفرق المسلمین و اختلافهم من جانب و سلطة الکفار و المعاندین من جانب آخر. و ایضا لابد للشباب الرکون و حسن الظن بالنسبة الی علماء الدین و عدم الاعتناء بإلقائات المخالفین فی تشویه سمعة العلماءاز مهمترین و اساسیترین وظائف دوران غیبت امام زمان؟عج؟ رجوع به عالمان دین و پیروی از ایشان است زیرا اینان در غیبت امام، جانشینان او در میان امت هستند که امام خود به تقلید و فرمانپذیری ایشان دستور داده است و علما را مرجع دینی مردم، قرار داده است.<br />از آسیبهای دوره غیبت، فاصله بین عالمان و مردم است؛ به این معنا که مردم در امر دین و فراگیری معارف دینی به عالم ربانی رجوع نکنند که موجب فساد و تباهی در دین و دنیای آنها میگردد. وحدت و انسجام ایشان را به تفرق و تشتت میکشاند و راه را برای نفوذ و سلطه بیگانگان باز میگذارد و فرهنگ و اخلاق و عقاید مردم و به ویژه جوانان در خطر قرار میگیرد.<br />هم عالمان و هم نهادهای اجتماعی فرهنگی و هم خود مردم وظیفه دارند از فاصله افتادن بین مردم و علمای ربانی جلوگیری کنند و فاصلهی ایجادشده را برطرف کنندپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321الطائفیة فی الإمامیة بعد استشهاد الإمام العسکریبررسی فرقهگرایی امامیه پس از شهادت امام عسکری7792122954FAفرشته کوشکیدانشجوی دکتری رشته اهلبیت مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی قمJournal Article20210121یبحث هذا المقال فی طوائف الإمامیة بعد استشهاد الإمام الحسن العسکری7 حتى بدایة الغیبة الکبری. الوضع السیاسی وصرامة الخلفاء العباسیین للأئمة الشیعة، وخاصة من وفاة إمام الی خلافة الإمام القادم، اوجبا مشاکل للمجتمع الشیعی.کان بعض الشیعة یتجولون فی معرفة الإمام القادم، وکان من المحتمل أن یلجأوا إلى المدعین المبطلین و ربما کان ابتعاد هذه الجماعات عن الفکر الشیعی الاصیل بحدّ یشکّل فرقة انحرافیة و اشتدّ هذه المشکلة بعد استشهاد الامام العسکری نظرا الی خفاء ولادة الامام من جانب و بدء الغیبة الصغری من جانب آخر. عند الرجوع الی کتب الفرق و الادیان نشاهد اسماء فرق حادثة فی هذه الفترة و التی یبدو أن العدید منها لایعدّ فرقة علی حدة لخلوّ الحوادث التاریخیة من کثیر منها بالاضافة الی قلّة متابعیها بحیث یمکننا انکار اکثرها من رأس او القول بأنها انعدمت عن قلیل بحیث لم یبق منها غیر اسم فی الکتب التاریخیة.این پژوهه به بررسی فرقههای امامیه بعد از شهادت امام حسن عسکری؟ع؟ تا آغاز غیبت کبری میپردازد. موقعیت سیاسی و سختگیریهای خلفای عباسی برای امامان شیعه به ویژه در فاصله رحلت یک امام و جانشینی امام بعدی مشکلاتی را برای جامعه شیعی ایجاد میکرد. عدهای از شیعیان به دلیل اینکه در شناخت امام بعدی دچار تردید میشدند، تا مدتی سرگردان بودند و چه بسا به سمت مدعیان غیر واقی متمایل میشدند. گاهی این گروهها به اندازهای از بدنه اندیشه شیعی فاصله میگرفتند که به شکل فرقه یا انشعابی جدا میشدند. این مشکل بعد از امام عسکری؟ع؟ به دلیل پنهانی بودن تولد فرزند ایشان بیشتر نمود یافت. علاوه بر اینکه دوران غیبت نیز آغاز شد. در کتب فرق و مذاهب از فرقههایی در این دوران یاد شده است. به نظر میرسد نتوان به بسیاری از آنان نام فرقه نهاد. زیرا علاوه بر اینکه این افراد دارای پیروان زیادی نبودند، در تحولات تاریخی هم از آنان یادی نشده است. تا جایی میتوان گفت آنان وجود خارجی نداشتند و یا اگر داشتند در مدت کوتاهی از بین رفتند و تنها در کتب فرق و مذاهب نام آنان آمده است.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321التحدیات الاجتماعیة للثقافة المهدویة فی مستقبل نظام الحضارة الإسلامیةچالشهای جامعهشناختی فرهنگ مهدویت فراروی آینده نظام تمدن اسلامی93112122955FAعلی یزدانی احمد آبادیدکتری تاریخ و تمدن اسلامیJournal Article20210121< p dir="RTL">المهدویة، کعقیدة لکثیر من المسلمین انتشرت و اتجهت بید العلماء طیل قرون متمادیة. الاتجاه الاصلی لهذا الفکر هو التمهید لتحقق المجتمع الذی یرتکز حول العبودیة بقیادة إنسان معصوم یدیر مستقبل العالم و الإنسان فی ضوء سیطرته العلمیة علی العالم و امتداد الغیبة و الاختلاف فی تفسیرها اصبحتا محلین للتحدیات و الآراء المتباینة و المتضادة احیانا و ازدیاد غموض هذه الفکرة فی مختلف مستویات المجتمع طیل قریب من اثنی عشر قرن و اوجبتا التعارضات فی مختلف الطبقات الثقافیة للمجتمع الاسلامی الذی یدّعی الشمول العالمی فی تعالیم دینه.<br />< p dir="RTL">هذه المقالة بمساعدة الاستقراء و الالتفات الی البُعد الاجتماعی للثقافة و استنادا إلى الطریقة التحلیلیة تحاول الاجابة على السؤال التالی: ما هی التحدیات التی تواجه تطبیق الثقافة المهدویة فی مختلف مستویات المجتمع؟<br />< p dir="RTL">فقدان بیان رسمی، و الضعف فی قیاس و تجمیع القدرات، و الضعف فی الکفاءة و الأزمة فی التقارب و الإدمان الاجتماعی، هی اهمّ الاسباب فی رکود و انحدار الثقافة المهدویة و التی وفرت الأساس لخیبة الأمل الاجتماعی فی منقذیة هذه العقیدة.< p class="a" dir="RTL">مهدویت، به عنوان عقیده و آرمان بسیاری از مسلمانان، قرنها است که توسط بزرگان و عالمان، تبلیغ و هدایت شده است. رویکرد جدی این اندیشه، زمینهسازی جهت تحقق جامعه عبودیت محور به رهبری انسانی معصوم است که مدیریت آینده جهان و انسان را با توجه به احاطه نسبت به جهان و هستی در دست گیرد. طولانی شدن غیبت و تنوع در برداشت از آن، محل چالشها، آراء و نظرات گوناگون و گاه متعارض با یکدیگر شده و با گذشت زمانی نزدیک به دوازده قرن، در سطوح مختلف جامعه بر ابهام بیشتر این آموزه افزوده شود. این گستره زمانی و فهم متنوع موضوعی، نهتنها باعث درک متفاوتی نسبت به این آموزه را پدید آورده، بلکه موجب تنش در لایههای مختلف فرهنگی جامعه اسلامی_ که مدعی جهانی بودن آموزههای اسلامی است_ نیز شده است. این مقاله با نگاه کلنگر و روش تحلیلی به کمک استقراء و استناد به دادهای فرهنگی_ اجتماعی تلاش دارد تا با توجه به بعد اجتماعی فرهنگ به این سوال پاسخ دهد که چه چالشهایی جهت تحقق فرهنگ مهدوی در سطوح مختلف اجتماعی وجود دارد. نبود مرامنامه، ضعف در ظرفیتسنجی، تجمیع نشدن توانمندیها، ضعف در کارآمدی و بحران در همگرایی و همافزایی اجتماعی مهمترین عوامل رکود و افول در حوزه فرهنگ مهدویت هستند که زمینهرا برای نا امیدی اجتماعی در نجات بخشی این آموزه فراهم کردهاند.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321التعدی علی المهدویة بنهج رمزی و رد علماء اهلالسنة علیهمهدویتستیزی با رویکرد نمادگرایانه و پاسخ علمای اهلسنت به آن113136122957FAحسین الهی نژاددانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210121تعتبر المهدویة من أهم المعتقدات الإسلامیة الأصیلة والمقبولة من قبل جمیع الجماعات الإسلامیة بشکل عام ومعترف بها على نطاق واسع من قبل علماء المسلمین بشکل خاص. علی الرغم مما ذکر نواجه اشخاصا قلیلون یعدّون من اهل السنة و لکنهم قابلوا هذا الفکر بالانکار و الاستبعاد و الشکّ بمناهج مختلفة نظیر: معرفة الحدیث، معرفة الدین، معرفة المذهب، معرفة الرمز، معرفة الوظیفة، علم الاجتماع، و علم النفس؛ و شککوا فی أصالته و إسلامیته. هذه الطائفة حاولت أن تصوّر المهدویة بشکل رمزی و تصوّرٍ لاواقع له. علی صعید آخر نشاهد کبار و قاطبة علماء المجتمع السنی صمدوا جهودهم رداً على هذه الاتهامات و قدموا دلائل و براهین منطقیة و عقلانیة فی اثبات ان الفکرة المهدویة، فکرة الهیة و وحیانیة. و کما حاولوا فی تبریر اسلامیتها بالاستناد إلى الأحادیث النبویة التی قدمها الصحابة و التابعین فی المصادر الحدیثیة الأولى مثل الصحاح و المسانید و السنن و الجوامع. اضافةً إلى ما ذکر، فإن اعتراف علماء الإسلام بصحة الروایات المهدویة و تواترها او استفاضتها دلیل قوی و متین فی ان اتهامات المنکرین و اعتراضاتهم، ادعاءات لا اساس لها.باورداشت مهدویت از جمله باورهای مهم و اصیل اسلامی بوده و مورد قبول همه گروههای اسلامی به طور عام و مورد اذعان قاطبه علماء و اندیشمندان اسلامی به طور خاص میباشد. در کنار اعتقادورزی فراگیر مسلمانان و علمای اسلامی نسبت به اندیشه مهدویت، معدود افرادی با وصف اندیشمندی در اهلسنت به انکار، استبعاد و تردید این اندیشه با رویکردهای مختلفی پرداخته و اصیل بودن و اسلامی بودن آن را زیر سؤال بردهاند. نظیر؛ حدیثشناختی، دینشناختی، مذهبشناختی، نمادشناختی، کارکردشناختی، جامعهشناختی، روانشناختی که با رویکرد نمادگرایی، مهدویت و آموزههای مهم آن را نمادین و سمبلیک جلوه داده و اتهام غیرشناختاری و غیرحقیقی بودن را متوجه آن نمودهاند. در پاسخ به اتهامات مرددین، منکرین و مخالفین مهدویت در اهلسنت، قاطبه علمای اهلسنت حرکت و تلاش مضاعفی به خرج داده و با ارائه دلایل و براهین عقلی و نقلی به وحیانی بودن اندیشه مهدویت نظر دادهاند و با استناد به احادیث نبوی که توسط صحابه و تابعین در منابع دست اول حدیثی نظیر صحاح، مسانید، سنن، جوامع و اطراف آمده به توجیه اسلامی بودن آن همت گماشتهاند. بیشک در کنار همه این مکتوبات و منقولات معتبر، اذعان علما و اندیشمندان اسلامی به صحیح بودن، متواتر بودن و مستفیض بودن روایات مهدویت از یک طرف و اجماعی، اعتقادی و ایمانی بودن باورداشت مهدویت از طرف دیگر دلیل قوی و مستند محکمی است که اتهامات و ایرادات مخالفین مهدویت بیپایه و بیاعتبار است.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321باثولوجیا لتحدید النسل فی المجتمع المنتظرآسیبشناسی کنترل جمعیت در جامعه منتظر137158122959FAسیدمسعود پورسیدآقاییاستاد حوزه علمیه قمJournal Article20210121من وظائف المنتظرین فی عصر الغیبة، تاسیس الحکومة الاسلامیة الذی یبتنی علی نظریة التمهید للظهور. من مکونات القوة و الاعضاد التنفیذیة للنظام الاسلامی هی القوة المبدعة و الشابة. احدی التحدیات الحاضرة فی ایران الاسلامیة هی تحدید النسل. هذا التحدی اوجد مشاکل امام المجتمع و لها نتائج و افرازات. سنتطرق فی هذه المقاله بالمنهج الوصفی التحلیلی الی تحدی تحدید النسل فی المجتمع المبنیة علی العقیدة المهدویه. علی المعتقدین بالتمهید ان تستخدموا جمیع مظاهر القوه الناعمة و الصلبة فی مواجهة الاستکبار. عدم الاکتراث بالنسبة الی التغییر السکنی فی ایران الاسلامیة ستؤدی الی اشکالیات هامة قد درست فی هذه المقالة و استنتجت المقالة ان علی المجتمع المنتظر وظیفة ضخمة لمواجهة هذا التحدی.یکی از وظایف منتظران در عصر غیبت تشکیل حکومت اسلامی است. این باورداشت با تکیه بر دیدگاه زمینهسازی ظهور شکل گرفته است، از مؤلفههای قدرت و بازوان اجرایی نظام اسلامی، داشتن نیروی خلاق و جوان است. کنترل جمعیت، یکی از چالشهای کنونی ایران اسلامی است، این چالش، جامعه را با مشکلاتی روبرو کرده است و پیامدهای را به همراه خواهد داشت. در این نگاشته با روش تحلیلی توصیفی به آسیبهایی کنترل جمعیت در جامعهای که با باورداشت مهدویت شکل گرفته، پرداخته شده است. دیدگاه زمینهساز برای ظهور، از تمامی نمودهای قدرت نرم و سخت در مواجهه استکبار، بایستی بهره داشته باشد و بیتفاوت بودن نسبت به تغییر جمعیتی ایران اسلامی، آسیبهای جدی را به همراه خواهد داشت که در این نگاشته مورد بررسی قرار گرفته است و به این نتیجه رسیده که جامعه منتظر برای مقابله با این چالش وظیفهای سنگین دارد.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321البحث عن ادعاء المهدویة فی الفرقة الحروفیة فی عصر سلطنة تیموریانواکاوی ادعای مهدویت از سوی فرقه حروفیه در دوره تیموریان159176122961FAخدیجه علیزاده دیلدانشجوی دکتری تاریخ اسلام بخش تاریخ دانشگاه شیراز.Journal Article20210121عصر سلطنة تیموریان من الادوار الخطیرة فی تأریخ ایران التی تتضمن الحروب الکثیرة و المخرّبة المستتبعة لالجاء الناس الی العقیدة المهدویة و بروز اناس انتهازیین بادعاءات مهدویة. المدعون فی هذا العصر استفادوا من الحروف القرآنیة، نظراً الی قداستها، و ذکروا لها تفاسیر رمزیة لاثبات ادعاءاتهم الباطلة. «الحروفیة» و «النقطویة» من جملة الفرق المختلقة فی هذا العصر و مع هذه الفکرة، بزعامة المدعین للمهدویة کأمثال سیدمحمد نوربخش و فضلالله النعیمی. هذه المقالهة تستهدف دراسة المهدویة فی عصر سلطنة تیموریان اولاً و التعرّف علی المدعین للمهدویة فی فرقة الحروفیة ثانیاً و دراسة ابطال هذه الادعاءات بطریق توصیفی _ تحلیلی.یکی از دورههای پرآشوب در تاریخ ایران دورهی حکمرانی تیموریان است که ویرانیها و جنگهای بیشمار مردم خسته را به فکر ظهور منجی افکند و مدعیان سودجو از فرصت استفاده کرده ادعای مهدویت کردند. مدعیان مهدویت در این دوره بیشتر از حروف در تعالیم خود بهره میجستند و بر اساس تقدس حروف در قرآن و تحلیل رمز نگارانه از حروف، به ادعای مهدویت میپرداختند. از جمله این فرق میتوان به حروفیه و نقطویه و اندیشه مهدویت رهبرانشان چون: فضلالله نعیمی و سیدمحمد نوربخش اشاره کرد. این مقاله درصدد است به روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی مسئله مهدویت در دوره تیموریان، معرفی مدعیان دروغین مهدویت با اتکا بر فرقه حروفیه در این دوره و در نهایت به واکاوی شکست ادعای این مدعیان دورغین مهدویت در دوره تیموریان بپردازد.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321البحث الدینی الداخلی من استراتیجیات تقویة الثقافة المهدویة
ضد التحدیات الإعتقادیة _ الثقافیة فی العصر الحاضرواکاوی درون دینی از راهکارهای تقویت فرهنگ مهدویت در برابر چالشهای اعتقادی _ فرهنگی عصر حاضر177202122963FAاصغر طهماسبی بلداجیدکتری علوم قرآن و حدیث، پژوهشگر و نویسندهJournal Article20210121یعتبر الإعتقاد بإمام العصر4 و غیبته من أهم معتقدات الإمامیة. ذکرت المعارف المتعلقة بالغیبة فی روایات اهلالبیت بنهجین: تشجیعی و تحذیری. فی النهج التشجیعی اشیر الی آثار الإنتظار و فضائلها العلیا فی الدنیا و الآخرة و فی نهج التحذیری اشیر الی التحدیات و الفتن فی عصر الغیبة. بعض هذه التحدیات، حسبما تتضمنه الروایات المشار الیها، بحیث تثیر الشکّ فی قلوب بعض المعتقدین و تنتج الانکار فی قلوب بعضهم الآخرین. بالنظر إلى أهمیة هذه المسألة، من المهم أن یُعالجَ التکنیکات الرئیسیة فی مواجهة هذه التحدیات. تبعاً لذلک فإنّ الدراسة الحالیة باستخدام طریقة وصفیة - تحلیلیة تستند إلى القضایا الدینیة مع نظرة تطوریة، تبحث فی تحدیات العصر الحالی فی هذا الحقل. و فی هذا الصدد قد أشارت إلى آلیات المکافحة لهذه التحدیات من حیث المعارفی و الثقافی _ الاجتماعی. والنتیجة هی أن الاهتمام بهذه الاستراتیجیات یدافع التحدیات و الفتن فی عصر الغیبة و یساعد على تقویة الثقافة المهدویة فی المجتمع و غایته زیادة الوعی بإمام العصر4 و الإجتهاد لتمهید ظهوره.باور به امام عصر؟عج؟ و غیبت ایشان یکی از مهمترین اعتقادات امامیه است. در رابطه با غیبت امام زمان؟عج؟ در روایات اهلبیت؟عهم؟ دو رویکرد تشویقی و تحذیری بیان شده است؛ در رویکرد تشویقی به آثار انتظار و فضیلت والای دنیوی و اخروی آن اشاره شده است؛ همچنانکه در رویکرد تحذیری چالشها و فتنههای عصر غیبت بیان گردیده و منتظران را به این چالشها و فتنهها هشدار دادهاند. خطر این چالشها تا آنجا بوده که بر اساس برخی از روایات معتبر، برخی از کسانی که باور به امام عصر؟عج؟ دارند، در این اعتقاد دچار شک و تردید میشوند و برخی وجود آن حضرت را انکار مینمایند. با توجه به اهمیت این مطلب، پرداختن به راهکارهای اساسی در مقابله با این چالشها حائز اهمیت است. بر همین اساس پژوهش فرا رو با روش توصیفی _ تحلیلی با تکیه بر مباحث دینی، با نگاهی عصری چالشهای عصر حاضر در اینباره را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در اینباره به راهکارهای مقابله با این چالشها در ابعاد: معرفتی و فرهنگی _ اجتماعی اشاره نموده است. نتیجه آنکه توجه به این راهکارها ضمن مقابله با چالشها و فتنههای عصر غیبت، به تقویت فرهنگ مهدویت در جامعه کمک مینماید که غایت این مهم، افزایش معرفت نسبت به امام عصر؟عج؟ و تلاش در جهت زمینهسازی ظهور ایشان خواهد بود.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321الغفلة عن مبادئ السلم المهدوی العالمی و طرق التخلص عنهاغفلت از مبانی صلح جهانی مهدوی و راهکارهای رهایی از آن203230122966FAحسن دینپناهدانشپژوه دکتری ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قمJournal Article20210121مِن أهم المنازعات الاعتقادیة التی یُسبِّب التأخیر فی تحقق السلم العالمی الموعود، هی الغفلة الشاملة عن مبادئه الاساسیة. اذاً أهم الطرق لتحقق السلم العالمی، الصحوة و العلم و الاهتمام و الالتزام بهذه المبادئ. هذه المقالة، بمساعدة التحلیل الوثائقی تتحاول تبیین مبادئ السلم العالمی اولاً _ نظیر عقیدة التوحید، و التوحید فی التدبیر و الربوبیة، و ثبوت الغایة للعالم (المبادی الأنطولوجیة)، و الفطرة، و اجتماع البشر فی أب و أم واحدین (المبادی الأنثروبولوجیة)، و العدالة، و العقیدة الاجتماعیة بالنسبة لظهور المنجی العالمی (المبادی الاجتماعیة) _ و مصادر الغفلة الشاملة عنها ثانیاً و الاسلوب النظری المناسب لتلک المبادئ ثالثاً. و فی الختام نشیر باختصار الی الاسلوب العملی لتحریر المجتمع البشری من الغفلة عن تلک المبادئ.از مهمترین چالشهای اعتقادی که سبب تأخیر در تحقق صلح جهانی موعود شده است، غفلت بشریت از اصول مبنایی صلح جهانی است. از این رو از مهمترین راهکارهای تحقق صلح جهانی، بیداری انسانها از غفلت، آگاهی و توجه و نیز پایبندی آنها نسبت به این اصول و مبانی است. این نوشتار با تحلیل اسنادی، در مرحله نخست به تبیین مبانی صلح جهانی نظیر آموزه توحید، توحید در تدبیر و ربوبیت و نیز هدفمند بودن جهان (مبانی هستیشناختی)، فطرت، و اشتراک خانوادگی انسانها به حضرت آدم و حوا (مبانی انسانشناختی)، عدالت، و اعتقاد اجتماعی انسانی به ظهور امام موعود (مبانی جامعهشناختی) پرداخته است و سپس به دنبال برخی از آن مبانی، سرچشمههای غفلت انسان نسبت به مبانی بیانشده، در ادامه راهکارهای نظریِ متناسب با آن مبانی را در جهت رسیدن جهانیان به صلح مهدوی بیان کرده است. البته بهطور مختصر به راهکارهای عملیِ رهایی جامعه انسانی از غفلت نسبت به آن مبانی نیز اشاره شده است.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321--نقد و بررسی چالش عدم امکان یکسانسازی فرهنگی در جامعه عصر ظهور231252142027FAمحمدآقا مروجی--Journal Article20211220--یکی از مباحث مهم فرهنگی و جامعهشناختی، امکان و عدم امکان یکسانسازی فرهنگی در جوامع بشری است. اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان نظریات متفاوتی در این زمینه ارائه دادهاند. لوی استروس (اشتروس) از مشهورترین جامعهشناسانی است که با توجه به متباین بودن جوامع بشری، به طور کلی امکان پیادهسازی فرهنگ و قوانین یکسان را در جوامع مختلف منتفی میداند. این نظریه اشکالی جدی به مسئله حاکم شدن دین و فرهنگی واحد در حکومت جهانی حضرت مهدی؟عج؟، دانسته شده است. در این نوشتار پس از تبیین کامل دیدگاه و ادله مورد استناد لوی استروس، با استناد به اینکه مهمترین جزء فرهنگ، ارزشهای هر جامعه است که ریشه در عقل یا وحی دارند، به نقد دیدگاه وی پرداخته شده است. ارزشهایی که ریشه در ذوق و سلیقه دارند با توجه به زمانمند و مکانمند بودن و تغییر دائمیشان نمیتوانند مایه قوام فرهنگ و جامعه باشند و از این رو وقتی در حکومت امام زمان؟عج؟ ارزشهای عقلی و وحیانی یکسانی در جهان حاکم شوند امکان پیادهسازی فرهنگ و قوانین یکسان نیز مهیا خواهد شد.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵72820190321--هواپرستان، چالشی در برابر امام زمان (عج)253270142028FAسیدعابدین بزرگی--Journal Article20211220--انسانها در درون، از هدایت عقل و در عالَم بیرون، از راهنماییهای پیامبران برخوردارند، اما بسیاری از آنها، عقل را از منزلت خود تنزل داده، هوای نفس را جانشین آن نمودهاند. این جایگزینی، که به منزله «اله» قرار دادن هوای نفس و تبعیت از آن است، سبب شد تا هواپرستان، دعوت پیامبران را اجابت نکرده، متکبرانه به تکذیب و قتل آنان مبادرت بورزند. پژوهش حاضر با بهرهگیری از آیات قرآن، و یکی دانستن اهداف امام زمان؟عج؟ با اهداف پیامبران، بر این باور است که برخی از منتظرانِ حضرت مهدی؟عج؟ نیز به دلیل تبعیت از خواستههای نفسانی، عقل خود را اسیر نموده، چالشهایی که هواپرستان در برابر پیامبران عصر خود به وجود آوردهاند، در برابر امام زمان؟عج؟ نیز ایجاد میکنند. آنان در ادعای خود، مبنی بر انتظار و اجابت دعوت حضرت حجت؟عج؟ صادق نبوده، با تکذیب حضرتش، درصدد شهادت او هستند. مهمترین راه برون رفت آنان از این چالشها، نجات عقل از اسارت هوای نفس است تا متواضعانه دعوت امام زمان؟عج؟ را تصدیق و اجابت نموده، برای تحقق اهداف آن حضرت، حاضر به بذل مال و جان شوند.