پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83020190923نقد و تحلیل للتحدیات الهامة فی المهدویة من منظار السلفیون فی ایراننقد و بررسی چالشهای مهم اصلِ مهدویت از منظر سلفیگرایان ایران522122926FAسید مصطفی حسینیدانشجوی دکتری رشته کلام اسلامی مؤسسه امام خمینی؟ره؟ قمJournal Article20210121المهدویة هی واحدة من أهم معتقدات الشیعة، و لذلک فإن الإیمان بهذا، هو ثمرة رسالة الأنبیاء و مصدر کل الخیر والإحسان. و من هنا اعداء الشیعة یخالفون و یعارضون دائمًا مع هذا الاعتقاد و و یحاولون فی ایجاد التشکیک فیه. السلفیون فی إیران هم واحد من هؤلاء الأعداء، الذین یعرفون بحقیقة هذا الاعتقاد فی قلب الشیعة و کانوا أکثر درایة بالمصادر الشیعیة. هذا جعل من الضروری مضاعفة، لمعرفة أفکارهم و الرد على شکوکهم. من وجهة نظرهم، المهدویة تواجه تحدیات، وأهمها: نشر الفساد فی المجتمع و إراقة الدماء، معارضة الآیات القرآنیة مع هذه العقیدة الشیعیة و الاعتقاد بأن عدد الأئمة اثنا عشر. لکن الدراسات تشیر إلى أن التحدیات التی یستشهدون بها لا یمکن أن تتداخل مع عقیدة المهدویة، حیث أن فکرة المهدویة لا تسهم فی انتشار الفساد و إراقة الدماء، بل اغلقت الباب للفاسدین و طالبی الفساد و العناد. الآیات القرآنیة حسب التفسیر الصحیح، لا تعارض مع المهدویة، وتستند عدد الأئمة فی الاثنی عشر أیضًا إلى حجج قویة و الکثیر من الروایات القطعیة.مهدویت یکی از مهمترین اعتقادات تشیع است؛ به طوری که باور به این اعتقاد، ثمره رسالت انبیاء و سرچشمه همه خیرات و نیکیها دانسته میشود. از همین رو جریانهای مخالف تشیع، روی خوشی به این آموزه شیعیان نشان نمیدهند و همواره در ناموجه نشان دادن آن تلاش کردهاند. سلفیگرایان ایران یکی از این جریانهای مخالف هستند با این مشخصه که در دل تشیع شکل گرفتند و با منابع و مصادر شیعیان آشنایی بیشتری دارند. همین مسئله باعث شده تا آشنایی با افکار آنان و پاسخ به شبهاتشان، ضرورت دو چندانی پیدا کند. از منظر آنان ضرورت مهدویت با چالشهایی مواجه است که مهمترین آن چالشها عبارتند از: گسترش فساد و هرج و مرج، آیات قرآنی ناسازگار با این آموزه شیعیان و عدم حصر تعداد امامان در عدد دوازده. اما بررسیها نشان میدهد که چالشهای ذکر شده توسط آنان، نمیتواند خللی در آموزه مهدویت ایجاد کند؛ چرا که اندیشه مهدویت نه تنها عاملِ گسترش فساد و خونریزیست، بلکه زمینه را برای فاسدان و مُسببان هرج و مرج بسته است. آیات قرآنی نیز براساس تفسیر صحیح هیچ منافاتی با مهدویت ندارند و دوازده نفر بودن امامان نیز براساس ادله محکم و روایات قطعی فراوان است.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83020190923فاعلیة البصیرة فی مواجهة أهم التحدیات
السیاسیة و الاجتماعیة للإسلام تأکیدا علی عصر الغیابکارآمدسنجی بصیرت در مواجهه با مهمترین چالش اسلام با تأکید بر عصر غیبت2360122927FAمحمد هادی منصوری. استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی قمJournal Article20210121فی روایات المهدویّة، یکون «آخرالزمان» وقتا یوجد فیه العدید من التحدیات التی یکون معظمها فی مجال معرفة القادة الإلهیین و اتباعهم. السبب فی أن تنبیهات المعصومین: حول التحدی السیاسی الاجتماعی لآخرالزمان یمکن البحث عنه فی عواقب سیئة لعدم البصیرة للجامعة المهدویة و مساعدی المهدی. التحدی الذی یضع الأتباع فی اختلاط الصواب والخطأ، ویجعل من الصعب التمییز بین الخیر والشر، و نهایته الخروج عن ولایة الله و الدخول تحت ولایة الفراعنة.<br />الطریقة الوحیدة لمواجهة التحدی هی البقاء صامدین فی ولایة الله، وهو بعید المنال <br />الّا بإیجاد البصیرة و دوامها. تبعا لذلک، قدم الأئمة: "البصیرة" مقیاسا لمساعدة <br />المهدی4 فی آخرالزمان. یعالج المؤلف المشکلة بطریقة وصفیة تحلیلیة من وجهة نظر القرآن والروایات.<br />التحدی الذی ذکر، یأتی مع طعن الزعیم الالهی من أجل رواج روح التخریب واستهداف نخبات المجتمع و إساءة استخدام المقدسات، والمعارضة العملیة لأمر الزعیم الإلهی، وتحکیما لطاغوت وتبریرها. فی مواجهة مثل هذا التحدی، تکون بصیرة مساعدی المهدی4 فعالة فی فهم التیارات والأفعال السیاسیة للعدو، ومنع قمع حکم الله، وتجنب الصداقة مع الأعداء، والثقة فی اختیار الخلافة من قبل الإمام و... .<br />من ناحیة أخرى، یهدد عدم البصیرة السیاسیة، المجتمع الإسلامی بتحدی نزع <br />الهویة الإسلامیة، وعدم تحدید المصممین وعوامل الفتنة، المناهضة للحکومة <br />والوجود على الجبهة الخاطئة، والصداقة مع الأعداء، والانقسامات، والاضطراب <br />الاجتماعی و... .در روایات مهدویت، آخرالزمان برههای است که با چالشهای گوناگون مواجه میشود که محوریترین آنها، در عرصه معرفت رهبران الهی و پیروی از ایشان است. چرایی هشدارهای معصومان؟عهم؟ درباره چالش سیاسی _ اجتماعی آخرالزمان را میتوان در پیامدهای سوء بیبصیرتی برای جامعه مهدوی جستوجو نمود. چالشی که پیروان را در گرداب آمیختگی حق و باطل قرار میدهد و تشخیص سره از ناسره را بس دشوار مینماید و سرانجامش خروج از ولایت الله و ورود به ولایت فرعونیان است. تنها راه مواجهه با چالش پیش گفته، ثابت قدم ماندن به ولایت الله است که این مهم جز با پیدایی و مانایی بصیرت، شدنی نیست. بر این اساس امامان؟عهم؟، «بصیرت» را سنجه مهدییاوری در آخرالزمان معرفی کردهاند. نگارنده مسئله را با روش توصیفی تحلیلی از منظر قرآن و روایات برمیرسد. چالش پیش گفته با زیر سؤال بردن رهبر الهی به منظور ترویج روحیه کارشکنی، هدف قرار دادن خواص جامعه و سوءاستفاده از مقدسات، مخالفت عملی با دستور رهبر الهی، تحاکم به طاغوت و توجیه آن، بروز و نمود پیدا میکند. در مواجهه با چنین چالشی، بصیرت مهدییاوران، در شناخت جریانها و ترفندهای سیاسی دشمن، جلوگیری از پایمال شدن حق حاکمیت ولیالله، پرهیز از دوستی با دشمنان، اعتماد به انتخاب جانشین توسط امام و... کارآمد است. از دیگر سو، نبود بصیرت سیاسی، جامعه اسلامی را با چالش تهی گشتن از هویت اسلامی، نشناختن طراحان و کارگزاران فتنه، ولایتستیزی و حضور در جبهه باطل، دوستی با دشمنان، تفرقه و گسست اجتماعی و... مواجه میسازد.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83020190923نظریة اختیاریة الظهور بناء علی نظریة اختیاریة المصیرنظریه اختیاری بودن ظهور مبتنی بر نظریه اختیاری بودن سرنوشت6178122928FAحسین الهی نژاد. دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم . دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قمJournal Article20210121هذه المقالة تحاول لاثبات نظریة اختیاریة الظهور و لترسیم المقدمات و نتائج <br />للبحث تستعین باستدلال فی مقدمة البحث. هذا الاستدلال فی المقدمة یکون له مقدمتین <br />و نتیجة. فی مقدمة الاولی تتبین نظریة الاندماج فی الظهور ای ان الظهور حادثة <br />ارضیة و سماویة(بید الناس و بید الله تعالی) و فی المقدمة الثانیة تتبین و تحلل نظریة <br />اختیاریة المصیر. و اما نظریة الاندماج فی الظهور تحلل بالمؤشرات الثلاثة ای معرفة <br />ماهیة الظهور و عوامله و مبناه. و فی المقدمة الثانیة یحاول لاثبات نظریة اختیاریة المصیر بالمؤشرات الآتیة ای معرفة ماهیة المصیر و التوجه الی نظریة الجبر و التفویض و الاختیار حول المصیر و أخیراً، یتم اتخاذ تفوق نظریة الاعتقاد بالاختیار لتبریر نظریة اختیاریة المصیر. و بالتالی من الأدلة على نظریتی "اختیاریة الظهور" و "اختیاریة المصیر" نصل إلى استنتاج أن "ظهور اختیاری و طوعی".<br /> مقاله حاضر به دنبال اثبات نظریه اختیاری بودن ظهور است که در این خصوص ابتدا با در افکندن استدلالی در مقدمه، چشماندازی از فرایند و برایند بحث به تصویر کشیده میشود. این استدلال که در مقدمه و طلیعه بحث آمده دارای دو مقدمه و یک نتیجه است در مقدمه اول به نظریه «تلفیقی بودن ظهور» یعنی زمینی و آسمانی بودن ظهور و در مقدمه دوم به نظریه «اختیاری بودن سرنوشت» با رویکرد تبیینی و تحلیلی پرداخته میشود نظریه تلفیقی بودن ظهور با مؤلفههای سهگانه «ماهیتشناختی ظهور»، «عواملشناختی ظهور» و «خاستگاهشناختی ظهور» مستندسازی و توجیه میشود و در مقدمه دوم به بحث اثبات نظریه «اختیاری بودن سرنوشت» پرداخته میشود که در اینجا ابتدا به تحلیل ماهیتشناختی سرنوشت توجه شده و بعد به طرح نگرش سهگانه جبرگرایی، تفویضگرایی و اختیارگرایی پیرامون سرنوشت مبادرت میشود و در آخر به برتری نگرش اختیارگرایی در توجیه نظریه اختیاری بودن سرنوشت نظر داده میشود. که در نهایت و پایان بحث بعد از اثبات دو نظریه «تلفیقی بودن ظهور» و «اختیاری بودن سرنوشت» به نتیجهای چون «اختیاری بودن ظهور» منتهی میشویم.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83020190923وجهات نظر بعض الأعلام الأشعریین (فخر رازی، تفتازانی وجرجانی)
حول الإمام المهدیدیدگاه برخی از بزرگان اشاعره (فخر رازی، تفتازانی و جرجانی) درباره امام مهدی؟عج؟79102122929FAحسن دین پناه. دانشپژوه دکتری ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قمJournal Article20210121فی الکتب الکلامیة للاشاعرة، وجدت موضوعات بشکل مختصر حول تعلیم المهدی الموعود4. الغرض من تدوین هذه المقالة، دراسة آراء ثلاثة شخصیات مشهورة من المدرسة الاشاعرة، فخر الرازی، تفتازانی و جرجانی، حول الإمام مهدی4. من وجهة نظر فخر الرازی، فإن غیاب الإمام المهدی4 یتعارض مع اصل اللطف و النصب و التعیین. و وفقا له، یجب أن یکون الإمام حاضراً بین الناس حتى یتقربوا بالطاعة و یبتعدوا عن المعصیة. من وجهة نظر تفتازانی و جرجانی، قد یعتبر قید "جمیع الأعصار" فی مسألة لطف الإمام و تعیینه. و بالتالی، تفتازانی، کان یعتقد أن خلو فترة زمنیة من وجود الإمام کان یدل علی عدم تعیین الإمام الغائب و یشیر الجرجانی أیضًا إلى أن الله قد اهمل واجبا فی عصرنا و بینما هذا غیرممکن. فی هذه المقالة، استنادًا إلى موقف القرآن فی هذا المجال بالإضافة إلى حکم الغیاب الأخرى وفوائد لطف الإمام، یتم مناقشة الخاصة و العامة لهذه الآراء.در کتابهای کلامی اشاعره، مطالبی به صورت گذرا درباره آموزه مهدی موعود4 یافت میشود. این مقاله به بررسی دیدگاه سه تن از شخصیتهای مشهور مکتب اشاعره، یعنی فخر رازی، تفتازانی و جرجانی درباره امام مهدی7 میپردازد. از نگاه فخر رازی، غیبت امام مهدی7 با لطف و منصوب و منصوص بودن آن ناسازگار است. به عقیده او امام باید حاضر باشد تا مردم را به طاعتها نزدیک و از زشتیها دور کند. در دیدگاه تفتازانی و جرجانی، قید «همه اعصار» برای لطف و منصوب بودن امام مورد توجه قرار گرفته است. از این رو تفتازانی، خالی بودن دورهای از زمان از وجود امام را دلیل بر منصوب نبودن امام غایب، و جرجانی نیز آن را بیانگر آن دانست که خداوند در عصر ما واجبی را رها کرده باشد و حال آنکه چنین چیزی محال است. در این نوشتار با استناد به نگرش قرآن در این زمینه و نیز دیگر حکمتهای غیبت و فواید لطف بودن امام، به اشکالات خاص و مشترک این دیدگاهها پرداخته شده است.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83020190923أسباب تعزیز العنف فی قیام الإمام المهدی فی عصرناعلل ترویج خشونتنمایی قیام حضرت مهدی؟عج؟ در عصر حاضر103128122930FAمرضیه بهلوانیطلبه حوزه علمیه قمJournal Article20210121ظهورالمنقذ(المنجی) فی آخرالزمان، مما یتفق علیه لدی جمیع الادیان و مذاهب الاسلامیه، فبما أن الثقافة المهدویة و الانتظار، شأنها شأن تعالیم الاسلام الخالصة الأخری، و التی تتعارض مع مصالح المستعمرین و القوی العظمی، لذلک من أجل تحقیق أهدافهم و اهتماماتهم فهم یستخدمون کل الوسائل للتخلص من ثقافة و معتقدات المهدویة.<br />و من جملة تلک التدابیر المتخذة فی العصر الحالی للقضاء علی الاسلام و <br />المهدویة أو إضعافهما، هو تعزیز إظهار العنف فی قیام الإمام المهدی4، لذلک تحاول <br />هذه المقالة إلی شرح الأسباب و أصل هذا العنف من خلال طریقة وصفیة تحلیلیة و یتم <br />فحص و شرح أسباب إظهار العنف، و رفع مستوی الوعی العام لمعرفة إمام العصر4 <br />صاحب رسالة الصلح و العدالة و الصداقة ـ یعزز الأمل للظهور المبارک و المستقبل بالمضیء الذی تنتظره البشریة.<br />تظهر نتایج هذه الدراسة فی أن تعزیز العنف فی القیام المهدوی یرجع إلی أسباب دینیة و خارجیة. اما الأسباب الدینیة فتشتمل: عدم المعرفة بالإمام4، الروایات، و بعض الفرق المنحرفة، و أما الأسباب الخارجیة فتشتمل؛ الصهیونیة، و وسائل الإعلام.ظهور منجی در آخرالزمان، مورد اتفاق همه ادیان و مذاهب اسلامی است. از آنجایی که فرهنگ مهدویت و انتظار مانند دیگر آموزههای ناب اسلام، با منافع استعمارگران و قدرتهای بزرگ در تعارض است، لذا آنان در جهت رسیدن به اهداف و منافع خود، از هر روشی استفاده میکنند تا فرهنگ و اعتقادات مهدوی را از سر راه خود بردارند. از جمله اقداماتی که در عصر حاضر برای ریشهکن کردن و یا تضعیف اسلام و مهدویت انجام شده، ترویج خشونتنمایی در قیام حضرت مهدی؟عج؟ است. از این رو این مقاله در صدد است تا با روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی وتبیین این علل و منشأ این خشونتنمایی بپردازد، و با بالابردن سطح آگاهی و معرفت عمومی نسبت به امام عصر؟عج؟ _ این پیامآور صلح و عدالت و دوستی _ امید به ظهور و آیندهای روشن را که انسانیت در انتظار آن است افزایش دهد.<br />نتیجه این تحقیق نشان میدهد، خشونتنمایی در قیام مهدوی برخاسته از دو علت دروندینی و بروندینی است. علل دروندینی شامل: عدم معرفت نسبت به امام، روایات و برخی فرقههای انحرافی و علل بروندینی نیز شامل: صهیونیسم، و رسانهها میباشند.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83020190923تحلیل الفضاء الثقافی السیاسی فی الحجاز
قبل الظهور مستفاد من روایة فی کتاب الکافیبررسی فضای سیاسی فرهنگی عربستان در پیش از ظهور با استفاده از روایتی از کتاب الکافی129150122931FAکامران اویسیاستادیار گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قمJournal Article20210121کان ظهور التطورات الثقافیة والسیاسیة فی المجتمعات الإسلامیة واحدة من أهم <br />القضایا التی نظر فیها المعصومون: دائماً. تعتبر روایات المهدویة واحدة من أهم <br />الروایات التی تم وضعها بمهارة لشرح المناخ السیاسی والثقافی للمسلمین بهدف خلق <br />جریان الانتظار وإعداد الشیعة نحو التحدیات الأساسیة قبل عصر الظهور. الروایة البطشة <br />واحدة من تلک الروایات التی تشیر إلى الخلاف بین الشیعة الذی ینبع من التیارات السیاسیة <br />فی الحجاز بعد تحدید أجواء الصراع السیاسی الحجازی فی مواجهة الثقافة الشیعیة <br />وإخفاء علوم أهلالبیت فی تلک الأرض. من جملة فقرات الروایة المذکورة هی جمع <br />العلم وإخفائه یشبه نقل الثعبان إلى ثقبه بسرعة وخوف فی منطقة المسجدین أی"المسجد الحرام و المسجد النبی" و النزاع الشیعی. هذا العلم یعتبربمثابة مبادی المشتق للعالِم الذی ینصرف بعالم المسلم خاصة الشیعی و مصداقه التامّ الإمام الثانی عشر4؛ ذلک العلم هو الأصل للمعارف الإسلامیة. ینتهی هذا الخبر بالأخبار السارة من الإمام الصادق7 فی امرالشیعة. العلاقة بین إخفاء العلم والاختلاف هی أن نقص العلم أو عدمه کفقدان الإمام المعصوم أو الفقیه الکامل للظروف و الشرایط هو عین الجهل و الجهل سیکون مصدر النزاع. أیضاً الشائعات التی نشرها الأعداء هی عامل آخر فی النزاع بحیث نشرها بین الشیعة سیکذّب المجموعات الشیعیة بعضها. تحدث هذه الأحداث من حیث الدوریة والفترة المرتبطة بالظهور. یستند ترکیز البحث فی هذا الخبر على نهج معقد واستخدام معظم الأدلة الداخلیة مثل دراسة معنى المفردات المهمة فی هذا الحدیث مع إیلاء الاهتمام للسیاق فیه و أصول الأدبیة و اللفظیة فی الکشف عن نقاطه الغامضة.پیدایش جریانها و تحولات فرهنگی، سیاسی جوامع اسلامی یکی از مهمترین مسائلی بوده است که همواره مورد توجه معصومان: بوده است. روایت بطشه یکی از آن روایاتی است که درقالب یک سؤال وجواب کوتاه، درصدد ترسیم چند چالش اساسی پیش از ظهور و منشأ آنها برآمده است؛ از جمله فشار و مقابله شدید سیاسی، فرهنگی عربستان با نشر معارف و فرهنگ شیعه و پنهان گشتن تدریجی علوم اهلبیت: در آنجا و جریان اختلاف و نزاع درونی شیعیان. منشأ همه مشکلات در روایت، بسته به جریان فکری حاکم بر عربستان است و در نهایت، با بشارت تحقق جمیع خیر، به مهمترین چالش روانی شیعیان عصر ظهور، در مواجه با حوادث متصل به ظهور سامان داده است. از جمله فقرههای روایت مذکور، مخفی گشتن تدریجی علم مانند خزیدن مار به آشیانه خود، از روی ترس، در منطقه بین دو مسجد مسجدالحرام و مسجدالنبی است. علم با توجه به مبادی مشتقِ عالِم مطرح گردیده است. پنهان گشتن معارف اصیل اسلامی به واسطه سختگیری شدید حکام عربستان و انتشار دروغ و شایعه در جوامع شیعی به عنوان دو منشأ اساسی اختلاف و نزاع معرفی شده است. این وقایع به صورت فَترت و دوره متصل با ظهور اتفاق میافتد. بنابراین امام با طرح سؤال ابتدایی، چند چالش اساسی شیعیان عربستان و سایر جوامع را مطرح کرده و با اشاره به منشأ آن، زیرکانه راه نفوذ و مقابله با آن را اشاره کرده است. نیز ذهنیت ابان به عنوان راوی حدیث مذکور را نسبت به چالش غیبت امام زمان؟عج؟ و حوادث مرتبط با آن را آماده کرده است، و فشار روانی او و جمیع شیعیان را با بشارت امیدبخش ظهور تسکین داده است.پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83020190923تحلیل الروایات الواردة بشأن المهدیین بعد القائمبازخوانی روایات مهدیان پس از قائم؟عج151176122932FAنصرت الله آیتیسطح چهار حوزه و عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قمJournal Article20210121هناک بعض المصادر الشیعیة الشاملة للروایات بأنه سیکون هناک أحد عشر أو اثنا عشر مهدیا بعد القائم4. هناک بعض الأسئلة الأساسیة حول هذه الروایات: اولاً هل تکون هذه الروایات مقبولة و هل تکون لها الاسناد الوثیقة و الدلالة الواضحة و المتسقة مع الروایات الاخری. ثانیاً، ما هی علاقتها بالروایات التی تقصر عدد الأئمة: فی اثنی عشر. ثالثاً ما هی المنزلة للمهدیین المذکورین فی هذه الروایات. نتیجة هذه المقالة هی أنه أولاً، فإن الروایات المعنیة لیست بدرجة لتلزمنا قبول المحتوى بشکل حاسم. ثانیاً، لا تتعارض هذه الروایات مع الروایات التی تقصر عدد الأئمة: فی اثنی عشر. ثالثًا، المهدیون هم الشیعة البارزون الوحیدون الذین یدعون الناس الی أهلالبیت: دون أن یکون لهم مکانة الإمامة أو الوصایة أو الخلافة للأئمة:.<br /> در پارهای از مصادر حدیثی شیعه روایاتی با این مضمون وجود دارد که پس از قائم یازده و یا دوازده مهدی وجود خواهند داشت درباره این روایات چند پرسش اساسی وجود دارد نخست اینکه اساساً آیا این روایات قابل پذیرش هستند و از اسناد متقن و دلالتی شفاف و هماهنگ با سایر روایات برخوردارند. دوم اینکه نسبت آن با روایاتی که تعداد ائمه را در دوازده نفر محصور میکند چیست و سوم اینکه مهدیان مورد نظر این روایات از چه جایگاه و منزلتی برخوردار خواهند بود حاصل نوشتار پیش رو آن است که اولاً روایات مورد نظر به اندازهای نیستند که به اعتماد آن بتوان محتوای آن را قاطعانه پذیرفت ثانیاً این روایات هیچ تعارضی با روایات محصور کننده تعداد ائمه در دوازده نفر ندارند و ثالثاً مهدیان بدون اینکه از منزلت امامت، وصایت و یا جانشینی ائمه برخوردار باشند تنها شیعیان برجستهای هستند که مردم را به سوی اهلبیت: فرا میخوانند