پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320221222The general principles of the realization of the balanced forces of the Mahdavi government from the perspective of Quran verses and Hadithsاصول کلی تحقق نیروهای تراز حکومت مهدوی از منظر آیات و روایات724167188FAسیدعلی هاشمیاستادیار جامعة المصطفی العالمیةرضا پوراسماعیلدانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلومعلیاصغر نعیمیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20230221Identifying the indicators of the balanced forces of the Mahdavi government and the general principles of the realization of such forces makes educational, propaganda and other cultural-social efforts to be adjusted in line with the realization of those indicators and principles. This article aims to infer the general principles of realizing the balanced forces of the Mahdavi government based on the verses and narrations using the descriptive-analytical method.<br />The authors' investigations came to the conclusion that the most important characteristic of the balanced forces of the promised government is that they are "Abd Saleh"(servant of God), and by analyzing the general meanings and discovering the details (reverse engineering), we came to the conclusion that in order to realize such people, a person should be in the bed of worshiping God. pass the degrees of knowledge, faith, piety and righteous deeds, and then by successfully passing various exams, their insights, tendencies and personal and social behaviors will be purified in such a way that they will not fall into weakness, slip and deviate in the face of any temptation. Such a person becomes the servant of God and balanced force of Mahdavi government. A community of such people is the basis for the realization of emergence.شناسایی شاخصههای نیروهای تراز حکومت مهدوی و اصول کلی تحقق چنین نیروهایی باعث میشود مباحث تربیتی، تبلیغی و دیگر تلاشهای فرهنگی _ اجتماعی در راستای تحقق آن شاخصهها و اصول تنظیم شود. این مقاله بنا دارد با روش توصیفی _ تحلیلی اصول کلی تحقق نیروهای تراز حکومت مهدوی را مبتنی بر آیات و روایات استنباط کند. بررسیهای نویسندگان به این نتیجه رسید که مهمترین شاخصه نیروهای تراز حکومت موعود«عبد صالح» بودن آنهاست که به روش تحلیل معانی کلی و کشف جزئیات (مهندسی معکوس) به این نتیجه رسیدیم که برای تحقق چنین افرادی، انسان میبایست در بستر عبودیت خداوند درجات علم، ایمان، تقوا و عمل صالح را بگذراند و سپس با پشتسر گذراندن موفق امتحانهای مختلف، بینشها، گرایشها و رفتارهای فردی و اجتماعی آنان چنان تمحیص(پاکیزه) شود که در برابر هیچ فتنهای گرفتار سستی، لغزش و انحراف نشود. چنین فردی عبد صالح خداوند و نیروی تراز حکومت مهدوی میشود؛ اجتماعی از چنین افراد، زمینهساز تحقق ظهور است.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167188_9c92992cb2e277cb7f78195577aaa632.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320221222A comparative study of the foundations and goals of religious management (and leadership)بررسی تطبیقی مبانی و اهداف مدیریت (و رهبری) دینی2556167192FAسعید بخشیفارغالتحصیل سطح چهار مرکز تخصصی کلام و عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) قمJournal Article20230221The problem of management has been the concern of Islamic sources and thinkers since the beginning, but this problem, in the West and after the Renaissance, experienced major changes in terms of foundations, goals and methods.
Among the fundamental issues of management is the issue of its foundations and goals; From the point of view of Islam, the ontological foundations of management are the systematization of creation and monotheism of God, its anthropological foundations are purposefulness, the extent of human existence and free will, and the sociological foundations of management are the special bond between people in society.
In terms of goals, the goals of religious management are obedience, order and coherence of affairs, and from a social point of view, it is to establish justice and installments.
Meanwhile, in terms of foundations and goals, there are deep differences between religious and non-religious views, which we will discuss in detail in the following.
In this research, we have tried to explain the theory of Islam about the foundations and goals of management by using the revelation data using a unified method.مسئله مدیریت از ابتدا مورد توجه منابع اسلامی و اندیشمندان بوده ولی این مسئله، در غرب و بعد از رنسانس، تغیرات عمدهای را به لحاظ مبانی، اهداف و روش تجربه نمود. از جمله مسائل بنیادی مدیریت، مسئله مبانی و اهداف آن است؛ از منظر اسلام مبانی هستیشناسانه مدیریت عبارت است از نظاممندی خلقت و توحید ربوبی، مبانی انسانشناسانه آن، هدفمندی، وسعت وجودی انسان و اختیار است و از مبانی جامعهشناختی مدیریت، پیوند خاص بین افراد اجتماع است. از نظر اهداف، اغراض مدیریت دینی عبارت است از عبودیت، نظم و انسجام امور و از منظر اجتماعی، اقامه عدل و قسط است. در این میان به لحاظ مبانی و اهداف، تفاوتهای عمیقی بین نگاه دینی و غیردینی وجود دارد که در ادامه به تفصیل نظریات خواهیم پرداخت. ما در این تحقیق تلاش نمودهایم با استفاده از دادههای وحیانی به تبیین نظریه اسلام در باب مبانی و اهداف مدیریت با روش تلفیقی بپردازیم.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167192_be29c26d6e2b707947810feeaedfef35.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320221222Pathology of joining forces in the waiting step and its moral solutionآسیبشناسی پیوند نیروها در گام انتظار و راهکار اخلاقی آن5776167195FAمصطفی ورمزیارسطح چهار حوزه و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قممرضیه ورمزیاردکتری مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاقJournal Article20230221Waiting is the first step in the outline of the movement of divine leaders; Recruitment and training of forces, retention of forces, connection between forces, and leadership and management of forces are key concepts of this stage.<br />The connection between the forces and maintaining their cohesion is of particular importance in order to maintain the power of the Right Front.<br />Such a bond is formed on the axis of God, the Qur'an and the province of Ahl al-Bayt, and it suffers various internal and external damages on its way.<br />This research, with the library method in collecting materials and descriptive analysis in data processing, after explaining these injuries, deals with moral treatment to save them. And it provides moral remedies for internal injuries such as putting the burden on others, cruelty and deception of brothers and envy, weakening, humiliation and ridicule, boredom and intolerance, and external injuries such as hypocrites and the flow of influence and enemies.انتظار، اولین گام طرح کلی حرکت رهبران الهی است؛ جذب و تربیت نیروها، حفظ نیروها، پیوند بین نیروها، و رهبری و مدیریت نیروها، از مفاهیم کلیدی این مرحله است، پیوند بین نیروها و حفظ انسجام آنها در راستای حفظ قدرت جبهه حق از اهمیت ویژهای برخوردار است، چنین پیوندی،بر محور خدا، قرآن و ولایت اهلبیت: شکل میگیرد و در مسیر خود دچار آسیبهای مختلف درونی و بیرونی میشود، این پژوهش با شیوه کتابخانهای در جمعآوری مطالب و توصیفی تحلیلی در پردازش دادهها پس از تبیین این آسیبها به درمان اخلاقی برای نجات از آنها میپردازد، و برای آسیبهای درونی از قبیل تواکل و انداختن بار بر دوش دیگران، ظلم و فریب برادران و حسادت، تضعیف، تحقیر و تمسخر، دلتنگی و عدم تحمل، و آسیبهای بیرونی از قبیل، منافقان و جریان نفوذ و دشمنان، درمانهای اخلاقی ارائه میدهد.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167195_f6b042d71a091d78b2ccd2499541a29c.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320221222The role of waiting and power building in the continuation of the revolutionنقش انتظار و نیروسازی در استمرار انقلاب7792167197FAعلی جدید بنابدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه مذاهب اسلامی تهران و پژوهشگر پژوهشگاه بینالمللی المصطفی؟ص؟Journal Article20230221Considering the position of Mahdaviat in the survival of the Islamic Revolution, the role of waiting and training the force is of special importance from the point of view of historical analysts. However, the scope of the role of power building generation is wide, and despite this extensive position, no deep and integrated research has been done in this field. Therefore, the question of the importance of the role of power building and waiting in the dynamics and continuity of the revolution has been, which needs to be explored until a good answer is reached. It seems that power building has been very effective in the survival of the Islamic revolution and it needs to be followed and explained in detail based on general knowledge. <br />This research was carried out with the motivation of knowing the role of waiting and power building in the continuation of the revolution, and reaching this destination in the shadow of describing and explaining the measures taken in the direction of power building and its role in the category of Mahdaviat and the Islamic Revolution, and by collecting library data. It is possible that the result was the explanation of the role of waiting and power building in advancing the goals of the revolution and its continuation.نقش انتظار و تربیت نیرو با توجه به موقعیت و جایگاه مهدویت در پایایی انقلاب اسلامی، از منظر تحلیلگران تاریخی، از اهمیت خاصی برخوردار است. اما گستره نقش و تأثیرگذاری نیروسازی وسیع بوده و با وجود این گستردگی جایگاه، تحقیقی عمیق و یکپارچه در این عرصه صورت نگرفته است؛ بنابراین پرسش از اهمیت نقش نیروسازی و انتظاری در پویایی و تداوم انقلاب چه بوده است که نیازمند کاویدن تا مرحله پاسخی در خور است. به نظر میرسد نیروسازی در پایا بودن انقلاب اسلامی بسیار کارساز بوده و به پشتوانه علم اجمالی، نیاز به تتبع و تبیین تفصیلی آن دارد. این پژوهش با انگیزه شناخت نقش انتظار و نیروسازی در استمرار انقلاب، انجام گرفته است و نیل به این مقصد در سایه توصیف و تبیین اقدامات صورت گرفته در جهت نیروسازی و نقش آن در مقوله مهدویت و انقلاب اسلامی صورت گرفته و با گردآوری دادههای کتابخانهای میسر است که نتیجه آن، تبیین نقش انتظار و نیروسازی در پیشبرد اهداف انقلاب و استمرار آن بوده است.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167197_e57fe79b5af4d16adc75bcd1f9d827d6.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320230221Special functions of Vali Faqih in giving meaning to dynamic Intizar
(A new attitude to Intizar in the performance and statements of the Supreme Leader of the Revolution)کارویژههای ولیّ فقیه در معنابخشی به انتظار پویا (نگرشی نو به انتظار در عملکرد و بیانات رهبر معظم انقلاب)93114167202FAکوثر سادات هاشمیطلبه سطح چهار کلام اسلامی جامعة الزهرا؟س؟ قم، ایرانJournal Article20230221Constructive and dynamic Intizar or Waiting in the age of occultation obliges all Muslims to perform duties contrasting with a trend that interprets expectation as static and stagnation issue. One of the Twelver Shia beliefs is that during the occultation of the Infallible Imam, the Mujtahid Jame al-Shari'at (Comprehensive conditions)<br /> will be the general surrogate of the Imam, which is called the "Vali-efaqih" or "guardian of jurisprudence". The Vali-faqih also takes responsibilities on that are proportional to his position and attributes. The performance of the Vali-efaqih can be studied in different ways; such as religious, political, cultural, individual, social aspects. This research seeks to recognize the special function of Vali eFaqih in giving meaning to dynamic Intizar. The findings of the research show that the Vali-efaqih, in creating and maintaining the Islamic system, creating staff for the Mahdavi world government, maintaining the Muslim unity and spreading the Mahdavi doctrine at the international level, performs actions that others do not have the conditions and ability to do.<br />In this research has been used library method in collecting materials and descriptive and analytical method in data processing.انتظار سازنده و پویا در عصر غیبت، همه مسلمانان را به وظایفی مکلّف میسازد و در مقابل جریانی قرار دارد که انتظار را به ایستایی و رکود معنا میکند. از اعتقادات شیعه اثنی عشری این است که در دوران غیبت امام معصوم، مجتهد جامعالشرایط، نایب عامّ امام خواهد بود که در اصطلاح، «ولیّ فقیه» نامیده شده است. ولیّ فقیه نیز مسئولیتهایی را به عهده میگیرد که با جایگاه و صفات او تناسب دارد. عملکرد ولیّ فقیه را میتوان از جهات مختلفی مطالعه کرد؛ همچون جنبه دینی، سیاسی، فرهنگی، فردی، اجتماعی. این پژوهش به دنبال آن است که کارویژههای ولیّ فقیه را در معنابخشی به انتظار پویا بازشناسد. یافتههای پژوهش نشان از آن دارد که ولیّ فقیه در ایجاد و حفظ نظام اسلامی، کادرسازی برای حکومت جهانی مهدوی، حفظ اتّحاد مسلمانان و گسترش آموزههای مهدوی در سطح بینالملل، اعمالی را انجام میدهد که دیگران شرایط و توانایی عمل به آن را ندارند. این پژوهش در جمعآوری مطالب از شیوه کتابخانهای و در پردازش دادهها از روش توصیفی و تحلیلی استفاده کرده است.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167202_a5a75dc5a3842299a140d98b3a2c669e.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320221222Criticism and analysis of the narratives of prohibition of uprising and its relationship with power buildingنقد و بررسی روایات نهی از قیام و رابطه آن با نیروسازی115144167204FAمحمود ملکی رادعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی قم، ایرانعلی جعفرزادهعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ایران.Journal Article20230221In Imamiyyah tradition gatherings, there are traditions that prohibit any uprising and movement before the uprising and appearance of Hazrat Mahdi (peace be upon him) and consider the raised flag as a manifestation of tyranny and the government arising from it as illegitimate. The existence of such narrations has caused some people, by adhering to these narrations, to consider any uprising and movement as forbidden before the advent, and accordingly, any preparation for the advent and strengthening of forces for it are ruled out. Therefore, the issue of the current research is that based on these traditions, any force building and training of forces for emergence should be ruled out. Based on this, the question that this article aims to answer is; This is: Is it possible to use these narrations that have denied any uprising before the uprising and appearance of Hazrat Mahdi (peace be upon him)? Did he rule out the training of the force and the formation of the force for the emergence? To answer this question, first of all, the traditions that forbid any uprising and revolution before the uprising of Qaim (peace be upon him); They have been collected and categorized into three general groups and have been criticized and analyzed by descriptive method and analysis of the theme and content of hadiths with emphasis on the teachings of ''ilm-e-rijal'' and "Dariah al-Hadith" by using available sources and texts. Among the results and findings of the current research is that on the other hand, most of these narrations have problems in terms of the document and have so-called weak documents; And on the other hand, in terms of implication, they either refer to a specific period and refer to special historical conditions, or they refer to the personality of the rebel who raised the flag of struggle with personal motives to achieve his own goals. In addition, these narrations conflict with the general instructions of Islam in encouraging fighting against oppression and jihad in the way of God and commanding good and forbidding evil, etc.; For this reason, it is never possible to conclude from these narrations the prohibition of the uprising and the movement before the uprising of Hazrat Mahdi (peace be upon him) in a general and absolute manner and condemn it; And as a result, by adhering to these traditions, it is not possible to prohibit building and training forces to fight against oppression. In fact, explaining that these narrations do not imply the prohibition of power building in the age of occultation is one of the innovations of this research.در مجامع روایی امامیه، روایاتی وجود دارد که هرگونه قیام و نهضت و جنبش قبل از قیام و ظهور حضرت مهدی؟ع؟ را ممنوع دانسته و پرچم برافراشته شده را مظهر طاغوت و حکومت برآمده از آن را غیرمشروع میدانند. وجود چنین روایاتی موجب شده تا عدهای با تمسک به این روایات، هرگونه قیام و نهضت را قبل از ظهور ممنوع و به تبع آن هرگونه آمادگی برای ظهور و نیروسازی برای آن را منتفی بدانند. بنابراین مسئله تحقیق حاضر این است که براساس این روایات هرگونه نیروسازی و تربیت نیرو برای ظهور را باید منتفی دانست. بر این اساس سؤالی که این مقاله در صدد است بدان پاسخ گوید؛ این است که: آیا میتوان با استفاده از این روایات که هرگونه قیام قبل از قیام و ظهور حضرت مهدی؟ع؟ را نفی کردهاند؛ تربیت نیرو و نیروسازی برای ظهور را منتفی دانست؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا روایاتی که هرگونه قیام و انقلاب قبل از قیام قائم؟عج؟ را نهی کردهاند؛ جمعآوری و در سه گروه کلی دستهبندی شدهاند و با روش توصیفی و تحلیل مضمون و محتوای روایات با تأکید بر آموزههای علم رجال و درایه الحدیث، با استفاده از منابع و متون موجود، مورد نقد و بررسی قرار داه شده است. از جمله نتایج و یافتههای پژوهش حاضر این است که از طرفی بیشتر این روایات از نظر سند دارای اشکال بوده و به اصطلاح ضعف سندی دارند؛ و از طرف دیگر از نظر دلالت بهگونهای هستند که یا به دورهای خاص اشاره دارند و ناظر به شرایط تاریخی ویژهاند و یا ناظر به شخصیت قیام کنندهاند که با انگیزههای شخصی برای رسیدن به مطامع خودش پرچم مبارزه را بلند نموده است. علاوه برآن، این دسته از روایات با دستورات کلی دین اسلام در تشویق به مبارزه با ظلم و ستم و جهاد در راه خدا و دستور به امر به معروف و نهی از منکر و... تعارض دارند؛ از این جهت هرگز نمیتوان از این روایات، نهی از قیام و نهضت قبل از قیام حضرت مهدی؟ع؟ را بهطور کلی و بهنحو مطلق نتیجه گرفت و آن را محکوم نمود؛ و در نتیجه با تمسک به این روایات نمیتوان نیروسازی و تربیت نیرو برای مبارزه با ظلم و ستم را ممنوع دانست. در واقع تبیین عدم دلالت این روایات بر نهی از نیروسازی در عصر غیبت، از نوآوریهای این تحقیق بهشمار میرود.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167204_aff6672fb72e1d20976d751d0d22f750.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320221222Knowledge of capacity of Islamic organizations in leaping the flow of the right and laying the groundwork for emergenceظرفیتشناسی تشکیلات اسلامی در جهش جریان حق و زمینهسازی ظهور145164167206FAحسین الهینژاداستاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایراناحمد افتخاری اکملدانشپژوه سطح چهار مهدویت مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم، ایرانJournal Article20230221One of the effective factors in advancing and leaping the flow of the right is the existence of coherent and strong organizations. Individual works have never met the flow of truth. The organization has important and special capacities, explaining these capacities and expressing its role in establishing the foundation for emergence is one of the first steps to achieve a leap in the field of establishing the foundation for emergence. The great importance of grounding on the one hand and the great need of Mahdavi teachings for organizations on the other hand, point out the necessity of creating coherent and strong Islamic organizations in this direction. In this article, which is written with a descriptive and analytical method. Knowing the underlying currents before the emergence, and accuracy in the structures of the advocacy network during the period of minor absence and before that, provides a complete model for the underlying organizations. This model helps us in manpower management, time management, and generally knowing the capacities of organizations. Recognizing the capabilities of Islamic organizations shows that laying the groundwork for the realization of the Crimean state of Imam Asr (AS) requires a leap; The result is that; The leap in grounding will happen only in the shadow of organizational grounding, and the all-round jihad of those who are waiting for grounding.یکی از عوامل مؤثر در پیشبرد و جهش جریان حق وجود تشکیلات منسجم و قوی است. کارهای فردی هرگز جریان حق را با جهش مواجه نکردهاند. تشکیلات از ظرفیتهایی مهم و ویژه برخوردار است، تبیین این ظرفیتها و بیان نقش آن در زمینهسازی ظهور، از گامهای نخست برای رسیدن به جهش در عرصه زمینهسازی ظهور است. اهمیت فراوان زمینهسازی از یک سو و نیاز فراوان آموزههای مهدوی به تشکیلات از سوی دیگر، لزوم ایجاد تشکیلات اسلامی منسجم و قوی در این راستا را خاطرنشان میسازد. در این نوشتار که با روش توصیفی و تحلیلی نگاشته شده است. شناخت جریانهای زمینهساز قبل از ظهور، و دقت در ساختارهای شبکه وکالت در دوران غیبت صغری و قبل از آن، الگویی کامل برای تشکیلات زمینهساز ارائه مینماید. این الگو ما را در مدیریت نیروی انسانی، مدیریت زمان، و به طور کلی شناخت ظرفیتهای تشکیلات یاری میرساند. شناخت ظرفیتهای تشکیلات اسلامی، نشان میدهد که زمینهسازی برای تحقق دولت کریمه امام عصر؟عج؟، نیازمند جهش است؛ نتیجه اینکه؛ جهش در زمینهسازی تنها در سایۀ زمینهسازی تشکیلاتی، و جهاد همهجانبۀ منتظران زمینهساز، اتفاق خواهد افتاد.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167206_bc324d2b21a7c46d893f7fe993a17bce.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320221222Analyzing the steps of power building and its relevance in the realization of the emergence of Hazrat Wali Asr(aj)واکاوی گامهای نیروسازی و ارتباط آن با تحقق فرج حضرت ولیعصر؟عج؟165184167207FAفاطمه الیاسریفارغالتحصیل سطح سه و عضو شورای انجمن کلام جامعة الزهراء قم، ایرانJournal Article20230221One of the wishes of every human being who is waiting and seeking justice is the realization of Faraj(relief), the opening of the work and the emergence of the Blessed government of Hazrat Baqiyat Allah(aj). Discovering and finding the connection between condition and conditional reveals the importance and necessity of addressing this issue. Power building, both human and non-human, is one of the conditions of emergence; Also, power-building has steps that, by knowing them, you can take a step towards their realization. Empowerment for emergence is a movement that starts from within a person, a person must know himself in the first stage, and the first stage of knowing is establishing ideas, then acting on what he knows. In the next steps, the necessity of spiritual training of the young force and laying the groundwork for the formation of the Islamic government and, consequently, the military and political force.<br />This writing, with a descriptive analytical approach and with the help of verses and narrations, explains the steps of building strength and the necessity of acquiring them in order to realize the emergence and connection between condition and conditionalیکی از آرزوهای هر انسان منتظر و عدالتخواهی تحقق فرج، گشایش امر و ظهور دولت کریمه حضرت بقیةالله؟عج؟ است. این امر خطیر و سرنوشتساز نیازمند شرایط وزمینههایی است که لازمه منطقی تحقق ظهور است. کشف و یافتن ارتباط میان شرط و مشروط اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع را آشکار میسازد. نیروسازی اعم از انسانی و غیرانسانی یکی از شروط ظهور است؛ همچنین نیروسازی گامهایی دارد که با شناخت آنها میتوان در مسیر تحقق آنها گام برداشت. نیروسازی برای ظهور حرکتی است که ابتدا از درون انسان آغاز میگردد انسان باید در مرحله اول خودش را بشناسد، و اولین مرحله شناخت تثبیت عقاید سپس عمل به دانستههای خویش است در گامهای بعدی ضرورت تربیت معنوی نیروی جوان و زمینهساز، تشکیل حکومت اسلامی وبه تبع آن نیروی نظامی و سیاسی قرار دارد. این نگاشته با رویکردی تحلیلی توصیفی و با مدد گرفتن از آیات و روایات به تبیین گامهای نیروسازی و ضرورت کسب کردن آنها به منظور محقق ساختن ظهور و ارتباط بین شرط و مشروط میپردازد.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167207_83696583bc1629d646a46421bd904039.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵114320221222Behavioral characteristics of the level forces of movement of the prophets from the perspective of the Qur'anویژگیهای رفتاری نیروهای تراز حرکت انبیاء از منظر قرآن185207167209FAحسین الهینژاداستاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایرانسیدمصطفی بهشتینژاددانشپژوه سطح چهار مهدویت مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قمJournal Article20230221The quality and how to recognize Imam Zaman (AS) when he appears is one of the issues that occupy the human mind. At first glance and consideration of some narrations, it seems that there are challenges in this regard. Some of these challenges include the call of the devil, doubt, denial and apostasy, bad scholars, sensationalism, the plurality of right and wrong fronts and claimants.The correct explanation of the contents of the aforementioned hadiths, as well as the hadiths that say: "The order of the Imam of the Time is brighter than the sun"; It plays a significant role in reducing challenges, giving hope and speeding up the recognition of Imam Zaman (AS) when he appears.In this research, we tried to investigate and analyze the research subject with available library sources.قرآن کریم از سرگذشت پیامبران و اقوام پیشین سخن میگوید و بعضی از ایشان را به عنوان الگوی مومنان مطرح میکند. پیامبران با ایفای دو نقش مهم، کاروان بشر را به سوی آینده موعود سوق دادهاند؛ نخست، تربیت انسانهای صالح و دوم، برپایی نمونهای کوچک از تمدن آرمانی به همراه صالحانی که تحت هدایت آنان تربیت شدهاند. پرسش اساسی این است که یاران تراز حرکت انبیاء، دارای چه ویژگیهایی بودند که منتظران ظهور امام زمان؟ع؟ میتوانند با الگوگیری از آن ویژگیها برای زمینهسازی ظهور قدمی بردارند. این نوشتار درصدد بازشناسی ویژگیهای نیروهای تراز حرکت انبیاء است و در آن سعی شده ضمن بیان این ویژگیها، به منتظران ظهور امام زمان؟ع؟ کمک کند با پرورش ویژگیهای رفتاری در خود، زمینه یاری آن امام را فراهم آورند. در تحلیل انتظار برای ظهور امام چند نظریه مطرح است. برخی معتقدند هر چه ظلم و فساد بیشتر باشد ظهور زودتر اتفاق میافتد گروهی نیز معتقدند با پرورش نیروهای تراز، باید زمینه ظهور آن حضرت را فراهم کنیم. این مقاله درصدد اثبات نظریه دوم است که منتظرین ظهور امام میتوانند با الگوگیری از ویژگیهای یاران تراز انبیاء، بهترین زمینهسازان برای ظهور امام زمان؟ع؟ باشند. ویژگیهای تراز را با سه رویکرد معرفتی(اندیشهای)، گرایشی(قلبی)، کنشی(رفتاری) میتوان مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق تنها به رویکرد کنشی و رفتاری ویژگیها با روش توصیفی و تحلیلی و با فن کتابخانهای و اسنادی پرداخته تا به مهمترین ویژگیها نظیر ولایتپذیری، حقطلبی، تلاش پیگیر و ثباتقدم منتج شود.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_167209_b4dc55271b8ec99258b82ee4482396f7.pdf