پژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83120191222تمثیل روایات البخاری الصریحة مع ذکر اسم المهدی الموعود فی تاریخ الکبیر و فحصها السندیبازنمایی روایات صریح بخاری با یادکرد نام مهدی موعود در تاریخ الکبیر و بررسی سندی آن522122820FAمجتبی خانیدانشآموخته حوزه علمیه و عضو گروه قرآن و حدیث مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویتJournal Article20210119من المعروف أن البخاری والمسلم لم یذکروا المهدی باعتباره المنقذ فی آخرالزمان فی کتابیهما المعروف بالجامعین الصحیحین، وقد کان هذا بمثابة الأساس لکثیر من الذین ینکرون المهدویة لإنکار هذا الاعتقاد. یکشف بحث فی الکتاب أنه یقتبس ثلاثة روایات فی کتاب تاریخ الکبیر، التی یُسمى فیها المهدی باعتباره المنقذ فی آخر الزمان، لکنه یکتب فورا عقیب هذه الروایات الثلاثة: فی اسناده نظر. یوضح الفحص السندی لهذه الروایات الثلاثة أن هذه الروایات صحیحة سندا من وجهة نظر السنة ومن وجهة نظر البخاری، ولا شک فی ذلک، لأن رواتهم کلها من الثقات ولا یتم توجیه اتهامات ضدهم. تؤکد هذه المقالة على صحة هذه الروایات سندا من منظور سنی من خلال البحث المکتبتی و الطریق الاستنادی.معروف و مشهور است که بخاری و مسلم در دو کتاب جامع صحیح خود نامی از مهدی به عنوان منجی آخرالزمان نبردهاند و این دستمایه بسیاری از منکرین مهدویت برای انکار این عقیده از اساس شده است. جستجو در کتب بخاری نشان میدهد که وی در کتاب <em>تاریخ الکبیر</em> سه روایت نقل میکند که در آنها به نام مهدی به عنوان منجی آخرالزمان تصریح شده است اما او بلافاصله بعد از نقل این سه روایت مینویسد: فی اسناده نظر. بررسی سندی این سه روایت نشان میدهد که از نظر اهلسنت و از دیدگاه بخاری این روایات صحیح السنداند و جای خدشه و تردید در آنها نیست، چرا که روات آنها همه از ثقات بوده و هیچ اتهامی نیز متوجه ایشان نیست. این مقاله با جستجوی کتابخانهای و روش استنادی بر صحت سند این روایات از منظر اهلسنت تاکید میکند.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122820_293673b0479c05a1c3c284b433b486a1.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83120191222حقول الیأس عن الظهور و حلول لإزالتها من وجهة نظر القرآنزمینههای یأس از ظهور و راهکارهای زدودن آن از دیدگاه قرآن کریم2346122823FAعلی نبیاللهیدانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه قم و مربی سازمانی و مدرس گروه معارف دانشگاه جامع امام حسینروحالله غلامیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسینJournal Article20210119ظهور المنقذ هو واحد من أهم قضایا الاعتقادی فی الإسلام التی تهدده خسارات؛ منها الیاس من الظهور، هذا المکتوب مع طریقة تحلیل المحتوى و الالفاظ یسعى إلى تحدید مجالات للیاس عن الظهور و تقدیم الحلول مبنی على القرآن الکریم، النتائج تظهر ان هذه الخسارات تحدث فی ثلاثة مجالات؛ المعرفیة و العاطفیة والسلوکیة، الفئة الأولى تشمل أشیاء مثل: التصور بأن یکون الظهور بعیدة، عدم معرفة علة الغیبة و الحصول على وقوع العدمیه. فی المجال العاطفی ایضا یشمل أشیاء من هذا القبیل: التأثیر للإعلان السلبی و الخوف و فی مجال السلوک؛ بروز الیاس على أساس المشاکل العملیة القائمة، الغیاب المطول، وجود المهدی الکاذبة، تسرع و بعض التشوهات من مجالات الیأس عن الظهور و هناک حلول؛ منها تعزیز الإیمان، قراءة الادعیة التی تورد لهذا المجال کدعاء الغریق، الاهتمام بحکمة الغیاب، الفهم الصحیح للإمام المهدی4 وأدائه فی وقت ظهوره، الحفاظ على القیم الإسلامیة، ثقة فی الله و وعوده و الانتظار الدینامیکی.ظهور منجی از مهمترین مسائل اعتقادی اسلام است که آسیبهایی آن را تهدید میکند که از جمله آنها، یأس از ظهور است، این نگاشته با روش تحلیل محتوا و واژگان درصدد شناسایی زمینههای یأس از ظهور و ارائه راهکارهایی مبتنی بر قرآن کریم است، یافتهها نشان میدهد این آسیبها در سه حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری بروز میکنند که اولی شامل مواردی چون استبعاد در ظهور، ندانستن حکمت غیبت یا دچار پوچگرایی شدن است، در حیطه عاطفی نیز مواردی مانند: اثرکرد تبلیغات منفی، سقوط ارزشها و ترس و در حوزه رفتاری؛ شکل گرفتن یأس بر پایه مشکلات عملی موجود، طولانی شدن زمان غیبت، وجود مهدیهای کاذب، شتابزدگی یا برخی تحریفها، از جمله زمینههای بروز یأس از ظهور است. درباره راهکارها هم، تقویت باور و ایمان و خواندن دعاهایی که در اینباره وارد شده مانند دعای غریق، توجه به حکمتهای غیبت، شناخت صحیح از حضرت و عملکرد ایشان در زمان ظهور، حفظ ارزشهای اسلامی، اعتماد به خداوند و وعدههای او و انتظار پویا، از جمله راهکارهای مواجهه با یأس از ظهور است.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122823_b7b68a282b4875b5558af994039dd3c3.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83120191222باثولوجیا استعجال من وجهة نظر القرآن مع الترکیز علی عصر الغیبةآسیبشناسی استعجال از نگاه قرآن با تأکید بر عصر غیبت4774122825FAمحمدعلی ریحانینیادانشجوی دکتری قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامیعلیرضا نوبریعضو هیئت علمی دانشگاه تهرانJournal Article20210119المهدویة هی واحدة من المعتقدات الإسلامیة و الشیعیة ذات الجذور. لکن هذا الاعتقاد یقع فی معرض التحدیات والإصابات، أحدها استعجال الظهور. یتناول هذا المقال الإستعجال کتحدٍ لتحدیات عصر الغیبة من وجهة نظر القرآن. فی هذه المراجعة تتبیّن الماهیة و العوامل و التحدیات و العواقب، و استراتیجیات الوقایة والعلاج من الإستعجال. طریقة البحث المکتبة مع تحلیل المحتوى. تُظهر الأبحاث أن الإستعجال من وجهة نظر القرآن یحدث من خلال عدد من العوامل، ویؤدی فی النهایة إلى تکوین الشخصیة والتحدیات الاجتماعیة. من خلال تحلیل بیانات القرآن الکریم والأحادیث المتعلقة بالموضوع، تم تحدید مجال تشکیل الفئتین من عوامل الإستعجال، لکل منها خیارات علاجیة مختلفة. و قد تم فحص الأسالیب الوقائیة والقائمة على العلاج للإستعجال المغرضانه فی نوعین من المواجهة اللینة والصعبة. و استراتیجیات لعلاج استعجال الجاهل هی کما یلی: الاستفادة من الصبر والإستقامة، الإستعانة من الله، اتصال القلب مع الإمام المنتظر، و الإیمان بالوعود الإلهیة المرتبطة بالظهور.<br /> مهدویت، یکی از باورهای اصیل و ریشهدار اسلامی و شیعی است. اما این باور در معرض چالشها و آسیبهایی قرار دارد، یکی از این چالشها و آسیبها استعجال در ظهور است. این نوشتار استعجال را به عنوان چالشی از چالشهای دوران غیبت از نگاه قرآن بررسی کرده است. در این بررسی، چیستی، عوامل و زمینهها، چالشها و پیامدها و راهکارهای پیشگیری و درمان استعجال بازنمایی گردید. روش پژوهش کتابخانهای همراه با تحلیل محتوایی است. برآیند پژوهش چنان نشان میدهد که از نگاه قرآن استعجال بر اثر عواملی چند به وقوع میپیوندد و در نهایت نیز منجر به شکلگیری چالشهای شخصیتی و اجتماعی خواهد شد. با تحلیل دادههای قرآن و روایات ناظر به موضوع دو دسته زمینه شکلگیری بازشناسی شد. که هر کدام نیز دارای روشهای درمان متفاوتی هستند. راهکارهای پیشگیرانه و در مواقعی درمانمحور در استعجال خودبنیاد در دو نوع تقابل نرم و تقابل سخت مورد بررسی قرار گرفته است و راهکارهای درمان استعجال جاهلانه در ذیل عناوینی مانند: بهرهگیری از صبر و استقامت، استعانت از خدا، برقراری ارتباط قلبی با امام منتظر و ایمان به وعدههای الهی درباره ظهور تبیین شده است.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122825_f578d040561f616aa7f9641e5ae77e78.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83120191222تقییم محتوی «الخسف بالجابیة» و «الخسف بالحرستا» قرب دمشق فی سوریا قبیل الظهوراعتبارسنجی محتوایی «خسف جابیه» و «خسف حرستا»در دمشق سوریه قبل از ظهور7596122828FAمصطفی امیریدانشپژوه سطح چهار مرکز تخصصی موعودJournal Article20210119هناک العدید من النقاط الرئیسیة فی التطورات قبل وبعد ظهور العالم، وهو أمر مهم للغایة فی فهم ومراقبة تطوراتها ویمکن أن تساعدنا فی تحلیل الأحداث والمواضیع ذات الصلة بآخر الزمان و ظهور إمام العصر4 بشکل صحیح، مساعدة فی علم "البحوث المستقبلیة". هذه النقاط الرئیسیة هی: سوریا والشام، إیران، العراق، فلسطین والمملکة العربیة السعودیة؛ هذه البلدان فی عصر الظهور وفی مثلث مکة - الکوفة - القدس، ستکون مرکز التطورات والأحداث المهمة فی المستقبل. و قبیل الظهور، ستکون هناک الحوادث سریعة ومثیرة للدهشة والتی ستکون لها آثار کبیرة على الأمن الإقلیمی وحتى العالمی. لذلک، یمکن أن یکون للمراقبة السیاسیة والعسکریة لهذه البلدان فی أی وقت، أهمیة استراتیجیة ومستقبلیة. فی خضم سلسلة الأحداث قبل وصول حاکم الشام و سوریا إلى السلطة فی عصر ظهور(السفیانی)، تعتبر خسف دمشق مهمة جدا. إن توضیح الاحتمالات المختلفة لهذا الحدث، لأنه حدث فرید من نوعه، یدل على سلسلة من الأحداث التی أدت إلى الحکم القادم لحاکم منطقة الشام فی المستقبل، وتشیر إلى ظهور شخصیة معارضة قویة ضد الحکومات الشیعیة فی ایران و العراق قبیل الظهور. کان له تأثیر سلبی على أمن المناطق الشیعیة فی الشرق الأوسط خاصة العراق. لذلک، یعد خسف دمشق فی نظام الاحادیث أحد "الاحادیث المهدویة الإستراتیجیة". لأن خسف دمشق فی الجابیة و الحرستا، سیکون نقطة تحول فی أحداث الشام قبیل الظهور، وبعد ذلک ستدخل الدومینو فی أحداث الشام المراحل التالیة، أی الانسحاب والتأکید على استقلال الأتراک فی منطقة الشام. ثم الحرب بین الغربیین وغیر المسلمین ثم الغزو الترکی لجزیرة الشام فی المنطقة الشمالیة الشرقیة من سوریا.چند کانون مرکزی در تحولات و حوادث قبل از ظهور و آینده جهان، وجود دارد که شناخت و رصد کردن تحولات مربوط به آنها از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند ما را در تحلیل درست رویدادها و مباحث مرتبط با آخرالزمان و ظهور امام زمان7 در علم "آیندهپژوهی"، یاری دهد. این کانونهای مرکزی عبارت است از: منطقه شام و سوریه، ایران، عراق، فلسطین و عربستان؛ کشورهای مذکور در جغرافیایی عصر ظهور و در مثلث "مکه _ کوفه _ قدس"، مرکز تحولات و رویدادهای مهمی خواهند بود و در آینده این کشورها، قبل از ظهور، اتفاقاتی بسیار سریع و شگفتآور رخ خواهد داد که تأثیرات مهمی بر امنیت منطقهای و حتی جهانی خواهند گذاشت. بنابراین دیدهبانی سیاسی و نظامی این کشورها در هر برههای از زمان، میتواند اهمیت استراتژیک و آیندهپژوهانه مهدوی، داشته باشد. در این میان و در زمره سلسله حوادث قبل از به قدرت رسیدن حاکم آینده شام و سوریه در عصر ظهور (سفیانی)، خسف دمشق از اهمیت به سزایی برخوردار است. تبیین احتمالات مختلف در وقوع این حادثه، از آن جهت ضرورت دارد که به عنوان حادثهای منحصر به فرد، خود نشان از مجموعه حوادثی را دارد که زمینهساز به حکومت رسیدن حاکم آینده منطقه شام و حاکی از به قدرت رسیدن شخصیت مخالف حکومتهای شیعی ایران و عراق در سوریه قبل از ظهور دارد که تأثیر منفی بر امنیت مناطق شیعی در خاورمیانه از جمله امنیت شیعیان کشور عراق دارد. از این رو خسف دمشق در منظومه حدیثی، جزو "احادیث استراتژیک مهدوی"، محسوب میشود. زیرا خسف دمشق در محور جابیه و غوطه حرستا سوریه، نقطه عطف تحولات فتنه شام قبل از ظهور خواهد بود که در پی آن، دومینوی حوادث فتنه شام وارد مراحل بعدی یعنی اعلام خروج و ادعای استقلال ساکنان مناطق همرز با ترکها در منطقه شام (مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِیَةِ التُّرْک) و بعد از آن جنگ بین غربیها و غیرمسلمانان (وَ یَعْقُبُهَا هَرْجُ الرُّوم) و سپس حمله ترکها به جزیرة الشام در مناطق شمال شرق سوریه (سَیُقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْکِ حَتَّى یَنْزِلُوا الْجَزِیرَة) خواهد شد.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122828_8473a56a1148a0e6d312a49009f20d8b.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83120191222أسباب إبتعاد الناس عن العلماء فی آخر الزمان و طرق الخروج منهدلائل رویگردانی مردم از علما در آخرالزمان و راهکارهای برونرفت از آن97120122830FAریحانه هاشمیاستادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه رهپویان سیدالشهداءJournal Article20210119لقد أدى إطالة عصر الغیبة إلى تحدیات سیاسیة واجتماعیة مختلفة. تنشأ هذه التحدیات أحیانًا من خارج المجتمع الدینی، وأحیانًا من داخل المجتمع الدینی، نتیجة للفراغ الدینی والفکری. حاولت هذه الدراسة تحلیل "الأسباب التی توجب إبتعاد الناس عن العلماء فی آخر الزمان" کواحد من التحدیات المثیرة للجدل التی أدت إلى العدید من الأذى للمجتمعات الدینیة. فی عصر الغیاب، یحتاج الناس إلى إرشادات وتوجیهات العلماء کا النواب العام للإمام. إذا کان العلماء یتصرفون فی هذا السیاق بشکل غیر صحیح و تتناقض منهم الکلمات و الأعمال ویصبحون ملوثین ببعض الامور الشریرة، فإنهم یؤدیون إلى اختلال و تعطیل عقائد و آراء الناس و مسافاتهم. تمت کتابة هذا البحث باستخدام منهج وصفی تحلیلی، وقدم العدید من الحلول العلمیة والعملیة للتواصل الفعال بین العلماء و الناس. تشمل الحلول تزوید العلماء بالعلوم والمرافق الحدیثة لمعالجة القضایا والشکوک، وتجنب بعض الصفات الفاحشة، وکذلک التنبیه لعداوة الأعداء، وما إلى ذلک. التی برعایتها یمکن للعلماء أن یکونوا فعالین فی المجتمع الدینی.طولانی شدن عصر غیبت، موجب چالشهای مختلف سیاسی _ اجتماعی شده است. این چالشها گاهی از بیرون جامعه دینی؛ و گاهی از درون جامعه دینی و در اثر خلأهای اعتقادی و فکری شکل میگیرند. در این پژوهش سعی شده «دلایل رویگردانی مردم از علما در آخرالزمان» به عنوان یکی از چالشهای بحثبرانگیز که منجر به آسیبهای زیادی در جوامع دینی شده است، مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد. در عصر غیبت مردم به هدایت و راهنمائیهای علما به عنوان نائبان عام نیاز دارند. اگر در همین زمینه عملکرد علما نادرست باشد و در گفتار و عمل تضاد داشته باشند و به برخی امور خلاف شأن آلوده شوند؛ منجر به اختلال در عقائد و افکار مردم شده و از آنها فاصله میگیرند. این پژوهش با روش کتابخانهای و رویکرد تحلیلی _ توصیفی نگاشته شده که به ارائه چند راهکار علمی و عملی در زمینه برقراری ارتباط مؤثر بین علما و مردم پرداخته است. از میان راهکارها میتوان به تجهیز علما به علوم و امکانات روز برای پاسخگویی به مسایل و شبهات؛ دوری از بعضی صفات ناپسند و مذموم و همچنین هوشیاری نسبت به دشمنی دشمنان و... اشاره کرد که علما با رعایت آنها میتوانند در جامعه دینی نقشآفرین و اثرگذار باشند.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122830_30cc65ce6b56ec236f8b69f07b9d240c.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83120191222روایات قیام إمام العصر و الزمان بالسیف فی مجال القراءة الحقیقیة أو التأویلیةروایات قیام به شمشیر امام زمان در کشاکش خوانش حقیقی یا تأویلی بودن121142122831FAعبدالله میراحمدیاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمیفاطمه میر ابوطالبیدانشپژوه سطح چهار حوزه علمیه رفیعة المصطفی تهرانJournal Article20210119إن تأسیس الحکومة الإلهیة حول العالم هو أحد أبرز أهداف قیام إمام العصر و الزمان ؛ وفی الوقت نفسه، یقف بعض الظالمین و المعاندین المتعطشین للدماء فی وجه حرکتهم الإلهیة والإصلاحیة. لذلک، یقاتل الإمام زمان ضدهم حتما لتحقیق أهدافه الإلهیة العالیة. فی الروایات، یتم تقدیم السیف باعتباره الوسیلة الوحیدة لمعرکة الإمام مع المعاندین. فی هذه الأثناء، لدى العلماء رأیتان حول هذه الأداة: یعتقد البعض أن معنى السیف حقیقی، ویعتمد فیه على السیرة النبویة وجوانب المعجزة فیها. على العکس من ذلک، تؤمن مجموعة من المؤمنین المعاصرین فی العصر الحدیث بالمعنى الغیر الظاهر للروایات ویعتبرون السیف رمزًا للانتفاضة المسلحة. یعتمد مؤیدو کلا الرأیتین على الأدلة العقلیة و النقلیة لإثبات وجهة نظرهم، و هذا البحث سیقوم بدراسة وتحلیل کل واحدة منها. بالنظر إلى أن معرفة المستقبل و آخر الزمان هی فریدة من نوعها للروایات التی تلقیناها من الأئمة:، فمن الضروری استخدام الروایات أنفسهم و الاصول العقلیة التی لا جدال فیها و استخدام طریقة وصفیة تحلیلیة فی توضیح هذه المشکلة.برپایی حکومت الهی در سراسر جهان از شاخصترین اهداف قیام امام زمان7 بهشمار میآید؛ در این میان، برخی ستمگران و معاندان خونریز در برابر حرکت الهی و اصلاحگرایانه ایشان ایستادگی و مقابله میکنند؛ از اینرو امام زمان7 به ناچار جهت تحقق اهداف والای الهی خویش به مبارزه با آنان میپردازد. در روایات، شمشمیر به عنوان یگانه ابزار نبرد آن حضرت با معاندان معرفی شده است. در این میان، اندیشمندان پیرامون این ابزار به دو دیدگاه قائلند: برخی با تکیه بر سیرۀ نبوی و جنبههای اعجازین، بر حقیقی بودن معنای شمشیر باور دارند. در مقابل، گروهی با توجه به نیازمندی به ابزار مدرن در عصر حاضر، بر معنای غیر ظاهری روایات باور داشته و شمشیر را به عنوان نمادی از قیام مسلحانه قلمداد میکنند. طرفداران هر دو دیدگاه در اثبات نظر خویش به ادلۀ عقلی و نقلی استناد میکنند که در این پژوهش به بررسی و تحلیل هر یک پرداخته خواهد شد. با توجه به اینکه شناخت آینده و آخرالزمان منحصر در روایاتی است که از ائمه: به ما رسیده است، میبایست در این مسئله با استفاده از خود روایات و اصول عقلی غیرقابل تردید به تنقیح بهتر موضوع به روش توصیفی تحلیلی پرداخت.https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122831_8e80d904b8bd8a8cbe507929b51fce56.pdfپژوهش های مهدوی۲۴۲۳-۷۶۵۵83120191222التحقیق فی الاستنادات القرآنیة حول أسباب "الوصیة و المعجزة و الحلم و الاستخارة" فی دعوی أحمد الحسن الإمامةبررسی استنادات قرآنی دلایل «وصیت، معجزه، رؤیا و استخاره» در ادعای امامت احمدالحسن143161122833FAJournal Article20210119المهدویة هی من أهم التعالیم الإسلامیة، التی لبعض خصائصها تتعرض لاستخدام الناس المنحرفة والانتهازی، ولهذا تبیینها والدفاع عنها تطلب جهدا جدّیا؛ ومن الخواء الواضح فی هذه المواجهة هو عدم استخدام المعارف القرآنیة؛ و من الواضح معیار تمییز الحق من الباطل هو مرافقة القرآن مع کلام الائمة. فی عصرنا هذا، أحمد إسماعیل الهنبوشی هو أحد الأشخاص الذین یدعون انهم الیمانی و القائم، و یدعون المهدویة والامامة؛ وهذا البحث یحاول الفحص فی بعض مستنداته القرآنیة التی طرحها على مطالبته مثل الوصیة، والمعجزة والأحلام و الخیرة، و یتعرض نقد إدعائه للامامة من منظور آیات القرآن و یثبت بطلان ادعائه.مهدویت از مهمترین آموزههای اسلامی است که به جهت برخی ویژگیها، فراوان در معرض استفاده افراد منحرف و سودجو قرار گرفته که تبیین و دفاع در این راستا همّتی جدی میطلبد. از خلاءهای آشکار در این مواجهه، عدم استفاده از معارف والای قرآن است. قرآن به ضمیمه سخنان اهلبیت معیار در تشخیص حق از باطل است. از جمله افرادی که در عصر حاضر مدعی یمانی، مهدویت، قائمیت و امامت شده احمداسماعیل هنبوشی است. این تحقیق میکوشد با بررسی برخی مستندات قرآنی وی، در دلایلی چون وصیت، معجزه، رؤیا و استخاره، که برای ادعاهای خود اقامه کرده، ادعای امامت او را از منظر آیات شریفه قرآن، به بوته نقد گذاشته و اِبطال آن را اثبات کندhttps://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122833_512bd58801b4c013510570846f267626.pdf