پژوهش های مهدوی
۲۴۲۳-۷۶۵۵
۲۷۱۷-۲۰۰۷
8
30
2019
09
23
نقد و بررسی چالشهای مهم اصلِ مهدویت از منظر سلفیگرایان ایران
5
22
FA
سید مصطفی
حسینی
دانشجوی دکتری رشته کلام اسلامی مؤسسه امام خمینی؟ره؟ قم
مهدویت یکی از مهمترین اعتقادات تشیع است؛ به طوری که باور به این اعتقاد، ثمره رسالت انبیاء و سرچشمه همه خیرات و نیکیها دانسته میشود. از همین رو جریانهای مخالف تشیع، روی خوشی به این آموزه شیعیان نشان نمیدهند و همواره در ناموجه نشان دادن آن تلاش کردهاند. سلفیگرایان ایران یکی از این جریانهای مخالف هستند با این مشخصه که در دل تشیع شکل گرفتند و با منابع و مصادر شیعیان آشنایی بیشتری دارند. همین مسئله باعث شده تا آشنایی با افکار آنان و پاسخ به شبهاتشان، ضرورت دو چندانی پیدا کند. از منظر آنان ضرورت مهدویت با چالشهایی مواجه است که مهمترین آن چالشها عبارتند از: گسترش فساد و هرج و مرج، آیات قرآنی ناسازگار با این آموزه شیعیان و عدم حصر تعداد امامان در عدد دوازده. اما بررسیها نشان میدهد که چالشهای ذکر شده توسط آنان، نمیتواند خللی در آموزه مهدویت ایجاد کند؛ چرا که اندیشه مهدویت نه تنها عاملِ گسترش فساد و خونریزیست، بلکه زمینه را برای فاسدان و مُسببان هرج و مرج بسته است. آیات قرآنی نیز براساس تفسیر صحیح هیچ منافاتی با مهدویت ندارند و دوازده نفر بودن امامان نیز براساس ادله محکم و روایات قطعی فراوان است.
مهدویت,سلفیگرایان ایران,امام زمان,دوازده امام
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122926.html
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122926_725f62df45bfed59c075280576817248.pdf
پژوهش های مهدوی
۲۴۲۳-۷۶۵۵
۲۷۱۷-۲۰۰۷
8
30
2019
09
23
کارآمدسنجی بصیرت در مواجهه با مهمترین چالش اسلام با تأکید بر عصر غیبت
23
60
FA
محمد هادی
منصوری
. استادیار گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی قم
در روایات مهدویت، آخرالزمان برههای است که با چالشهای گوناگون مواجه میشود که محوریترین آنها، در عرصه معرفت رهبران الهی و پیروی از ایشان است. چرایی هشدارهای معصومان؟عهم؟ درباره چالش سیاسی _ اجتماعی آخرالزمان را میتوان در پیامدهای سوء بیبصیرتی برای جامعه مهدوی جستوجو نمود. چالشی که پیروان را در گرداب آمیختگی حق و باطل قرار میدهد و تشخیص سره از ناسره را بس دشوار مینماید و سرانجامش خروج از ولایت الله و ورود به ولایت فرعونیان است. تنها راه مواجهه با چالش پیش گفته، ثابت قدم ماندن به ولایت الله است که این مهم جز با پیدایی و مانایی بصیرت، شدنی نیست. بر این اساس امامان؟عهم؟، «بصیرت» را سنجه مهدییاوری در آخرالزمان معرفی کردهاند. نگارنده مسئله را با روش توصیفی تحلیلی از منظر قرآن و روایات برمیرسد. چالش پیش گفته با زیر سؤال بردن رهبر الهی به منظور ترویج روحیه کارشکنی، هدف قرار دادن خواص جامعه و سوءاستفاده از مقدسات، مخالفت عملی با دستور رهبر الهی، تحاکم به طاغوت و توجیه آن، بروز و نمود پیدا میکند. در مواجهه با چنین چالشی، بصیرت مهدییاوران، در شناخت جریانها و ترفندهای سیاسی دشمن، جلوگیری از پایمال شدن حق حاکمیت ولیالله، پرهیز از دوستی با دشمنان، اعتماد به انتخاب جانشین توسط امام و... کارآمد است. از دیگر سو، نبود بصیرت سیاسی، جامعه اسلامی را با چالش تهی گشتن از هویت اسلامی، نشناختن طراحان و کارگزاران فتنه، ولایتستیزی و حضور در جبهه باطل، دوستی با دشمنان، تفرقه و گسست اجتماعی و... مواجه میسازد.
بصیرت مهدییاوران,آخرالزمان,سنن ضلالة و عمی,ثبات قدم
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122927.html
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122927_c16bbff15fc380844f9cb07d2a21cdac.pdf
پژوهش های مهدوی
۲۴۲۳-۷۶۵۵
۲۷۱۷-۲۰۰۷
8
30
2019
09
23
نظریه اختیاری بودن ظهور مبتنی بر نظریه اختیاری بودن سرنوشت
61
78
FA
حسین
الهی نژاد
. دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم . دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
مقاله حاضر به دنبال اثبات نظریه اختیاری بودن ظهور است که در این خصوص ابتدا با در افکندن استدلالی در مقدمه، چشماندازی از فرایند و برایند بحث به تصویر کشیده میشود. این استدلال که در مقدمه و طلیعه بحث آمده دارای دو مقدمه و یک نتیجه است در مقدمه اول به نظریه «تلفیقی بودن ظهور» یعنی زمینی و آسمانی بودن ظهور و در مقدمه دوم به نظریه «اختیاری بودن سرنوشت» با رویکرد تبیینی و تحلیلی پرداخته میشود نظریه تلفیقی بودن ظهور با مؤلفههای سهگانه «ماهیتشناختی ظهور»، «عواملشناختی ظهور» و «خاستگاهشناختی ظهور» مستندسازی و توجیه میشود و در مقدمه دوم به بحث اثبات نظریه «اختیاری بودن سرنوشت» پرداخته میشود که در اینجا ابتدا به تحلیل ماهیتشناختی سرنوشت توجه شده و بعد به طرح نگرش سهگانه جبرگرایی، تفویضگرایی و اختیارگرایی پیرامون سرنوشت مبادرت میشود و در آخر به برتری نگرش اختیارگرایی در توجیه نظریه اختیاری بودن سرنوشت نظر داده میشود. که در نهایت و پایان بحث بعد از اثبات دو نظریه «تلفیقی بودن ظهور» و «اختیاری بودن سرنوشت» به نتیجهای چون «اختیاری بودن ظهور» منتهی میشویم.
ظهور,جبرگرایی,تفویضگرایی,اختیارگرایی,زمینی بودن ظهور,اختیاری بودن سرنوشت,اختیاری بودن ظهور
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122928.html
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122928_0239aa9e8b9c0cc0ef1793f25588a418.pdf
پژوهش های مهدوی
۲۴۲۳-۷۶۵۵
۲۷۱۷-۲۰۰۷
8
30
2019
09
23
دیدگاه برخی از بزرگان اشاعره (فخر رازی، تفتازانی و جرجانی) درباره امام مهدی؟عج؟
79
102
FA
حسن
دین پناه
. دانشپژوه دکتری ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم
در کتابهای کلامی اشاعره، مطالبی به صورت گذرا درباره آموزه مهدی موعود4 یافت میشود. این مقاله به بررسی دیدگاه سه تن از شخصیتهای مشهور مکتب اشاعره، یعنی فخر رازی، تفتازانی و جرجانی درباره امام مهدی7 میپردازد. از نگاه فخر رازی، غیبت امام مهدی7 با لطف و منصوب و منصوص بودن آن ناسازگار است. به عقیده او امام باید حاضر باشد تا مردم را به طاعتها نزدیک و از زشتیها دور کند. در دیدگاه تفتازانی و جرجانی، قید «همه اعصار» برای لطف و منصوب بودن امام مورد توجه قرار گرفته است. از این رو تفتازانی، خالی بودن دورهای از زمان از وجود امام را دلیل بر منصوب نبودن امام غایب، و جرجانی نیز آن را بیانگر آن دانست که خداوند در عصر ما واجبی را رها کرده باشد و حال آنکه چنین چیزی محال است. در این نوشتار با استناد به نگرش قرآن در این زمینه و نیز دیگر حکمتهای غیبت و فواید لطف بودن امام، به اشکالات خاص و مشترک این دیدگاهها پرداخته شده است.
امام مهدی,قاعده لطف,فخر رازی,تفتازانی,جرجانی,ولایت,انسان کامل,فیض الهی
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122929.html
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122929_d28eca38ad877a9d3c5e9e8b30fc046f.pdf
پژوهش های مهدوی
۲۴۲۳-۷۶۵۵
۲۷۱۷-۲۰۰۷
8
30
2019
09
23
علل ترویج خشونتنمایی قیام حضرت مهدی؟عج؟ در عصر حاضر
103
128
FA
مرضیه
بهلوانی
طلبه حوزه علمیه قم
ظهور منجی در آخرالزمان، مورد اتفاق همه ادیان و مذاهب اسلامی است. از آنجایی که فرهنگ مهدویت و انتظار مانند دیگر آموزههای ناب اسلام، با منافع استعمارگران و قدرتهای بزرگ در تعارض است، لذا آنان در جهت رسیدن به اهداف و منافع خود، از هر روشی استفاده میکنند تا فرهنگ و اعتقادات مهدوی را از سر راه خود بردارند. از جمله اقداماتی که در عصر حاضر برای ریشهکن کردن و یا تضعیف اسلام و مهدویت انجام شده، ترویج خشونتنمایی در قیام حضرت مهدی؟عج؟ است. از این رو این مقاله در صدد است تا با روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی وتبیین این علل و منشأ این خشونتنمایی بپردازد، و با بالابردن سطح آگاهی و معرفت عمومی نسبت به امام عصر؟عج؟ _ این پیامآور صلح و عدالت و دوستی _ امید به ظهور و آیندهای روشن را که انسانیت در انتظار آن است افزایش دهد.<br />نتیجه این تحقیق نشان میدهد، خشونتنمایی در قیام مهدوی برخاسته از دو علت دروندینی و بروندینی است. علل دروندینی شامل: عدم معرفت نسبت به امام، روایات و برخی فرقههای انحرافی و علل بروندینی نیز شامل: صهیونیسم، و رسانهها میباشند.
مهدویت,قیام مهدی؟عج؟,خشونت,خشونتنمایی
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122930.html
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122930_73b6a4cb31335ae3c99a583213dfeea6.pdf
پژوهش های مهدوی
۲۴۲۳-۷۶۵۵
۲۷۱۷-۲۰۰۷
8
30
2019
09
23
بررسی فضای سیاسی فرهنگی عربستان در پیش از ظهور با استفاده از روایتی از کتاب الکافی
129
150
FA
کامران
اویسی
استادیار گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی قم
پیدایش جریانها و تحولات فرهنگی، سیاسی جوامع اسلامی یکی از مهمترین مسائلی بوده است که همواره مورد توجه معصومان: بوده است. روایت بطشه یکی از آن روایاتی است که درقالب یک سؤال وجواب کوتاه، درصدد ترسیم چند چالش اساسی پیش از ظهور و منشأ آنها برآمده است؛ از جمله فشار و مقابله شدید سیاسی، فرهنگی عربستان با نشر معارف و فرهنگ شیعه و پنهان گشتن تدریجی علوم اهلبیت: در آنجا و جریان اختلاف و نزاع درونی شیعیان. منشأ همه مشکلات در روایت، بسته به جریان فکری حاکم بر عربستان است و در نهایت، با بشارت تحقق جمیع خیر، به مهمترین چالش روانی شیعیان عصر ظهور، در مواجه با حوادث متصل به ظهور سامان داده است. از جمله فقرههای روایت مذکور، مخفی گشتن تدریجی علم مانند خزیدن مار به آشیانه خود، از روی ترس، در منطقه بین دو مسجد مسجدالحرام و مسجدالنبی است. علم با توجه به مبادی مشتقِ عالِم مطرح گردیده است. پنهان گشتن معارف اصیل اسلامی به واسطه سختگیری شدید حکام عربستان و انتشار دروغ و شایعه در جوامع شیعی به عنوان دو منشأ اساسی اختلاف و نزاع معرفی شده است. این وقایع به صورت فَترت و دوره متصل با ظهور اتفاق میافتد. بنابراین امام با طرح سؤال ابتدایی، چند چالش اساسی شیعیان عربستان و سایر جوامع را مطرح کرده و با اشاره به منشأ آن، زیرکانه راه نفوذ و مقابله با آن را اشاره کرده است. نیز ذهنیت ابان به عنوان راوی حدیث مذکور را نسبت به چالش غیبت امام زمان؟عج؟ و حوادث مرتبط با آن را آماده کرده است، و فشار روانی او و جمیع شیعیان را با بشارت امیدبخش ظهور تسکین داده است.
بطشه,ظهور,اختلاف الشیعة,مسجدین,یأرز العلم
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122931.html
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122931_06033bfa13aa5fd217c32724fb1f828c.pdf
پژوهش های مهدوی
۲۴۲۳-۷۶۵۵
۲۷۱۷-۲۰۰۷
8
30
2019
09
23
بازخوانی روایات مهدیان پس از قائم؟عج
151
176
FA
نصرت الله
آیتی
سطح چهار حوزه و عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قم
در پارهای از مصادر حدیثی شیعه روایاتی با این مضمون وجود دارد که پس از قائم یازده و یا دوازده مهدی وجود خواهند داشت درباره این روایات چند پرسش اساسی وجود دارد نخست اینکه اساساً آیا این روایات قابل پذیرش هستند و از اسناد متقن و دلالتی شفاف و هماهنگ با سایر روایات برخوردارند. دوم اینکه نسبت آن با روایاتی که تعداد ائمه را در دوازده نفر محصور میکند چیست و سوم اینکه مهدیان مورد نظر این روایات از چه جایگاه و منزلتی برخوردار خواهند بود حاصل نوشتار پیش رو آن است که اولاً روایات مورد نظر به اندازهای نیستند که به اعتماد آن بتوان محتوای آن را قاطعانه پذیرفت ثانیاً این روایات هیچ تعارضی با روایات محصور کننده تعداد ائمه در دوازده نفر ندارند و ثالثاً مهدیان بدون اینکه از منزلت امامت، وصایت و یا جانشینی ائمه برخوردار باشند تنها شیعیان برجستهای هستند که مردم را به سوی اهلبیت: فرا میخوانند
امام مهدی,جانشینان امام مهدی,مهدیان یازدهگانه,مهدیان دوازدهگانه,حدیث وصیت
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122932.html
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122932_14311d866cca936a377eb8d035bda2d6.pdf