ORIGINAL_ARTICLE
نقش معرفت به امام زمان در تعالی اخلاقی منتظران و زمینهسازی ظهور
محروم بودن شیعیان از بهرهمندی مستقیم از پرتوهای نورانی و هدایتگر امام زمان4 در زمان غیبت، حرکت در مسیر هدایت را برای آنان دشوار میسازد و زمینه حیرت، غفلت و گمراهی را فراهم میآورد؛ اما منتظران امام زمان4 در زمان غیبت، میتوانند با استمداد از مجموعه باورهای عمیق دربارۀ امامت، خود را از غفلتها و انحرافهای زمانۀ غیبت مصون سازند و زمینه تکامل معنوی و اخلاقی خود را فراهم کنند و بدین وسیله زمینهساز ظهور امام خود شوند. از اینرو از جمله بهترین راهکارها برای سوق دادن منتظران به سمت کمالات اخلاقی و مقامات معنوی، تعمیق و بارورسازی باورهایی است که زمینهساز سیر انسان منتظر به سمت فضایل اخلاقی و معنوی به شمار میآید.در این نوشتار، باورهای زمینهساز برای اخلاقی شدن منتظران مورد بررسی قرار گرفته و نقش آنها در رسیدن به فضایل و دوری از رذایل اخلاقی تبیین شده است. از اینرو باورهایی همچون معرفت به وجود امام زمان4، اعتقاد به ظهور آن حضرت، توجه به علم فراگیر امام4 و محبت و ارادت به ایشان را بررسی میکنیم و نقش این باورها در تربیت نفوس و تزکیه روح منتظران را تبیین مینماییم.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125611_a7c96b2eef2031be32daf2f6cb666a99.pdf
2014-03-21
5
30
امام زمان
مهدویت
اخلاق منتظران
عصر غیبت
انتظار
رضا
نوروزی
1
استادیار دانشگاه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آموزههای تربیتی اهلبیت در زمینه اخلاق مهدوی
آموزههای تربیتی در حوزه اخلاق مهدوی، بخشی مهم از آموزههای اهلبیت: در راستای اهداف رسالت و امامت به شمار میآید. هدف این نوشتار، دستیابی به آموزههای تربیتی اهلبیت: در قلمرو ویژگیهای اخلاقی امام عصر4 و یاران صدیق آن حضرت است. همچنین روش این تحقیق، توصیفی _ اسنادی است و به منظور گردآوری دادههای لازم برای نیل به اهداف پژوهش، منابع حدیثی موجود و مرتبط با موضوع پژوهش، با استفاده از فرمهای فیشبرداری از منابع، جمعآوری شده و با شیوههای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از یافتههای این پژوهش، تبیین ویژگیهای اخلاقی شخص امام در سه حیطۀ جامعیت مکارم اخلاق، اخلاق فردی و اجتماعی است و در تشریح عمده ویژگیهای اخلاقی یاران امام به الگوگیری از آن حضرت در محاسن و مکارم اخلاق، توجه به خدا، روحیات فردی، اخلاق یاران در زمان غیبت و در ارتباط با همدیگر پرداخته شده است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125612_2dc79d07a6f3ee05d69d9cc55f40f7ab.pdf
2014-03-21
31
52
اخلاق مهدوی
آموزههای تربیتی
اخلاق یاران
اخلاق فردی و اجتماعی
علینقی
فقیهی
1
دانشیار دانشگاه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای اخلاقی جامعه زمینهساز ظهور یا محورهای اساسی اخلاق زمینهساز در بعد اجتماعی
در این نوشتار، سخن از آن است که جامعه منتظر و زمینهساز ظهور که خود را برای پذیرش و همکاری با قیام امام عصر4 آماده میکند، از نظر اخلاق و رفتار باید چگونه جامعهای باشد و افراد آن چه ویژگیهایی را در خویش فراهم کنند تا بتوانند بستری مناسب و ظرفی لایق برای کمک به آن نهضت عظیم باشند. در این مقاله _ که به روش توصیفی _ تحلیلی فراهم شده است _ نکته تأکید شده که بر اساس آموزههای اسلامی، جامعه مؤمنان در صورتی میتواند بستری مناسب برای ظهور باشد که ویژگیهایی همچون خداباوری، کفر به طاغوتها و مبارزه با قدرتهای استکباری، عدالتمداری و عدالتگستری، تکریم مؤمنان و حفظ عزت و احترام انسانها، ایثار و تعاون، وفای به عهد و امانتداری و نیز صبر و بردباری در آن فراهم آمده باشد و بدون آنها وصف زمینهساز برای چنین جامعهای بیمعنا خواهد بود.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125613_63c57ca01ec198fb655a2734bbc345df.pdf
2014-03-21
53
80
ویژگیهای اخلاقی
جامعه مطلوب
جامعه زمینهساز
ظهور
اخلاق اجتماعی
محورها
علیاحمد
ناصح
1
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی بر جایگاه اخلاق متعالیه در سبک زندگی زمینهساز
این نوشتار، به تبیین رویکرد اخلاق متعالیه در زمینهسازی ظهور حضرت حجت میپردازد و با این پرسش که «اخلاق متعالیه چیست و چگونه میتوان آن را در جامعه منتظر پیادهسازی کرد؟» در تلاش است ویژگیها و شاخصهای کلیدی اخلاق متعالیه را در مقایسه با نوع متدانیه آن به روش توصیفی _ استنباطی مبتنی بر تحلیل محتوا تبیین کند. برونیافت مقاله نیز دستیابی شاخصها و ویژگیهای اثرگذار در سه حوزه سختافزاری (ساختارنگر)، نرمافزاری (غایتمحور) و جانافزاری (عامل تراز) است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125614_6994b88aa9eb9d18ca66ef8da317e6bb.pdf
2014-03-21
81
100
اخلاق متعالیه
اخلاق متدانیه
ظهور
انتظار
سبک زندگی
جواد
منزوی بزرگی
1
دانشجوی دکتری مطالعات امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی ادعای «پایان دین اسلام و ظهور موعود» با توجه به آیه «اجل» و شأن نزول ادعایی آن
بهرهگیری از آیات و روایات در راستای اهداف فرقهای، از شگردهای فرقههای انحرافی است. بهائیت نیز برای مستندسازی برای ظهور سید علیمحمد شیرازی در سال 1260قمری و بیان بشارتهایی از دین اسلام بر بابیت و بهائیت، آیه اجل (یونس: 49) و شأن نزول ادعایی آن را مورد دستبرد قرار داده است. بهائیت مدعی است این آیه دال بر پایانپذیری دین اسلام و شأن نزول آن، دلیل پایان اسلام پس از هزار سال است. بنابراین پایان اسلام و ظهور موعود در رأس هزار سال محقق میشود و آن زمانی است که سید علیمحمد باب ظهور کرده است.نوشتار پیش رو با روش توصیفی _ تحلیلی، این ادعای بهائیت را نقد و بررسی میکند و نتیجه میگیرد که ادعای شأن نزول، کذب و روایت منسوب به رسول خدا6 بسیار ضعیف و استنادناپذیر است. همچنین آیه شریفه نیز بر مدعای آنان دلالتی ندارد و اشکالات بسیاری نیز بر چگونگی استدلال آنان وارد میشود.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125615_fb29dbf4b2eb9c3f348b7064513c2cc4.pdf
2014-03-21
101
120
آیه أجل
پایان اسلام
بهائیت
ابوالفضل گلپایگانی
محمدعلی
فلاح علیآباد
1
دانشآموختۀ سطح سه مرکز تخصصی مهدویت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ابعاد فعالیت فرقههای معنویتگرای فعال اصفهان (بهائیت و تصوف)
بهائیت و تصوف با قدمت چندصدساله از فرقههای فعال استان اصفهان هستند. تلاشهای رو به گسترش این دو فرقه در سطح استان اصفهان به لحاظ نقشی که در تجزیه مذهبی و تضعیف انسجام نظام اجتماعی ایران ایفا میکنند، اهمیت شناخت بیش از پیش این فرقهها را نشان میدهد. بررسی فعالیت فرقههای معنویتگرای فعال شهر اصفهان، هدف اصلی این پژوهش به شمار میآید.جامعه آماری مورد مطالعه بهائیان ساکن شهر اصفهان و صوفیان سلسله نعمتاللّهی گنابادی اصفهان هستند و روش تحقیق در جمعآوری اطلاعات «مصاحبه عمیق اقناعی» است. در این روش با توجه به نیاز به ارائه اطلاعات واقعی از سوی مصاحبهشونده، مصاحبهها به صورت نیمهباز انجام شده است.یافتههای پژوهش، بیانگر آن است که همۀ فعالیتهای دو فرقۀ بهائیت و تصوف سلسله نعمتاللّهی گنابادی در اصفهان با محوریت چهار عامل «تکلیفگریزی»، «ناآگاهی و خردگریزی»، «به انحراف کشیده شدن باور مهدویت» و «نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادی» انجام میشود.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125616_147d4664261113b4f3b7ad4b26fea71e.pdf
2014-03-21
121
146
دین
فرقه
فرقههای معنویتگرا
بهائیت
تصوف
مریم
حایک
1
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روایات «خشونت مهدوی» در بوته نقد
نوشتار پیش رو به بیان سه دیدگاه متفاوت درباره قیام مهدی موعود4 پرداخته است؛ دیدگاه نخست که دیدگاهی افراطی است، مسئله اصلی این پژوهش به شمار میآید و درباره آن میتوان گفت متأسفانه ذهنیت رایج مسلمانان این است که حضرت مهدی4 با چهرهای خشن ظهور میکند و جمعیتی درخور توجه از مخالفان خویش را به قتل میرساند. در مقابل این دیدگاه، برخی دیگر معتقدند به هنگام ظهور حضرت، هرگز از جنگ با مخالفان خبری نیست و حتی به اندازۀ حجامت نیز خونریزی رخ نمیدهد.در این نوشتار، با بررسی سندی و دلالی روایات، به نقد و بررسی این دو دیدگاه نادرست پرداختهایم و با مدد از روایات صحیح، درمییابیم که سیره حضرت مهدی4 همان سیره رسول خدا6 و امیرالمؤمنین7 خواهد بود؛ آن حضرت ابتدا به روشنگری و هدایت مخالفان میپردازد، آنگاه با دشمنان و نااهلان میجنگد و زمین را از لوث وجود آنان خالی میکند و عدل و داد را در تمام عالم فراگیر میسازد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125617_7f6a2d026c619802be081d719fd8a11a.pdf
2014-03-21
147
166
مهدویت
خشونت
قتل
قیام به سیف
آخرالزمان
آسیبشناسی روایات
محمدتقی
دیاری بیدگلی
1
--
AUTHOR
داود
ملّاحسنی
2
--
LEAD_AUTHOR