ORIGINAL_ARTICLE
کاوشی در بازشناسی شخصیت جعفربن علی الهادی
پیدایش مدعیان امامت همواره از مشکلات مهم امامیه در روزگاران مختلف بوده است. از جمله این داعیان، جعفر بن علی الهادی7، در دوره غیبت صغری میباشد. این پژوهه با هدف بررسی طرح ادعای امامت از سوی جعفر بن علی الهادی7 در روزگار غیبت صغری، با روش توصیفی تحلیلی، درصدد بازشناسی شخصیت وی میباشد. این جستار با بررسی متون کهن، ضمن طرح زیستنامه جعفر بن علی به بررسی ادعای وی و عوامل پیدایش آن میپردازد و نقش افرادی همچون فارس بن حاتم را در شکلگیری این ادعا مورد بررسی قرار میدهد و چگونگی تقابل امامان معصوم با جعفر بن علی مورد بررسی قرار گرفته و در پایان نیز گمانه کسانی که بر این باورند وی از ادعای امامت خود دست کشید، مورد نقد قرار میگیرد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124868_a41f69e4f2fce42472d1071202a2d8c2.pdf
2017-06-22
5
22
امام دوازهم
جعفر بن علی الهادی
فرقه جعفریه
نهاد وکالت
غیبت صغری
سیدحسین
شافع مهرآبادی
1
دانشآموخته سطح سه مرکز تخصصی مهدویت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی قرائن روایی انحصار ائمه در عدد دوازده
در تاریخ مذاهب اسلامی، شیعه امامیه به مسلمانان دوازده امامی معروف و مشهور بودهاند و وجه تسمیه آن نیز اعتقاد به دوازده امام پس از حضرت محمد6 میباشد که با تصریح و وصیت آشکار به عنوان اوصیای پس از ایشان معرفی شدهاند. این خصوصیت و اعتقاد به دوازده امام و وصی، چنان با تارو پود شیعیان دوازده امامی عجین شده است که حتی مخالفین آنها از فرقههای مختلف شیعی و اهلسنت در کتب خود بدان اشاره نمودهاند و عنوان خاص برای اکثریت شیعیان گردیده است. در گذشته و کنون فرقههایی یافت گردیده و میشود که با تمسک به برخی گزارههای متشابه، ادعای افزون بودن عدد ائمه به سیزده یا بیشتر را نمودهاند. این دسته ازمدعیان تلاش دارند تا عدد دوازده در روایات شیعی و اهلسنت را حصر اضافی دانسته و با تمسک به برخی از روایات متشابه، تعداد اوصیای حضرت رسول6 را بیش از دوازده نفر بدانند. ضرورت پاسخ به این دیدگاه و عدم جمع آوری تمام قرائن روایی در نگاشتههای پیشین، انگیزه این پژوهش بوده است و در این پژوهش تلاش نموده ایم تا با بهره گیری از قرائن روایی اثبات نماییم که تعداد ائمه به صورت حصر حقیقی بیانگر عدد دوازده بوده و این دیدگاه علاوه بر تایید روایی، متکی بر اجماع شیعه نیز میباشد .روش بحث توصیفی _ تحلیلی بوده ونگاهی منتقدانه به جریانهای انحرافی دارد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124870_c6305048030ac71ff94d4d0e0113f194.pdf
2017-06-22
23
48
قرائن
روایت
انحصار
ائمه
دوازده
رحیم
لطیفی
1
دانشیار گروه کلام جامعة المصطفی العالمیة
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مسئله غیبت امام مهدی تداوم جریان سنت غیبت در انبیا
غیبت امام مهدی از موضوعات مهم و اساسی در زندگی آن حضرت است که سؤالات و شبهات فراوانی پیرامون آن مطرح است. البته اصل وقوع غیبت برای مهدی4 براساس دهها دلیل نقلی و نیز عقلی ثابت است ولی یکی از شبهات در این حوزه این است که آیا پدیده غیبت حجت خدا امری بیسابقه است یا درگذشته تاریخ وجود داشته است؟ بدیهی است که درصورت اثبات غیبت در حجتهای قبلی الهی، پذیرش غیبت امام مهدی4 آسان تر خواهد بود. در این مقاله تلاش شده است که ثابت شود امر غیبت در حجتهای پیشین پروردگار نیز وجود داشته است؛ بنابراین در مورد آخرین حجت الهی نیز غیبت، هیچ استبعادی ندارد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124871_076987e868e710cf653d325a9d2f9737.pdf
2017-06-22
49
64
غیبت
امام مهدی
غیبت انبیاء
حجت الهی
یوسف
موسی
محمدمهدی
حائریپور
1
عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مسئلهپژوهشی سیاسی مهدویت
اندیشه فراگیر مهدویت در فرهنگ اسلامی دارای ابعاد مختلف پژوهشی است. یکی از این حوزهها مسائل سیاسی آن است. تحقیق در مسائل سیاسی مهدویت میتواند زمینه را برای پژوهش در این عرصه فراهم کند. برای ورود به موضوعات سیاسی مهدویت، نخست باید مسئلهشناسی صورت گیرد. چگونه میتوان مسائل سیاسی مهدویت را درقالب رهیافتهای متنوع، دستهبندی و بیان کرد؟ نوشتار حاضر با روش توصیفی و با نگاهی کاربردی به گرایشهای مختلف علوم سیاسی تلاش میکند تا مسائل سیاسی مهدویت را در شش گرایش علم سیاست، جامعهشناسی سیاسی، روابط بینالملل، فلسفه سیاسی، کلام سیاسی و فقه سیاسی احصاء کرده و در حد توان خود این مسائل را استخراج نماید تا زمینهای برای پژوهشگران سیاسی مهدویت فراهم نماید.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124872_e02dd9b14fa1b6702fa3c3a44fce15b8.pdf
2017-06-22
65
98
مهدویت
سیاست
دانش سیاسی
مسئلهپژوهی سیاسی
علی
ملکی
1
استادیار دانشگاه تفرش
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازشناسی تطبیقی تأویلات فرقههای انحرافی در علائم و شرایط ظهور
ظرفیتهای بینظیر آموزه مهدویت، مانند برپایی حکومت جهانی، باعث طمعورزی فرقههای انحرافی در آن آموزه شده است. نوید ظهور منجی بشریت در ادیان الهی نظیر اسلام همراه با توصیف علائم و شرایط زمانه ظهور بوده است. فرقههای انحرافی که توان انکار این علائم و شرایط را نداشتهاند به ناچار به تأویل آن نشانهها و تطبیق آن بر مقاصد فرقهای خویش رو آوردهاند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به بازنمایی تطبیقی تأویلات فرقههای انحرافی در علائم و شرایط ظهور میپردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در تأویلات فرقهها، علائم حتمی نظیر خروج یمانی و سفیانی و ندای آسمانی و از علائم غیر حتمی علائمی مانند خیزش پرچمهای سیاه خسوف و کسوف در ماه رمضان به تأویل رفته است و از شرایط ظهور نیز مواردی مانند قیام به سیف، و برخی وقایع طبیعی آستانه ظهور تأویل شده است. البته برخی علائم و نشانههای قیامت نیز نظیر طلوع خورشید از مغرب، دخان و خروج دابة الارض به قیام موعود تأویل شده است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124874_fc93e2c707dc4c9582851a4aa1685019.pdf
2017-06-22
99
118
تأویل
مهدویت
فرقه
علائم ظهور
شرایط ظهور
محمدعلی
فلاح علیآباد
1
سطح چهار حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد مهدویت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تسلیم بودن در برابر حق؛ اخلاق مبنا در مواجهه با اصلاحات مهدوی
با توجه به روایات بسیاری از جمله روایات معتبر شیعه و نیز با توجه به تاریخ ادیان این مطلب به اثبات میرسد که در دوران پیش از ظهور حضرت مهدی4 مانند دوران صدر اسلام، اسلام حقیقی به غربت مبتلا خواهد شد و آنچه حضرت حجت4 با ظهور خود به عنوان اسلام حقیقی عرضه میکند متفاوت از اسلام متعارف نزد مردم است. از اینرو فرهنگ جامعۀ زمینهساز باید به گونهای باشد که در مواجهه با حقایق نوین ارائه شده، دچار تعصب و لجاجت نسبت به داشتههای پیشین خود نشود. مهمترین شاخصه برای تأمین این هدف در جامعه تقویت روحیۀ تسلیم در مقابل خداوند و حقیقت است. این رویکرد فرهنگی در برابر رویکردی قرار میگیرد که اولویت را به میراث گذشتگان میدهد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124876_0cc0c1ad34b76b39ee997d7c4a921d10.pdf
2017-06-22
119
130
زمان ظهور
دین جدید
تسلیم
اسلام
شاخصۀ فرهنگی جامعه
محمدجواد
دانیالی
1
عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه سمنان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش امام جواد در آمادهسازی جامعه شیعی برای دوران غیبت
یکی از مهمترین فعالیتهای امامان شیعه، به ویژه امامان متاخر، آمادهسازی جامعه شیعی برای ورود به دوره غیبت امام مهدی4 بود. شاید چنین به نظر رسد که این فعالیت برای امامانی که با سن کم و دوره کوتاه امامت مواجه بودند، دشوار بوده است. تحقیق پیشرو درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که نقش امام جواد7 در آمادهسازی جامعه شیعی برای عصر غیبت حضرت قائم4، به چه میزان و چگونه بوده است؟ نتیجه توصیف و تحلیل متون تاریخی و حدیثی، در بررسی فعالیتها و آموزههای امام جواد7، فرضیه نویسنده را تأیید میکند که جوادالائمه7 با وجود به امامت رسیدن در خردسالی و کوتاهی عمر شریفشان، نقش مهمی در ترسیم و تبیین درست زوایای مختلف غیبت حضرت مهدی4 و آماده کردن شیعیان برای آن دوران داشتند.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124877_caaa72815f2eb77e1028722f5f37094e.pdf
2017-06-22
131
148
امام جواد
دوران غیبت
قائم
مهدی
جامعه شیعی
علی اصغر
ثنایی
1
کارشناس ارشد تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR