ORIGINAL_ARTICLE
کنشها و کارکردهای انقلاب اسلامی ایران در تقویت و توسعه آموزه مهدویت (با رویکرد دفاعی _ امنیتی)
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با پایین کشیده شدن پرچم سکولاریسم و دمیدن روح خدا در کالبد مردم ایران، بسیاری از آموزهها و مفاهیم مذهبی از توجه و اقبال نسبی برخوردار گردیدند. یکی از آموزههایی که پس از انقلاب اسلامی دچار تحول گفتمانی و معنایی گردید آموزه مهدویت است. توجه به آموزه مهدویت به عنوان یکی از ایستارهای هویتبخش تشیع، همواره مورد توجه توده انقلابیون و طیف مذهبیون بوده است. اهتمام به این آموزه در حوزههای دفاعی و امنیتی موجبات تغییر محاسبات و معاملات نظامی در داخل و خارج ایران را در پی داشته است. بررسی نقش انقلاب اسلامی در احیاء این آموزه در حوزه دفاعی و امنیتی، رسالت پژوهش حاضر است. این نگارش در پی بررسی کاربستها و کارکردهای انقلاب اسلامی ایران در توسعه و باز آفرینی آموزه مهدویت در قلمرو دفاعی و امنیتی میباشد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122994_c2d2240d6809b20eb1598b5134be02d4.pdf
2020-09-22
7
26
کارکردها
انقلاب اسلامی
آموزه مهدویت
رویکرد دفاعی
رویکرد امنیتی
رضا
شجاعی مهر
1
دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حاکمیت مستضعفان در واپسین روزهای تاریخ در پرتو شکیبابی (تحلیلی از آیه5 سوره قصص)
استضعاف و استکبار در قرآن کریم، با سرنوشت جهان و آیندهشناسی پیوند خورده است. برابر آیات قرآن کریم و تفاسیر اهلبیت، سرانجام تاریخ و مستضعفان، ظهور منجی موعود خواهد بود؛ از این رو، سرانجام استضعاف در قرآن کریم، با مهدی موعود4 از اهلبیت پیامبر6 پیوند یافته است. پرسش از فرجام و پایان سیر و سفر دراز انسان در عرصه زمین و گسترۀ تاریخ، پرسابقه، پیشینهدار و ذاتی وجود بشر است؛ به همانسان که انسان از مبدأ میپرسد، از مقصد و پایان نیز پرسش میکند. امروزه مسئله پایان تاریخ به گفتمان غالب در محافل و مراکز علمی، پژوهشی، رسانههای جمعی و حتی مراکز پژوهشی وابسته به مراکز نظامی در دنیای غرب بدل شده است. در آموزههای آسمانی به ویژه آئین اسلام با تعبیراتی چون آخرالزمان و مفاهیم دیگر به این موضوع توجه داده شده است. از جمله مباحث حوزه پایان تاریخ حاکمیت و فرمانروایی در آن مقطع تاریخی است که بر پایه آیات قرآن و سنت الهی مستضعفان در پی بردباری خویش وارث زمین شده و حاکمیت آن را بر عهده خواهند داشت. پژوهش حاضر با استنباط از آیات قرآن به دنبال پاسخ دان به این پرسش است که از نگاه آیات وحی، فرجام حرکت تاریخ به کدام سو خواهد بود. از همه مهمتر بر پایه سنتهای الهی، مستضعفان در مسیر حرکت تاریخ سرانجام چه سرنوشتی را تجربه خواهند کرد. برابر یافتههای تحقیق،حکومت در پایان تاریخ حکومتی الهی و به دست افراد شایسته است که از سوی خداوند مأمور به این مهم هستند. روش تحقیق آمیزهای از روشهای نقلی، تاریخی و تحلیل محتوا است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122995_f36040a5f83e302f4dedbbc006d23973.pdf
2020-09-22
27
48
پایان تاریخ
واپسین روزها
مهدی موعود
مستضعفان
شیعیان
رضا
مهدیانفر
1
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جستاری در «ارتباط» و «تسلیم» بر امام زمان در قرآن و حدیث
«ارتباط» با امام مهدی4 و «تسلیم» دو رکن در موضوع مهدویت است. در این تحقیق ، مفهوم و مصداق جمله «رابطوا» از آیه 200 سوره بقره و جمله «بقیة الله» از آیه 86 سوره هود، با استناد به احادیث تفسیری به روش توصیفی تحلیلی تبیین میگردد. مسئله تحقیق چگونگی ارتباط با ولیعصر7 از راه تسلیم در عصر غیبت و حضور است. تفسیراثری «رابطوا» و «بقیة الله» نسبت آنها با هم هدف این پژوهش است. تاکنون چنین پژوهشی قرآنی و حدیثی در ارتباط با این دو مسئله مهم از اجزاء اصل مهدویت اسلامی انجام نشده است. کشف منظور از «رابطوا» و «بقیة الله» در قرآن و چگونگی تسلیم بر امام مهدی7 با تعریف اهلبیت: نوآوری این تحقیق است. با بررسی واژگانی و مطالعات آیهشناسی به کمک سنّت روشن شد منظور از رابطوا در سوره آل عمران امروز پیوند و ارتباط با امام منتظر7 و مقصود از «بقیة الله» در سوره هود نیز امام مهدی7 است و متن تسلیم مأثور به قائم آل محمد6 در هر دو مقطع تاریخی، در عصر غیبت و در عصر ظهور «السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه» میباشد. قابل ذکر است سلامهای دیگری نیز برای ارتباط با امام مهدی7 وجود دارد که باید در منابع مرتبط جستجو کرد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122996_4c989de36ddcb4a611cbadb46037583e.pdf
2020-09-22
49
72
امام مهدی
قرآن
حدیث
رابطوا
بقیة الله
تسلیم
غیبت. ظهور
محمدرضا
جواهری
1
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت بحث از طرح کلی حرکت ائمه
پیشوایان معصوم که امامت امت را بر عهده دارند امت خود را به سوی آرمانهای مورد نظر خود راهبری میکنند و این خود نوعی از حرکت است. حرکت از وضعیت موجود به سوی وضع مطلوب. این حرکت باید همراه با طرحی باشد طرحی کلی و فراگیر که در آن همه شرایط و موقعیتها دیده شده و به موانع و مشکلات توجه شده است؛ در تحقیق پیش رو کوشیده شده است که به این پرسش پاسخ داده شود که چه دلایلی شناخت طرح کلی حرکت ائمه: را ضرورت بخشیده است و بر شناخت طرح کلی حرکت ائمه: چه ثمراتی مترتب است. فهم عمیق از رفتار و گفتار امامان، حل تفاوتها و تعارضات بدوی میان سیره ائمه:، الگوگیری از سیره آنان و امکان ارزیابی و نقد حرکت علما و مصلحان اجتماعی برخی از ثمرات شناخت طرح کلی حرکت ائمه: است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_123072_dcc391de58a1d50b3b4cbd6178b0c34b.pdf
2020-09-22
73
86
حرکت ائمه
طرح کلی حرکت
طرح دین
نصرت الله
آیتی
1
عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مسئله انتقام در سیره امام مهدی؛ تحلیل روایی و واکاوی عقلی
یکی از القاب معروف حضرت مهدی4 «منتقم» بوده که در روایات بسیاری بر آن تأکید شده است. مطابق روایات ایشان از دشمنان خدا، ظالمین و دشمنان اهلبیت: انتقام خواهد گرفت و خونخواه انبیا و اولیا به ویژه جد مظلومش امام حسین7 خواهد بود. این مقاله با تمرکز بر مسئله انتقام امام مهدی7 از قاتلان انبیا و اولیا و خونخواهی ایشان، دو احتمال در مسئله مطرح کرده است: 1. انتقام امام مهدی7 از شخص قاتلان انبیا و اولیا؛ 2. انتقام عملی از ایشان با انتقام جبهه حق از باطل. نوشتار حاضر در ادامه با خدشه در احتمال اول و ادله آن و با استفاده از: 1. بررسی لغوی واژه انتقام و واژگان مرتبط؛ 2. بررسی مسئله انتقام در روایات و تحلیل روایی آن؛ 3. تحلیل عقلی رابطه انتقام و حق؛ 4. تحلیل عقلی انتقام امام مهدی7 و سنجش آن با دادههای روایی؛ کوشیده است ضمن پاسخ به پرسشها و شبهات مطروحه پیرامون این آموزه، تصویری روشن از ابعاد مختلف این بحث را ارائه کند.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_123073_e0d6958cc36eecaab9e88652269a9f4f.pdf
2020-09-22
87
116
امام مهدی
انتقام
منتقم
عفو
قاتلان انبیا و اولیا
انتقام جبهه حق علیه باطل
تحلیل روایی روایات انتقام
واکاوی عقلی رابطه انتقام و حق
مجتبی
خانی
1
دانشآموخته حوزه علمیه و عضو گروه قرآن و حدیث مؤسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت)قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازآفرینی هویت در خوانش عقلانی و وجودی از آموزه امامت و مهدویت
کلانآموزه مهدویت و خردآموزههای آن، که برخاسته از متن قرآن و روایات است در طول تاریخ غیبت خوانشها و فهمهای متنوعی را تجربه نموده است. این پژوهش با روش تحلیل مضمون به بررسی آثار مهدوی یکی از مهدیپژوهان معاصر، آیةالله العظمی لطفالله صافی پرداخته است. نظامواره آموزه مهدوی در دستگاه فکری او، با رویکرد عقلانی به ایمان و بر محور توحید شکل گرفته و در حالی که برخی قرائتهای سنی و غالی از امامت و مهدویت درصدد تحریف این آموزهاند، حضرت آیةالله صافی گلپایگانی مرزبندی میان خالق و مخلوق را ضروری میداند. این مرجع مهدویپژوه با طرد قرائتهای مارکسیستی و لیبرال از خردآموزههای مهدوی همچون عدل و انتظار، قرائتی از امامت و مهدویت داشته که ضمن تحفظ بر میراث روایی بر عناصر عقلانیت و انسجام، تکیه زده است. تاکید او بر معرفت حجت خدا و وابستگی جهان به امام زمان7، جایگاه امام در اندیشه انسان شیعی و اهمیت ایجاد یک رابطه وجودی موثر میان امام و ماموم را نشان میدهد. یافتههای این پژوهش نشان داد اندیشه کلامی آیةالله صافی گلپایگانی توانسته است با عطف نظر به دغدغههای وجودی انسان، بنیان کلام کاربردی و الهیات نجات را در باورداشت مهدویت بنا نهد؛ مؤلفههای امید، معناداری و همگرایی جامعه مهدوی را در پیوند انسان منتظر با حجت، و یادآوری نقش منتظران در عصر ظهور تعریف نماید و از آموزه امامت و مهدویت برای بازآفرینی هویت انسان منتظر و جامعه منتظر در عصر غیبت بهره گیرد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_123074_56577028f1457f2462a8174f9cebbfd5.pdf
2020-09-22
117
132
گفتمان مهدویت
الهیات وجودی
آیةالله العظمی لطفالله صافی گلپایگانی
عصر غیبت
هویت دینی
امامت و مهدویت
کلام کاربردی
احمد
کریمی
1
استادیار و عضو هیئت علمی گروه کلام دانشگاه قرآن و حدیث قم، ایران
AUTHOR