ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی ترفندهای عالمگریزی از سوی مدعیان مهدویت در ایران معاصر
علماء، متخصص و پاسبانان معارف دینی میباشند. لذا اهلبیت؟عهم؟ مردم را در امور دینی به آنها ارجاع میدادند. این امر، در دوران غیبت، ضرورتی دو چندان یافته است. از این رو، مخالفان و مدعیان مهدوی، وجود فقهاء را برای خود مانعی بزرگ میبینند و در جهت تخریب چهره و جایگاه آنان با استفاده از ترفندهای گوناگون میکوشند. شناسایی این ترفندها به شناخت، نحوه برخورد و ایجاد مصونیت در برابر آنان، کمک شایانی میکند.این نوشتار، با رویکرد حدیث پژوهانه، به بررسی روایات مورد استناد مدعیان میپردازد. همچنین از لحاظ تاریخی و روانشناسی در پی چرایی عالمگریزی در ایران معاصر از سوی مدعیان میباشد. این شگردها را میتوان به عناوین تقلیل جایگاه علماء با حدیثسازی در قالب جعل و سوء برداشت از آیات و روایات، نفی تقلید و جایگاه علم دینی، عالم نمایی و مشروعیت بخشی کاذب به مدعی، برجستهسازی نقاط ضعف برخی علماء و اطرافیان و ترور شخصیتی آنان، تفکیک کرد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122949_a712d97ca6e7220ed97d72214cfb298b.pdf
2019-03-21
7
26
ترفند
مدعیان
مهدویت
عالمگریزی
روزگار معاصر
سیدمسعود
پورسیدآقایی
1
استاد حوزه علمیه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاوشی در مقوله تحریف، بسترها و شیوههای ایجاد در جریانهای انحرافی مهدویت
آموزه موعودباوری از مفاهیم جذاب و مورد اتفاق تمام فرق اسلامی بوده و شیعیان با توجه به مقوله انتظار، مشتاقانه به دنبال ظهور موعود پایانی هستند. به همین جهت جریانهای انحرافی از این اشتیاق سوءاستفاده کرده و در میان شیعیان دام آموزههای انحرافی خود را گسترده و با بهرهگیری از منابع قدما و معاصرین ادعای خود را مستند به تعدادی از روایتهای مهدوی نمودهاند. مهمترین شگرد مدعیان در انتقال پیامشان بهرهگیری از «تحریف» در روایات میباشد و متاسفانه از این رهگذر تعدادی از مشتاقان به مهدویت و حتی برخی از طلاب حوزه علمیه قم و نجف را با خود همراه نمودهاند. در این نوشتار بر آنیم تا با روش توصیفی _ تحلیلی به مقوله تحریف پرداخته وپس از بررسی مفاهیم کلیدی، به عوامل بسترساز و شیوهای ایجاد تحریف اشاره نمائیم. نتایج حاصله از این مطالعه این است که مدعیان دروغین با افزودن یا حذف کلمه و جملهای در روایت، تغییر در تقدیم و تاخیر کلمات، ترجمه غلط، مصداقگیری بی مورد و راههای دیگر انحراف خود را مستند به روایات نموده و از عوامل بسترسازی همانند جهل در میان عوام و خواص، دوری از فقها و ترویج فراحسگرایی استفاده نمودهاند.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122951_7db89763b81c08c2889ae169765908fa.pdf
2019-03-21
27
54
کاوش
تحریف
جریانهای انحرافی
مهدویت
روایات
محمد
شهبازیان
1
سطح چهار رشته مهدویت و عضو گروه مهدویت پژوهشگاه بینالمللی المصطفی قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی عوامل و پیامدهای فاصله بین مردم و عالمان دین به عنوان چالش مهم عصر غیبت
از مهمترین و اساسیترین وظائف دوران غیبت امام زمان؟عج؟ رجوع به عالمان دین و پیروی از ایشان است زیرا اینان در غیبت امام، جانشینان او در میان امت هستند که امام خود به تقلید و فرمانپذیری ایشان دستور داده است و علما را مرجع دینی مردم، قرار داده است.از آسیبهای دوره غیبت، فاصله بین عالمان و مردم است؛ به این معنا که مردم در امر دین و فراگیری معارف دینی به عالم ربانی رجوع نکنند که موجب فساد و تباهی در دین و دنیای آنها میگردد. وحدت و انسجام ایشان را به تفرق و تشتت میکشاند و راه را برای نفوذ و سلطه بیگانگان باز میگذارد و فرهنگ و اخلاق و عقاید مردم و به ویژه جوانان در خطر قرار میگیرد.هم عالمان و هم نهادهای اجتماعی فرهنگی و هم خود مردم وظیفه دارند از فاصله افتادن بین مردم و علمای ربانی جلوگیری کنند و فاصلهی ایجادشده را برطرف کنند
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122953_3eaa26dbf537e66c915f714db2ec02d8.pdf
2019-03-21
55
76
عالم ربانی
فاصله
غیبت
دین
آسیب
محمدمهدی
حائریپور
1
عضو هیئت علمی مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی فرقهگرایی امامیه پس از شهادت امام عسکری
این پژوهه به بررسی فرقههای امامیه بعد از شهادت امام حسن عسکری؟ع؟ تا آغاز غیبت کبری میپردازد. موقعیت سیاسی و سختگیریهای خلفای عباسی برای امامان شیعه به ویژه در فاصله رحلت یک امام و جانشینی امام بعدی مشکلاتی را برای جامعه شیعی ایجاد میکرد. عدهای از شیعیان به دلیل اینکه در شناخت امام بعدی دچار تردید میشدند، تا مدتی سرگردان بودند و چه بسا به سمت مدعیان غیر واقی متمایل میشدند. گاهی این گروهها به اندازهای از بدنه اندیشه شیعی فاصله میگرفتند که به شکل فرقه یا انشعابی جدا میشدند. این مشکل بعد از امام عسکری؟ع؟ به دلیل پنهانی بودن تولد فرزند ایشان بیشتر نمود یافت. علاوه بر اینکه دوران غیبت نیز آغاز شد. در کتب فرق و مذاهب از فرقههایی در این دوران یاد شده است. به نظر میرسد نتوان به بسیاری از آنان نام فرقه نهاد. زیرا علاوه بر اینکه این افراد دارای پیروان زیادی نبودند، در تحولات تاریخی هم از آنان یادی نشده است. تا جایی میتوان گفت آنان وجود خارجی نداشتند و یا اگر داشتند در مدت کوتاهی از بین رفتند و تنها در کتب فرق و مذاهب نام آنان آمده است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122954_63f9e5fffb031a65fdfe3d765ac59fd9.pdf
2019-03-21
77
92
امام حسن عسکری؟ع؟
امام مهدی؟عج؟
فرقهگرایی
جعفر کذاب
امامیه
غیبت صغری
فرشته
کوشکی
1
دانشجوی دکتری رشته اهلبیت مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای جامعهشناختی فرهنگ مهدویت فراروی آینده نظام تمدن اسلامی
< p class="a" dir="RTL">مهدویت، به عنوان عقیده و آرمان بسیاری از مسلمانان، قرنها است که توسط بزرگان و عالمان، تبلیغ و هدایت شده است. رویکرد جدی این اندیشه، زمینهسازی جهت تحقق جامعه عبودیت محور به رهبری انسانی معصوم است که مدیریت آینده جهان و انسان را با توجه به احاطه نسبت به جهان و هستی در دست گیرد. طولانی شدن غیبت و تنوع در برداشت از آن، محل چالشها، آراء و نظرات گوناگون و گاه متعارض با یکدیگر شده و با گذشت زمانی نزدیک به دوازده قرن، در سطوح مختلف جامعه بر ابهام بیشتر این آموزه افزوده شود. این گستره زمانی و فهم متنوع موضوعی، نهتنها باعث درک متفاوتی نسبت به این آموزه را پدید آورده، بلکه موجب تنش در لایههای مختلف فرهنگی جامعه اسلامی_ که مدعی جهانی بودن آموزههای اسلامی است_ نیز شده است. این مقاله با نگاه کلنگر و روش تحلیلی به کمک استقراء و استناد به دادهای فرهنگی_ اجتماعی تلاش دارد تا با توجه به بعد اجتماعی فرهنگ به این سوال پاسخ دهد که چه چالشهایی جهت تحقق فرهنگ مهدوی در سطوح مختلف اجتماعی وجود دارد. نبود مرامنامه، ضعف در ظرفیتسنجی، تجمیع نشدن توانمندیها، ضعف در کارآمدی و بحران در همگرایی و همافزایی اجتماعی مهمترین عوامل رکود و افول در حوزه فرهنگ مهدویت هستند که زمینهرا برای نا امیدی اجتماعی در نجات بخشی این آموزه فراهم کردهاند.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122955_6623062d4effda4a4e4209a8213a6fc8.pdf
2019-03-21
93
112
فرهنگ
جامعه
مهدویت
چالش اعتقادی
چالش فرهنگی
علی
یزدانی احمد آبادی
1
دکتری تاریخ و تمدن اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مهدویتستیزی با رویکرد نمادگرایانه و پاسخ علمای اهلسنت به آن
باورداشت مهدویت از جمله باورهای مهم و اصیل اسلامی بوده و مورد قبول همه گروههای اسلامی به طور عام و مورد اذعان قاطبه علماء و اندیشمندان اسلامی به طور خاص میباشد. در کنار اعتقادورزی فراگیر مسلمانان و علمای اسلامی نسبت به اندیشه مهدویت، معدود افرادی با وصف اندیشمندی در اهلسنت به انکار، استبعاد و تردید این اندیشه با رویکردهای مختلفی پرداخته و اصیل بودن و اسلامی بودن آن را زیر سؤال بردهاند. نظیر؛ حدیثشناختی، دینشناختی، مذهبشناختی، نمادشناختی، کارکردشناختی، جامعهشناختی، روانشناختی که با رویکرد نمادگرایی، مهدویت و آموزههای مهم آن را نمادین و سمبلیک جلوه داده و اتهام غیرشناختاری و غیرحقیقی بودن را متوجه آن نمودهاند. در پاسخ به اتهامات مرددین، منکرین و مخالفین مهدویت در اهلسنت، قاطبه علمای اهلسنت حرکت و تلاش مضاعفی به خرج داده و با ارائه دلایل و براهین عقلی و نقلی به وحیانی بودن اندیشه مهدویت نظر دادهاند و با استناد به احادیث نبوی که توسط صحابه و تابعین در منابع دست اول حدیثی نظیر صحاح، مسانید، سنن، جوامع و اطراف آمده به توجیه اسلامی بودن آن همت گماشتهاند. بیشک در کنار همه این مکتوبات و منقولات معتبر، اذعان علما و اندیشمندان اسلامی به صحیح بودن، متواتر بودن و مستفیض بودن روایات مهدویت از یک طرف و اجماعی، اعتقادی و ایمانی بودن باورداشت مهدویت از طرف دیگر دلیل قوی و مستند محکمی است که اتهامات و ایرادات مخالفین مهدویت بیپایه و بیاعتبار است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122957_3ab4e63ae7ca6bab60e39e6b9abb6c39.pdf
2019-03-21
113
136
منکرین مهدویت
مهدویتستیزی
نمادگرایی
اهلسنت
حسین
الهی نژاد
1
دانشیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آسیبشناسی کنترل جمعیت در جامعه منتظر
یکی از وظایف منتظران در عصر غیبت تشکیل حکومت اسلامی است. این باورداشت با تکیه بر دیدگاه زمینهسازی ظهور شکل گرفته است، از مؤلفههای قدرت و بازوان اجرایی نظام اسلامی، داشتن نیروی خلاق و جوان است. کنترل جمعیت، یکی از چالشهای کنونی ایران اسلامی است، این چالش، جامعه را با مشکلاتی روبرو کرده است و پیامدهای را به همراه خواهد داشت. در این نگاشته با روش تحلیلی توصیفی به آسیبهایی کنترل جمعیت در جامعهای که با باورداشت مهدویت شکل گرفته، پرداخته شده است. دیدگاه زمینهساز برای ظهور، از تمامی نمودهای قدرت نرم و سخت در مواجهه استکبار، بایستی بهره داشته باشد و بیتفاوت بودن نسبت به تغییر جمعیتی ایران اسلامی، آسیبهای جدی را به همراه خواهد داشت که در این نگاشته مورد بررسی قرار گرفته است و به این نتیجه رسیده که جامعه منتظر برای مقابله با این چالش وظیفهای سنگین دارد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122959_712314aedee79c28dfe9053eac40182e.pdf
2019-03-21
137
158
آسیب
کاهش موالید
جامعه منتظر
کنترل جمعیت
سیدمسعود
پورسیدآقایی
1
استاد حوزه علمیه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی ادعای مهدویت از سوی فرقه حروفیه در دوره تیموریان
یکی از دورههای پرآشوب در تاریخ ایران دورهی حکمرانی تیموریان است که ویرانیها و جنگهای بیشمار مردم خسته را به فکر ظهور منجی افکند و مدعیان سودجو از فرصت استفاده کرده ادعای مهدویت کردند. مدعیان مهدویت در این دوره بیشتر از حروف در تعالیم خود بهره میجستند و بر اساس تقدس حروف در قرآن و تحلیل رمز نگارانه از حروف، به ادعای مهدویت میپرداختند. از جمله این فرق میتوان به حروفیه و نقطویه و اندیشه مهدویت رهبرانشان چون: فضلالله نعیمی و سیدمحمد نوربخش اشاره کرد. این مقاله درصدد است به روش توصیفی_ تحلیلی به بررسی مسئله مهدویت در دوره تیموریان، معرفی مدعیان دروغین مهدویت با اتکا بر فرقه حروفیه در این دوره و در نهایت به واکاوی شکست ادعای این مدعیان دورغین مهدویت در دوره تیموریان بپردازد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122961_cd81864cb7a1c88bf659a83afe8416a5.pdf
2019-03-21
159
176
مهدویت
مدعیان دروغین
تیموریان
حروفیه
فضلالله نعیمی
سید محمد نوربخش
خدیجه
علیزاده دیل
1
دانشجوی دکتری تاریخ اسلام بخش تاریخ دانشگاه شیراز.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی درون دینی از راهکارهای تقویت فرهنگ مهدویت در برابر چالشهای اعتقادی _ فرهنگی عصر حاضر
باور به امام عصر؟عج؟ و غیبت ایشان یکی از مهمترین اعتقادات امامیه است. در رابطه با غیبت امام زمان؟عج؟ در روایات اهلبیت؟عهم؟ دو رویکرد تشویقی و تحذیری بیان شده است؛ در رویکرد تشویقی به آثار انتظار و فضیلت والای دنیوی و اخروی آن اشاره شده است؛ همچنانکه در رویکرد تحذیری چالشها و فتنههای عصر غیبت بیان گردیده و منتظران را به این چالشها و فتنهها هشدار دادهاند. خطر این چالشها تا آنجا بوده که بر اساس برخی از روایات معتبر، برخی از کسانی که باور به امام عصر؟عج؟ دارند، در این اعتقاد دچار شک و تردید میشوند و برخی وجود آن حضرت را انکار مینمایند. با توجه به اهمیت این مطلب، پرداختن به راهکارهای اساسی در مقابله با این چالشها حائز اهمیت است. بر همین اساس پژوهش فرا رو با روش توصیفی _ تحلیلی با تکیه بر مباحث دینی، با نگاهی عصری چالشهای عصر حاضر در اینباره را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در اینباره به راهکارهای مقابله با این چالشها در ابعاد: معرفتی و فرهنگی _ اجتماعی اشاره نموده است. نتیجه آنکه توجه به این راهکارها ضمن مقابله با چالشها و فتنههای عصر غیبت، به تقویت فرهنگ مهدویت در جامعه کمک مینماید که غایت این مهم، افزایش معرفت نسبت به امام عصر؟عج؟ و تلاش در جهت زمینهسازی ظهور ایشان خواهد بود.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122963_fa0988cfb5c2cba26dee0a8506167e7a.pdf
2019-03-21
177
202
امام زمان؟عج؟
فرهنگ مهدویت
چالشها
عصر غیبت
ظهور
منتظران
اصغر
طهماسبی بلداجی
1
دکتری علوم قرآن و حدیث، پژوهشگر و نویسنده
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
غفلت از مبانی صلح جهانی مهدوی و راهکارهای رهایی از آن
از مهمترین چالشهای اعتقادی که سبب تأخیر در تحقق صلح جهانی موعود شده است، غفلت بشریت از اصول مبنایی صلح جهانی است. از این رو از مهمترین راهکارهای تحقق صلح جهانی، بیداری انسانها از غفلت، آگاهی و توجه و نیز پایبندی آنها نسبت به این اصول و مبانی است. این نوشتار با تحلیل اسنادی، در مرحله نخست به تبیین مبانی صلح جهانی نظیر آموزه توحید، توحید در تدبیر و ربوبیت و نیز هدفمند بودن جهان (مبانی هستیشناختی)، فطرت، و اشتراک خانوادگی انسانها به حضرت آدم و حوا (مبانی انسانشناختی)، عدالت، و اعتقاد اجتماعی انسانی به ظهور امام موعود (مبانی جامعهشناختی) پرداخته است و سپس به دنبال برخی از آن مبانی، سرچشمههای غفلت انسان نسبت به مبانی بیانشده، در ادامه راهکارهای نظریِ متناسب با آن مبانی را در جهت رسیدن جهانیان به صلح مهدوی بیان کرده است. البته بهطور مختصر به راهکارهای عملیِ رهایی جامعه انسانی از غفلت نسبت به آن مبانی نیز اشاره شده است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122966_0830a1fd94ed67d7c3a3fb34269d3cc2.pdf
2019-03-21
203
230
صلح جهانی
توحید
عدالت
فطرت
غفلت از مبانی
راهکارها
راهبردها
حسن
دینپناه
1
دانشپژوه دکتری ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی چالش عدم امکان یکسانسازی فرهنگی در جامعه عصر ظهور
یکی از مباحث مهم فرهنگی و جامعهشناختی، امکان و عدم امکان یکسانسازی فرهنگی در جوامع بشری است. اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان نظریات متفاوتی در این زمینه ارائه دادهاند. لوی استروس (اشتروس) از مشهورترین جامعهشناسانی است که با توجه به متباین بودن جوامع بشری، به طور کلی امکان پیادهسازی فرهنگ و قوانین یکسان را در جوامع مختلف منتفی میداند. این نظریه اشکالی جدی به مسئله حاکم شدن دین و فرهنگی واحد در حکومت جهانی حضرت مهدی؟عج؟، دانسته شده است. در این نوشتار پس از تبیین کامل دیدگاه و ادله مورد استناد لوی استروس، با استناد به اینکه مهمترین جزء فرهنگ، ارزشهای هر جامعه است که ریشه در عقل یا وحی دارند، به نقد دیدگاه وی پرداخته شده است. ارزشهایی که ریشه در ذوق و سلیقه دارند با توجه به زمانمند و مکانمند بودن و تغییر دائمیشان نمیتوانند مایه قوام فرهنگ و جامعه باشند و از این رو وقتی در حکومت امام زمان؟عج؟ ارزشهای عقلی و وحیانی یکسانی در جهان حاکم شوند امکان پیادهسازی فرهنگ و قوانین یکسان نیز مهیا خواهد شد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_142027_80b3083a8361b59611a5fd12bb86c2d4.pdf
2019-03-21
231
252
یکسانسازی
فرهنگ
حکومت مهدوی
ارزش
لوی استروس
محمدآقا
مروجی
1
--
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هواپرستان، چالشی در برابر امام زمان (عج)
انسانها در درون، از هدایت عقل و در عالَم بیرون، از راهنماییهای پیامبران برخوردارند، اما بسیاری از آنها، عقل را از منزلت خود تنزل داده، هوای نفس را جانشین آن نمودهاند. این جایگزینی، که به منزله «اله» قرار دادن هوای نفس و تبعیت از آن است، سبب شد تا هواپرستان، دعوت پیامبران را اجابت نکرده، متکبرانه به تکذیب و قتل آنان مبادرت بورزند. پژوهش حاضر با بهرهگیری از آیات قرآن، و یکی دانستن اهداف امام زمان؟عج؟ با اهداف پیامبران، بر این باور است که برخی از منتظرانِ حضرت مهدی؟عج؟ نیز به دلیل تبعیت از خواستههای نفسانی، عقل خود را اسیر نموده، چالشهایی که هواپرستان در برابر پیامبران عصر خود به وجود آوردهاند، در برابر امام زمان؟عج؟ نیز ایجاد میکنند. آنان در ادعای خود، مبنی بر انتظار و اجابت دعوت حضرت حجت؟عج؟ صادق نبوده، با تکذیب حضرتش، درصدد شهادت او هستند. مهمترین راه برون رفت آنان از این چالشها، نجات عقل از اسارت هوای نفس است تا متواضعانه دعوت امام زمان؟عج؟ را تصدیق و اجابت نموده، برای تحقق اهداف آن حضرت، حاضر به بذل مال و جان شوند.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_142028_75754ac389adf7fecd4f61fcce3534e0.pdf
2019-03-21
253
270
امام زمان (عج)
عقل
هوای نفس
هواپرستان
تکذیب
قتل
سیدعابدین
بزرگی
1
--
AUTHOR