ORIGINAL_ARTICLE
مبانی اندیشه مهدویت در آیینه آثار صدرالمتألهین و امکان تبلیغ فرا ادیانی آن
در حکمت متعالیه صدرالمتألهین اصول هستیشناسانه و انسانشناسانه متعددی به طور غیرمستقیم به تبیین مبانی دخیل در اندیشه مهدویت میپردازد. این مقاله به روش تحلیل و تبیین عقلی، مبانی چندگانه مهدویت را از منظر حکمت متعالیه صدرالمتألهین بازخوانی کرده است. استخراج اصول مرتبط موجود در حکمت متعالیه نشان میدهد مسائلی مانند وحدت حقیقت و تفاوت مرائی، وساطت فیض، انسان کامل، علم و احاطه نفس کامل بر جهان، غایتشناسی هستی، نقش و تاثیرات دعا، جامعه آرمانی و... در حقیقت توصیف عقلانی مبانی اندیشه کلامی مهدویت است. براساس این تحقیق، نظر به بنیادهای معرفتی و حکمی موجود در آثار صدرالمتألهین، اندیشه مهدویت نه تنها از زاویه کلامی بلکه از زاویه فلسفی نیز قابل دفاع است. حکمت متعالیه با توجه به اصول مبنایی خویش یعنی اصالت وجود، وحدت وجود، کثرت مظاهر و مرائی و حرکت جوهری میتواند بنیادهای اندیشه موعود را به گونهای پیریزی کند که جامع مصداق موعود همه ادیان باشد. تبیین فلسفی _ حکمی این تئوری میتواند در جهت ارائه فرامذهبی موعودگرایی با شاخصههای پرشور مهدوی قرار گیرد. آمادگی همیشگی برای دفاع از انسان کامل، امید و آرزوی قرار گرفتن در کنار انسان کامل، مثبت دیدن فرآیند کلی حرکت جهان، مراقبت از اعمال، احساس خلا، تنهایی و پوچی نکردن و تلطیف روح با جانمایه عشقورزی به انسان کامل در کنار سایر تبعات مثبت اندیشه مهدویت میتواند همه انسانهای حر و حکیم را در معرض روایح اندیشه موعود به شکل مهدوی آن قرار دهد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122735_d74cb23aed4b07288e98435d6d37fc88.pdf
2020-06-21
7
24
مهدویت
حکمت متعالیه
انسان کامل
موعود
فهیمه
شریعتی
1
استادیار گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل روایی مبانی و اصول انتظار در بیانات آیتالله خامنهای(مدظله)
جوامع بشری هماره با چالش شهوتپرستی مواجه بوده و هستند. روایات مهدوی از نمود و بروز افراط در شهوت جنسی در آخرالزمان حکایت دارد و آن را از اشراط الساعة برشمرده و این دوران را به «بدترین دوران زندگی بشر» معرفی کرده است. پردهدری حجابها، گرایش شدید و سرعت به لذات حیوانی، حلال کردن حرام الهی در اطفاء غریزه جنسی و... از جمله نشانههای چنین رفتاری در عصر غیبت است که وجه اشتراک همه آنها جرأت به شکستن حدود الهی است. از دیگر سو قرآن کریم و روایات، با تبیین قرقگاه الهی و چگونگی اهتمام به آن، راهکار مواجهه با چنین پدیدهای را در سه ساحت نگرشی و گرایشی و رفتاری ارائه نموده است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی _ تحلیلی، ضمن آسیبشناسی چالش پیشگفته، آثارِ کاربست قاعده حریم حمی در مواجهه با افراطگرایی جنسی در آخرالزمان را تبیین مینماید. اجرای چنین قاعدهای که مبتنی بر آیات قرآن و روایات معصومان؟عهم؟ است، نقش اساسی در مواجهه موفق با چالش شهوتپرستی و نیز پاسبانی از جامعه منتظر دارد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122749_92df92a69972d7e5de986d8565a6f3fa.pdf
2020-06-21
25
44
اشراط الساعة
جامعه منتظر
قاعده حریم حمی
آخرالزمان
خدامراد
سلیمیان
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، ایران(نویسنده مسئول)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گونهشناسی آیات مهدویت با تأکید بر تفسیر اطیب البیان
آگاهی ائمه اطهار: به عنوان قرآن ناطق به معارف قرآن و مقاصد آیات و تحلیل و تبیین ایشان با توجه به نیاز بشر و همچنین نظر به اهمیت و جایگاه ویژه گونهشناسی روایات در تفسیر قرآن کریم و ضرورت شناخت نظرات و تلاشهای علمی گذشتگان در این مقاله به این مهم پرداخته شده است که گونهشناسی آیات و روایات مهدویت در تفسیر اطیب البیان به چه صورت تبیین میشود از آنجا که مفسر اطیب البیان دیدگاههای روایی کلامی را در تفسیر خویش در نظر داشتهاست، صاحب سبک کلامی _ روایی میتواند باشد؛ که این مسئله در مبحث مهدویت که آن نیز کلامی _ روایی است اهمیت این بررسی را دوچندان میکند. بررسی گونهشناسی آیات مهدویت در چشمانداز تفسیر اطیب البیان در دو محور کلی ظاهری و باطنی قرار دارد؛ بدین معنا که در همه محورهای ظاهری مصادیق متعددی موجود است لکن در بعد باطنی نیز در جنبههای گوناگون تاویل، جری و التزام مصادیقی را میتوان به دست آورد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122744_880311f8e35f3eafad77badf63155a83.pdf
2020-06-21
45
70
آیات و روایات مهدویت
اطیب البیان
امام زمان؟عج؟
فریقین
گونهشناسی
محسن
خوشفر
1
استادیار گروه حدیث جامعة المصطفی العالمیة قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین دیدگاه آیتالله جعفری در مورد چرائیِ غیبت امام عصر؟عج؟ و لزوم آن
مسئله غیبت امام زمان7 در مباحث مهدویت جایگاه ویژهای دارد. اگر چه در روایات متعدد تعبیر «لَابُدَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ غَیبَة» دیده میشود، اما در میان جامعه شیعیان رایج شده که: «غیبت امام عصر4 به سبب وجود گناهان ماست». سؤالی که به نظر میرسد، این است که چطور گناه این همه کافر و مخالفِ امام زمان، مانع ظهور نیست و فقط گناهِ همین اقلیت شیعه که معتقد به وجود و ظهور امام زمان7 هستند، مانع ظهور ایشاناست؟ لذا مسئله قابل بررسی است. محقق و فاضل بینظیری چون علامه آیتالله شیخ محمدرضا جعفری،[1] این بحث را بهشکل مستدل بیان نموده و ادلۀ ضرورت غیبت را مطرح نموده، معتقد است براساس دلائل، اساساً امام زمان7 نمیتواند غیبت نداشته باشد، و این موضوع از حکمتهای الهی است. نگارنده، پس از ترجمه سخنان علامه، به تلخیص و توضیح دیدگاه وی پرداخته است. نتیجه بحث چنین است که براساس شش دلیل زیر مسئله غیبت و امام زمان7 از هم جدانشدنی است: 1. لزوم خالی نماندن زمین از حجت خدا؛ 2. امامت نکردن حضرت مهدی7 حتی برای یک روز؛ 3. آیات ناظر بر وعده الهی و غلبه دین خدا بر همه ادیان(پنج آیه)؛ 4. دوازده نفر بودن امامان؛ 5. حدیث ثقلین؛ 6. احادیث مهدویت در کتب اهلسنت و نکات مهم آنها ناظر بر الهی بودن امامت امام عصر4؛ که در این بخش به سه حدیث مهم از منابع عامه اشاره میشود. گفتنیاست که وجود امام با غیبت، منافاتی ندارد.[1]. محقق جعفری از عالمان معاصر و سختکوش است که علاقهای به شهرت نداشت. آیتالله خوئی بهسبب شأن والای علمی آیتالله جعفری، ایشان را «الموسوعه المتحرکه» مینامید. منبع سخنان محقق جعفری در این مقاله، کتاب ایشان است به زبان عربی، که در: «مرکز الأبحاث العقائدیه _ الغیبه _ محمدرضا جعفری» موجود میباشد؛ لازم بهذکر است که کتاب فوق توسط همین قلم، ترجمه و تحقیق و تنظیم شده و انتشارات نبأ آن را چاپ کرده است.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122745_feca1f4788fe44479cdffef8303cd73f.pdf
2020-06-21
71
97
مهدویت
غیبت
امام زمان
آیتالله جعفری
شیعه اثناعشری
دوازده امام
زهره
اخوان مقدم
1
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهای آموزش ولایتپذیری به نوجوانان در مسجد
از جمله مباحثی که در تربیت دینی غیررسمی نیاز به بررسیهای بسیار و دقیق دارد، ولایتپذیری و ایجاد آمادگی برای حکومت جهانی امام عصر؟عج؟ و آموزش آن برای نوجوانان در مسجد است، لذا محققان با بهرهگیری از روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی درصدد شدند تا راهکارهایی را برای این امر شناسایی و پیشنهاد کنند. راهکارهای معرفی شده که میتوانند در فضای تربیتی مسجد و با استعانت از تربیت تبلیغی مورد استفاده کنشگران این عرصه قرار گیرند در دو بخش مقدماتی و زمینهساز (ایجاد نگاه تربیتی، انسجام در برنامهریزی، جوانگرایی در انتخاب عناصر تربیتی، گزینش عناصر تربیتی با توانمندی علمی) و اصلی (مخاطبشناسی، آگاهی بخشی و بصیرتدهی، محبتورزی، تشویق به شرکت در نماز جماعت، مسئولیتدهی، الگودهی از سیره علما و شهداء، استفاده از تابلو نوشتهها، اجرای تئاتر، قصهگویی، استفاده از عکس و فیلم، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، ایجاد شرایط لذتبخش) قابل تبیین هستند.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122746_8a17529c967968d9bf4b91f047f50238.pdf
2020-06-21
97
124
عصر غیبت
تربیت دینی
تربیت دینی غیررسمی
اصالت مسجد
آموزش ولایتپذیری
نوجوانان
رضا
ابراهیمینیا
1
کارشناسارشد تربیت دینی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی شیوه رفتاری پیامبر؟ص؟ و حضرت مهدی؟عج؟ در مواجهه با مخالفان
بررسی سیره پیامبر6 در مواجهه با مخالفان و سپس تطبیق آن با نحوه عملکرد حضرت مهدی4 از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه این امر کمک میکند که به جمعبندی درستی از روایات متعدد موجود در زمینه چگونگی برخورد حضرت مهدی4 با مخالفان رسید و از آن به عنوان الگوی رفتاری مناسب در این راستا در دوره غیبت بهره برد. پیامبر6 مظهر رحمت پروردگار بود؛ از طرفی حافظ بنیان دین در برابر معاندان بود و از طرف دیگر برای حفظ اسلام نوپا با منافقان و مشرکان راه سازش را در پیش میگرفت. حضرت مهدی4 همانند جدش رحمت برای عالمیان است و از طرف دیگر ملزم به تشکیل حکومت عدل جهانی است و به عنوان آخرین امید بشر، برای رسیدن به این مهم از هیچ امری فروگذار نمیکند؛ از این رو پس از آنکه با شفقت و دلیل متقن جهانیان را دعوت به جبهه حق کرده و اتمام حجت مینماید، نه تنها با معاندان از هر دینی به مبارزه میپردازد، بر خلاف جدشان با منافقان راه سازش در پیش نگرفته و آنها را نیز از بین خواهد برد تا بتواند حکومتی سرشار از عدل تشکیل دهد.
https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_122748_d80680e0d90c5ca6fcf4fdfb8772ee04.pdf
2020-06-21
125
144
پیامبر
مهدی
سیره
رحمت
صلح
سازش
قیام
صدیقه
رحیمی ثابت
1
دانشجوی دکتری رشته کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث قم، ایران
AUTHOR