@article { author = {ِAdelzadeh, Ali}, title = {The role of Mirlohi Sabzevari in the creation of Mukhtasar _Ithbat_Alraja attributed to Fazl ibn Shazan}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {11}, number = {41}, pages = {7-44}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {Fazl ibn Shazan (260  AH) wrote a book named “Ithbat _Alraja "which has been lost over time. This book probably had a theological subject and not a hadith one. Until the 11th century AH, There is no narration of this book -with its name specified- in hadith sources. In the 11th century, Sayyed Muhammad Mirlohi Sabzevari and Shaykh Hurr Amili (1104 AH) narrated many hadiths from this book. All the evidence, such as Shaykh Hurr’s explanation about his access to these hadiths, the date of his access, the order of the hadiths, and  the traits of Isnads in Shaykh Hurr’s manuscript, indicate that his source was derived from Kifayah_Almuhtadi, written by Mirlohi. therefore, Mirlohi was the only person who claimed to have access to Ithbat _Alraja. Some glitches in these hadiths, such as time inconsistency and linguistic mistakes indicate that they are fake. Their comparison with other sources shows  derivation and distortion. It is worth noting that there are many old sources that Mirlohi was the only one who claimed to have access to them.  The manifestation of Mirlohi's issues and conflicts in these hadiths shows that Mirlohi is responsible for falsifying of them and this work was done mostly with the purpose of protesting Mohammad Baqer Majlisi.}, keywords = {Fazl ibn Shazan,Ithbat_Alraja,Mirlohi Sabzevari,Kifayah_Almuhtadi,Muhammad Baqir Majlesi}, title_fa = {نقش میرلوحی سبزواری در پیدایش«مختصر اثبات الرجعة» منسوب به فضل بن شاذان}, abstract_fa = {فضل بن شاذان(م260ق) کتابی به نام اثبات الرجعه نگاشته که به مرور زمان از بین رفته است. این کتاب احتمالاً ماهیت کلامی و نه حدیثی داشته است. تا قرن 11ق، در منابع حدیثی، روایتی از این کتاب _ با تصریح به نامش _ دیده نمی‌شود؛ اما در قرن 11ق سیدمحمد میرلوحی سبزواری و شیخ حرّ عاملی(م1104ق) احادیث زیادی از این کتاب روایت کرده‌اند. توضیحات شیخ حرّ درباره نحوه دسترسی به این روایات، تاریخ دسترسی او، ترتیب روایات و چگونگی اسناد در نسخه مورد استفاده شیخ حرّ، نشان می‌دهد که این نسخه برگرفته از کفایة المهتدی است. بنابراین تنها کسی که ادعای دسترسی به اثبات الرجعه فضل بن شاذان را مطرح کرده، میرلوحی است. زمان‌پریشی روایات منسوب به اثبات الرجعة، اشکالات زبانی، و مقایسه آنها با منابع دیگر، ساختگی بودن آنها را نشان می‌دهد. میرلوحی در ادعای دسترسی به منابعِ کهنِ دیگری نیز منفرد بوده است. نمود دغدغه‌های میرلوحی در متن این روایات نشان می‌دهد که مسئولیت پردازش آنها بر عهده میرلوحی است و این کار بیشتر با هدف اعتراض به محمدباقر مجلسی، انجام شده است.}, keywords_fa = {فضل بن شاذان,اثبات الرجعة,میرلوحی سبزواری,کفایة المهتدی,شیخ حرّ عاملی,محمدباقر مجلسی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_164350.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_164350_bcf264ae2d9a4c0efdb3eea218a7a0cf.pdf} }