@article { author = {الطباطبائی, السید کاظم}, title = {الوظائف الاجتماعیة للإمامة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {5}, pages = {5-22}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {الإمامة هی مؤسسة إلهیة، یوکل إلیها مسئولیة إدارة وتدبیر شؤون المجتمع عبر الربط بالمصدر الرئیسی للهدایة والتوجیه. إن اکتساب المعرفة وفهم المصالح والمفاسد فی الدین والدنیا، هی قضیة هامة فی مجتمعنا تتطلب أن یکون وجود الحجة الإلهیة أمراً لازماً وضروریاً. هذا من جهة.ومن جهة أخری: یدرک العنصر البشری دائماً وباستمرار مدی حاجته لعنصر الهدایة، ویقوّی طرح السؤال عن وجود الدلیل الهادی فی هذا الکون. أما دور الإمامة فی التحکم بالزلل والانحراف، فهو عامل آخر أیضاً ینظّم فیه العلاقات بین المؤمنین، ویوجّه معتقداتهم بدین الله فی أوساط الناس.استعرض الباحث فی هذا المقال تحلیلاً حول وجود وتأثیر وظائف مؤسسة الإمامة فی المجتمع.}, keywords = {مؤسسات الإمامة,هدایة المجتمع,العلاقات المجتمعیة,الحفاظ على الدین}, title_fa = {کارکردهای اجتماعی نهاد امامت}, abstract_fa = {امامت، نهادی الهی است که تدبیر امور جامعه را با اتصال به منبع اصلی هدایت بر عهده دارد. کسب معرفت و فهم مصالح و مفاسد دین و دنیا، مسئلۀ مهمی است که وجود حجت الهی در جامعه را ضروری می‌سازد. از سوی دیگر، نیاز و همراهی همیشگی بشر با عنصر هدایت، پرسش از وجود راهنما را تقویت می‌کند. نقش نهاد امامت در کنترل لغزش‌ها و انحراف‌ها کارکرد مهم دیگری است که روابط میان مؤمنان را تنظیم کرده و عقاید آنان و دین خدا را در میان مردم راهبری می‌کند. این نوشتار، به بررسی وجود و تأثیر کارکردهای نهاد امامت در جامعه پرداخته است. }, keywords_fa = {نهاد امامت,هدایت جامعه,روابط اجتماعی,حفظ دین}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125645.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125645_37ca5908bf247314966a458be68287c5.pdf} } @article { author = {رنجبری حیدر باغی, أحمد}, title = {تقریر حول التوقیتات فی نطاق التاریخ}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {5}, pages = {23-58}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {من جملة الأضرار الحادة التی یتعرض لها المجتمع المهدوی: تعیین وقت لظهور الإمام المهدی المنتظر7. فی المصادرالمهدویة، توجد روایات عدیدة فی ذم التوقیت لعصر الظهور للإمام المهدی7، ولکن علی رغم وجود مثل هذه الروایات و حدة الخطاب فیها، فإنه یشاهد فی بعضها مثل هذه التوقیتات.تعرض الباحث فی هذا المقال إلی بیان معنی ومفهوم التوقیت، والآثار والنسخ المخطوطة المتعلقة بهذا الموضوع، وقد أعدّ تقریراً بأسماء الوقاتین للظهور، والتواریخ المبیّنة لذلک.ومن بین الوقّاتین للظهور، فإنه تشاهد أسماء لامعة ومعروفة من بین هؤلاء الوقّاتین، أمثال: محیی ‌الدین ابن عربی، صدرالدین القونوی، خواجة نصیر الطوسی، شاه نعمة ‌الله ولی، العلّامة المجلسی، ابن ‌حجر الهیتمی، جلال ‌الدین السیوطی، و... الخ.ویمکن الإشارة فی هذا التقریر إلی کتاب جواهر القوانین، و مجموعة من کتب المعاصرین العرب أیضاً. وخصص الباحث فی موضع من هذا الکتاب بعض الوثائق والمستندات التی تشیر إلی الوقّاتین (فی الأحادیث، العلوم الغریبة، الکشف و الشهود، الأشعار). وحدیث أبو لبید عن الإمام الباقر7 یعد من أهم ما تمسک به الوقّاتون فی الأوساط الشیعیة، والأحادیث المتعلقة بنهایة التأریخ ومصیر العالم، وما یشاهد فی تحدید ألفیة هذه التوقیتات بین علماء أهل السنة.ویشیر البعض الآخر من هذا الکتاب أیضاً إلی دوافع الموقتین مع مواجهة کبار العلماء لهذا التوقیت.وبما أن شواهد وأدلة الموقتین لا توجد الثقة وحالة من الیقین والاطمئنان، فلایمکن الاعتماد علی مثل هذه الأدلة والرکون إلیها.وینبغی عدم الغفلة أیضاً عما یمکن أن تلحقه أدلة التوقیت من أخطار وأضرار بهم فی الهروب عن الدین، وإلقاء حالات من القنوط والیأس فی النفوس، وإفساد وهدم الأفکار المهدویة الراقیة.}, keywords = {الوقّاتون,النهی عن التوقیت,التوقیت,جواهر القوانین,شاه نعمت ‌الله الولی,محیی ‌الدین ابن عربی}, title_fa = {گزارشی از توقیت‌ها در گسترۀ تاریخ}, abstract_fa = {از جمله آسیب‌های جدی جامعۀ مهدوی، تعیین وقت برای ظهور حضرت مهدی4 است. در منابع مهدوی روایات متعددی دربارۀ نکوهش تعیین وقت برای زمان ظهور امام مهدی4 وجود دارد. به‌رغم این روایات و لحن شدید آن‌ها، برخی از توقیت‌ها در منابع یافت می‌شود. در مقالۀ حاضر، پس از مفهوم‌شناسی توقیت، آثار مخطوط مرتبط با این موضوع مورد توصیف قرار گرفته و گزارشی از تعیین‌کنندگان وقت ظهور و تاریخ‌های بیان شده تهیه شده است. در میان این وقت‌گزاران، اشخاصی چون محیی‌الدین عربی، صدرالدین قونوی، خواجه نصیر طوسی، شاه نعمت‌الله ولی، علّامه مجلسی، ابن‌حجر هیتمی، جلال‌الدین سیوطی و... دیده می‌شوند. از آثار مهم در گزارش این توقیت‌ها می‌توان به جواهر القوانین اشاره کرد و چندین کتاب از جهان معاصر عرب نیز گزارش شده است. بخشی از نوشتار نیز به مستندات توقیت‌کنندگان (احادیث، علوم غریبه، کشف و شهود و اشعار) اختصاص دارد. حدیث ابولبید از امام باقر7 از مهم‌ترین دستاویزهای موقتین در میان شیعیان و احادیث مربوط به پایان جهان و هزاره‌گرایانه بن‌مایۀ توقیت‌ها در بین برخی از اهل‌سنت است. بخش دیگری از این نوشتار نیز به انگیزۀ توقیت‌کنندگان و مواجهۀ بزرگان با توقیت‌ها اختصاص دارد. از آن‌جا که مستندات تعیین‌کنندگان زمان ظهور، متقن و یقین‌آور نیستند، نمی‌توان به توقیت‌ها اعتماد کرد. در این میان نباید از آثار مخرب توقیت در دین‌گریزی و القای ناامیدی و تخریب اندیشۀ والای مهدویت غافل بود.}, keywords_fa = {توقیت,وقّاتون,نهی از توقیت,وقت‌گزاری,جواهرالقوانین,شاه نعمت‌الله ولی,محیی‌الدین عربی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125646.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125646_8601fcbaf18fad43f40a7eac263b30e2.pdf} } @article { author = {حسینیان القمی, مهدی}, title = {تحلیل الآیات والأحادیث المهدویة (2)}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {5}, pages = {59-70}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {ورد فی الروایات التفسیریة، کلمة «بقیة الله» فی الآیة المهدویة Gبَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِن کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَF (هود: 86) وتطلق علی إمام العصر7، وفی بعض الروایات، أنها تطلق علی مطلق الإمام المعصوم7.فهذا التفسیر و التطبیق بدایة وفقاً لسیاق الآیات فی سورة هود غیر واضح، ولکن الدقة والتأمل قلیلاً فی الآیة، و روایاتها التفسیریة، و المعنی اللغوی للفظة«بقیة»، یشیر إلی أن هذا التفسیر و التطبیق صحیح تماماً، فبعد الدقة و التأمل، یظهر صحة هذا التفسیر الروائی کذلک، بأن المعنی العام للفظة«بقیّة الله»أیضاً الذی یعدّ الإمام علیه السلام من مصادیقه، کأنه قد نسی!أما کلمة «بقیة الله» فإنها تتناول الإمام المعصوم7 أو الإمام المهدی7 تحدیداً.}, keywords = {بقیة الله,الآیات المهدویة,الروایات المهدویة}, title_fa = {تحلیل آیات و روایات مهدوی (2)}, abstract_fa = {در روایات تفسیری، واژۀ «بقیّة الله» در آیۀ مهدویِ Gبَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِن کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَF[i] بر امام زمان4 و در برخی از روایات بر مطلق امام معصوم7 تطبیق داده شده است. این تفسیر و تطبیق در ابتدا با توجه به سیاق آیات در سورۀ هود، نامفهوم است، اما با اندکی دقت در آیه و روایات تفسیری آن و معنای لغوی «بقیّه»، این تفسیر و تطبیق کاملاً صحیح به نظر می‌رسد و پس از دقت و تأمل، درستی این تفسیر روایی چنان جلوه می‌کند که حتی معنای عام «بقیّة الله» که یک مصداق آن امام است را به فراموشی می‌سپارد و گویا واژۀ «بقیّة الله» را دربارۀ امام معصوم7 یا شخص حضرت مهدی4 مطرح می‌کند[i]. سورۀ هود، آیۀ 86.}, keywords_fa = {بقیة الله,آیات مهدوی,روایات مهدوی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125647.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125647_2647ceb6fd3981606172dd70ea32a439.pdf} } @article { author = {ملّائی, حسن}, title = {آفاق التربیة الاجتماعیة للمرأة فی الثقافة المهدویة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {5}, pages = {71-94}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {تواجد وحضور المرأة الیوم فی حقل کبیر یسمى المجتمع، هو من بین المواضیع الأکثر أهمیة وأولویة فی العدید من الخیارات فی مسار حیاتها. أما فی الثقافة المهدویة الأصیلة، فإن الاهتمام بالبعد الاجتماعی للمرأة، لا یؤخذ بعین الاعتبار وحده فقط.لکن لهذه الظاهرة، بالنظر إلی تطلعات الفرد والمجتمع فی عصر الغیبة، الذی یعدّ نوع من الإعداد والتمهید لظهور المهدی الموعود7، فقد أخذت تعاریف له بنظر الاعتبار، وضوابط وسیاقات خاصة عبر روح التعالیم الإسلامیة، لتقوم علىها التربیة الاجتماعیة للمرأة.وأکد الباحث فی هذا المقال من وجهة نظر هذه الثقافة العالیة علی طبیعة وآفاق التربیة الاجتماعیة للمرأة، بالاعتماد على العقیدة المهدویة، وتفسیرها بصورة وصفیة وتحلیلیة.}, keywords = {الإمام المهدی,الانتظار,المرأة,التربیة الاجتماعیة,الإعداد والتمهید للظهور,المهدویة,التربیة المهدویة}, title_fa = {چشم‌انداز تربیت اجتماعی زنان در فرهنگ مهدویت}, abstract_fa = {امروزه حضور زنان در میدان بزرگی به نام جامعه، از جمله مهم‌ترین موضوع‌های مورد توجه و اولویت‌‌بخش در بسیاری از گزینش‌ها و انتخاب‌ها در مسیر زندگی آنان به شمار می‌رود. در فرهنگ اصیل مهدوی نیز توجه به بعد اجتماعی زنان نه‌تنها مورد توجه است، بلکه برای این پدیده، با نگاه به آرمان‌های فرد و جامعه در عصر غیبت که از آن به آمادگی و زمینه‌سازی برای ظهور مهدی موعود4 تلقی می‌شود، تعریف، ضوابط و چارچوب خاصی به لحاظ روح تعالیم اسلامی در نظر گرفته شده است تا تربیت اجتماعی زن بر آن اساس صورت گیرد.این نوشتار، ماهیت و چشم‌انداز تربیت اجتماعی زن از منظر این فرهنگ متعالی را با تکیه بر آموزه‌های مهدوی و به صورت توصیفی _ تحلیلی بررسی می‌کند.}, keywords_fa = {حضرت مهدی,انتظار,زن,تربیت اجتماعی,زمینه‌سازی ظهور,مهدویت,تربیت مهدوی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125649.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125649_b682c1d53e562825bb9596d1b2fd54ee.pdf} } @article { author = {آیتی, نصرت ‌الله}, title = {اجابة عن الشبهات حول مسألة الوکالة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {5}, pages = {95-118}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {انتقد أحد مؤلفی الوهابیة المعاصرین فی کتابه: اصول مذهب الشیعة عرض ونقد، الذی ألفه فی العوام الأخیرة، جمیع المعتقدات الشیعیة، بما فی ذلک الفکر المهدوی.هذا المقال هو محاولة للرد على بعض الشبهات التی أثارها المؤلف حول أصل النیابة، حیث أوکل هذا العرض فیه بدایة إلی أم الإمام الحسن العسکری7، التی اعتبرها النائب الأول للإمام المهدی7 لقیادة الشیعة، ثم بسبب إنکار شیوخ الشیعة أن یکون هناک ولداً للإمام الحسن العسکری7، فإنهم لجأوا قسراً إلی إزالة النیابة عن بیت الإمام الحسن العسکری7، وإیکالها إلی عثمان بن سعید العمری.واستمر الباحث فی حدیثه فی هذا المقال فی الحدیث عن النیابة مدعیاً بأن نواب الإمام الغائب اعتقدوا فی أنفسهم العصمة والتشریع، مع أن هذا شرک.أما الرد على مثل هذه الادعاءات وبیان زیفها، بالرجوع إلی إلى نفس الموارد التی استند لها المؤلف، یتضح أنه لا أساس لهذه الدعوی فی نسبة قیادة الشیعة إلی أم الحسن العسکری7 أبداً، وأنها کانت فی مرحلة زمنیة محددة وهی فی المدینة المنورة وکیلة ونائبة عن الإمام المهدی7.وفی تلک البرهة من الوقت، کانت النیابة والوکالة المطلقة للإمام المهدی7 لعثمان بن سعید _ النائب الأول الخاص عن إمام العصر7 _ .و نفهم مما قیل: بطلان الدعوی الثانیة للمؤلف المذکور، إذ لم تکن أم الإمام الحسن العسکری8 نائبة عن ولی العصر7 أبداً، لیسعی زعماء الشیعة إلی نقل السلطة بسبب المشاکل التی یعنونها بإخراج ذلک من بیت الإمام الحسن العسکری7.فیتضح أخیراً من خلال مراجعة أهل البیت:، وکلام زعماء الشیعة: القول ببطلان وعدم قبول الحق التشریعی _ الذی نسبه القفاری للشیعة _ بناء علی الرؤیة الشیعیة فی ذلک.}, keywords = {الإمام المهدی,النواب الأربعة,و التوکیل,السلطة,التشریع}, title_fa = {پاسخ به شبهاتی درباره نهاد وکالت}, abstract_fa = {یکی از نویسندگان وهابی معاصر در کتابی با عنوان اصول مذهب الشیعة الامامیة؛ عرض و نقد _ که در سال‌های اخیر نوشته شده و در محافل وهابیت شأن والایی یافته _ کوشیده است همۀ باورهای شیعه و از جمله اندیشۀ مهدویت را به نقد بکشد. مقالۀ پیش رو تلاشی برای پاسخ‌گویی به برخی از شبهاتی است که نویسندۀ یادشده دربارۀ نهاد وکالت مطرح کرده است. وی مدعی شده است در آغاز پی‌ریزی این نهاد، ریاست آن بر عهدۀ یک زن _ مادر امام حسن عسکری7 _ بود و همو اولین شخصی بود که به عنوان نایب امام مهدی4 رهبری شیعیان را بر عهده گرفت. سپس شیوخ شیعه به دلیل انکار تولد فرزندی برای امام حسن عسکری7 از سوی بیت آن امام، مجبور شدند نیابت را از بیت امام حسن عسکری7 خارج کنند و آن را به عثمان بن سعید بسپارند. در ادامه نویسندۀ یادشده مدعی شده است نایبان امام غایب، خود را معصوم می‌پنداشتند و برای خود حق تشریع قائل بودند، در حالی که چنین اعتقادی شرک است.پاسخ ادعاهای مذکور این است که با مراجعه به همان منابعی که نویسندۀ مورد نظر به آن‌ها استناد کرده روشن می‌شود که به هیچ عنوان رهبری شیعه بر عهدۀ مادر امام حسن عسکری7 نبوده است و او تنها در برهه‌ای از زمان در شهر مدینه، وکیل امام مهدی4 بوده است و در همان زمان، نیابت مطلق امام مهدی4 بر عهدۀ عثمان بن سعید _ نخستین نایب خاص امام عصر _ بوده است.از آن‌چه گفته شد درمی‌یابیم که ادعای دوم نویسندۀ مورد نظر نیز باطل است؛ چرا که اساساً مادر امام حسن هیچ‌گاه نایب امام زمان نبود تا بزرگان شیعه به سبب بروز مشکلات مجبور به انتقال قدرت به خارج از بیت امام حسن7 شوند و در نهایت با مراجعه به روایات اهل‌بیت و سخنان اندیشه‌وران شیعه، روشن می‌شود که حق تشریعی _ که قفاری به شیعه نسبت داده است _ طبق نظر شیعه نیز باطل و ناپذیرفتنی است.}, keywords_fa = {امام مهدی,نواب اربعه,نهاد وکالت,تفویض,تشریع}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125650.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125650_36841424e1e532bc830e2c9efcb535a1.pdf} } @article { author = {نجم, نجمة}, title = {نظرة ستراتیجیة فی السیاسة الثقافیة المهدویة (استنادا إلى الحدیث )}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {5}, pages = {119-133}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {ذُکر أکثر من أیّ وقت مضی أبحاثاً متعلقة بالسیاسات الثقافیة للمؤسسات الثقافیة فی البلاد: والسعی على صیاغة وتدوین مواثیق متعلقة بتطویر وتنمیة الثقافة الإسلامیة.القضیة الأساسیة فی صیاغة وتدوین هذه السیاسات هی الانتفاع فی استخدام نماذج ثقافیة شاملة ومطمئنة. فمما لا شک فیه أن التمسّک بسیرة أهل‌ البیت:، والانتفاع من الأسالیب والستراتیجیات التی یستخدمها الإمام المهدی7 تحدیداً للارتقاء بثقافة المجتمع بعد الظهور، هی وسائل مفیدة ومؤثرة فی عصر الانتظار، إذ یمکن عبر الاقتداء بالستراتیجیات الثقافیة التی تتوفر لدی المعصومین:، والتی نتطلع فی الاستفادة والانتفاع منها إلى تعزیز وتقویة ثقافة المجتمع المنتظر.یهدف هذا المقال إلی عرض المنهج الوصفی والوجه التلفیقی المتکامل للأبحاث لصیاغة السیاسات، مع استعراض للروایات فی هذا المجال، وبالتالی، فإن الاعتماد على الروایات لهذا الغرض، وبنظرة ستراتیجیة بحثیة فی التطلع نحو المستقبل، سیشکّل الملامح والمنهج الواضح للمجتمع بعد الظهور، الذی هو عبارة عن ستراتیجیات مستخدمة للارتقاء بثقافته، لیتمکن من الانتفاع بها عبر مقتضیات الزمان فی وضع ستراتیجیات ثقافة المجتمعات الحدیثة.}, keywords = {السیاسة الثقافیة,القرارات الستراتیجیة,الثقافة,التربیة,المهدویة,الظهور,المجتمع المنتظر}, title_fa = {نگاهی راهبردی به سیاست‌گذاری فرهنگی مهدوی (مبتنی بر روایات)}, abstract_fa = {چندی است مباحث مربوط به سیاست‌گذاری فرهنگی در نهادهای فرهنگی کشور و تلاش برای تدوین منشورهای مربوط به توسعۀ فرهنگ اسلامی، بیش از پیش مطرح است. مسئلۀ اساسی در تدوین این سیاست‌ها، بهره‌گیری از الگوهای جامع و مطمئن فرهنگی است. بی‌شک تمسّک به سیرۀ اهل‌بیت:، به‌ویژه بهره‌مندی از شیوه‌ها و راهبردهای حضرت مهدی4 در ارتقای فرهنگی جامعۀ پس از ظهور، برای دوران انتظار راهگشاست؛ چرا که می‌توان با الگوگیری از راهبردهای فرهنگی معصومین:، از آن برای تقویت فرهنگِ جامعۀ منتظر، بهره ‌برد.این نوشتار با روش توصیفی و با رویکرد تلفیقی مباحث سیاست‌گذاری و روایات ارائه شده‌است. بدین منظور با تکیه بر روایات و با نگاهی راهبردی و آینده‌پژوهانه، چشم‌انداز جامعۀ پس از ظهور، مأموریت‌های رهبر و کارگزاران در حکومت مهدوی و راهبردهای به کار رفته به منظور تعالی فرهنگی جامعۀ پس از ظهور ترسیم شده تا بتوان با توجه به مقتضیات زمانه در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی جامعۀ امروز از آن‌ها استفاده کرد.}, keywords_fa = {سیاست‌گذاری فرهنگی,تصمیمات راهبردی,فرهنگ,تربیت,مهدویت,ظهور,جامعۀ منتظر}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125651.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125651_4c185e52094f53014a5f7a132547d861.pdf} } @article { author = {سلیمیان, خدامراد}, title = {الاستشراق و المهدویة فی بعض الموسوعات الکبیرة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {5}, pages = {135-152}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {لا تزال الأبحاث المتعلقة بالإمام المهدی تحظی باهتمامات العلماء، وقد تم تحلیلها من جهات مختلفة ومتعددة، فمضافاً الی الجهود القیّمة التی یبذلها العلماء المسلمین فی التفسیر الصحیح للتعالیم الحقیقیة المهدویة، لم یغفل المستشرقین الغربیین لهذا الموضوع أیضاً، فأبدوا وجهات نظرهم حول هذا المعتقد الإسلامی الأصیل.إذ إن أکثر معتقدات المستشرقین الغربیین، شاءوا أم أبوا، ابتعدوا عن حقیقة المهدویة، وهذا الأمر بنفسه یتطلب مضاعفة جهود المدافعین عن حریم الإمامة والمهدویة فی الرد على الشبهات المطروحة، و على الرغم من وجود هذه الجهود، استمرت حرکة نقد وتحلیل مقالات ومؤلفات العلماء المستشرقین الغربیین، وخاصة ما ورد فی الموسوعات المرموقة والمعتبرة، الذی یتحقق ببطأ جداً مع الأسف.یعد هذا المقال خطوة وحلقة صغیرة باتجاه التعرف علی عمومات هذا البرنامج.}, keywords = {المهدویة,المستشرقون,الاستشراق,الموسوعات الغربیة}, title_fa = {شرق‌شناسی و مهدویت در برخی دایرة‌المعارف‌های بزرگ}, abstract_fa = {مباحث مربوط به مهدی موعود4 همواره مورد توجه اندیشمندان بوده و از جهات گوناگون بررسی شده است. به موازات تلاش ارزشمند دانشمندان مسلمان در تبیین صحیح آموزه‌های مهدوی، اسلام‌شناسان غربی نیز از این موضوع غافل نمانده و دربارۀ این باور اصیل اسلامی به اظهار نظر پرداخته‌اند. بیشتر دیدگاه‌های مستشرقان و مهدی‌پژوهان غربی، خواسته یا ناخواسته، از حقیقت مهدویت فاصله گرفته است که این امر، همت دوچندان مدافعان حریم امامت و مهدویت را در پاسخ‌گویی به شبهات مطرح شده طلب می‌کند. اما با وجود تلاش‌های انجام شده، روند نقد و بررسی مقالات و نوشته‌های اندیشمندان غربی، به‌ویژه آن‌چه در دایرةالمعارف‌های معتبر آمده، به کندی صورت‌پذیرفته است. نوشتار پیش رو، گام کوچکی در مسیر آشنایی با کلیاتی در این‌باره است.}, keywords_fa = {مهدویت,مستشرقان,شرق‌شناسی,شرق‌شناسان,دایرة‌المعارف‌های غربی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125652.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125652_7d25e66e38e26208209ca9f448ac5b6b.pdf} }