@article { author = {علی‌ أکبری, السیدة راضیة}, title = {دراسة أضرار تعلیم المرأة والاستراتیجیات التی تقف وراءها}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {5-24}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {یمکن أن تتاح الشروط اللازمة لقبول ولایة وحاکمیة الإمام الحجة المنتظر علیه السلام فی المجتمع الممهِّد والمعدِّ للظهور،فیبدأ مثل هذا المجتمع من الأسر الصغیرة،لیغطی نطاق العالم الإسلامی.ولکن للأسف،لا تسمح تشکیلة ووظائف الأسر الیوم التمهید والإعداد للظهور.فقضیة تعلیم المرأة والعمل أصبحت من جملة العوائق والمعضلات التی باتت تهدد کیانات الأسر والإضرار بالعوائل فی عصرنا الحاضر،إذ إن فرصة تعلیم المرأة وإن کان له دور وتأثیر مهم وبارز فی تشکیلات وتقدم المجتمع وإعداد وتنشئة الأجیال المنتظرة القادمة،إلا إن تعلیم المرأة فی عصرنا الجدید تزامن مع اتساع الثقافة الغربیة،فألحق بها أضراراً فادحة.فقد غیَّر رغبة المرأة فی الدراسة والتعلیم نمط وأشکال الحیاة الإسلامیة،واتساع مشارکتها فی المجامیع العلمیة و الأکادیمیة،أدی لحد ما إلی إیجاد نوع من التغییر فی الأسر والعوائل؛رغم الرسالة التربویة التی تحملها المرأة فی تربیة أفراد المجتمع ،وقابلیتها أکثر من غیرها علی الإعداد والتمهید للظهور.أما تعلیم المرأة فهو کأی ظاهرة اجتماعیة أخرى تنطوی فیه أضرار فی الحیاة.لذا،ینبغی وضع وصیاغة الآلیات المناسبة والشاملة للحدّ منها وتقلیصها،ومن ثم توظیفها لتقوم المرأة بدورها فی الإعداد والتمهید للظهور.}, keywords = {المجتمع الممهد والمعد للظهور,المرأة,التعلیم,الأضرار,الاستراتیجیات}, title_fa = {آسیب‌شناسی تحصیل زنان و راهکارهای مرتبط با نقش زمینه‌ساز آنان}, abstract_fa = {در جامعه زمینه‌ساز، شرایط لازم برای پذیرش ولایت و حاکمیت حضرت حجت4 فراهم است. چنین جامعه‌ای از خانواده‌های کوچک شروع می‌شود و گسترۀ جهان اسلام را دربر می‌گیرد. اما متأسفانه امروزه ساختار و کارکرد خانواده‌ها به گونه‌ای نیست که بتوانند زمینه‌ساز ظهور باشند. امروزه موضوع تحصیل و اشتغال زنان، از جمله عوامل آسیب‌زا در خانواده‌ها به شمار می‌رود. اگرچه فرصت تحصیل برای زنان در شکل‌گیری و پیشرفت جامعه و پرورش نسل‌های منتظر تأثیر دارد، اما در عصر جدید، تحصیل زنان با گسترش فرهنگ غرب در زندگی‌شان همراه شده و آسیب‌های بسیاری به همراه داشته است. گرایش آنان به تحصیلات، سبک زندگی اسلامی را تغییر داده و توسعه حضورشان در مجامع علمی و دانشگاه‌ها، کمابیش منجر به دگرگونی در خانواده شده است؛ در حالی که زنان، در پرورش افراد جامعه رسالت تربیتی دارند و بیش از هر فردی می‌توانند جامعه را در زمینه‌سازی برای ظهور آماده کنند. اما مسئله تحصیل آنان، مانند هر پدیدۀ اجتماعی دیگر، آسیب‌هایی در زندگی به همراه دارد که باید با ارائه راهکارهای مناسب و جامع‌نگر، به کاهش آن‌ها و جهت‌دهی به سمت نقش زنان در زمینه‌سازی ظهور پرداخته شود.}, keywords_fa = {جامعه زمینه‌ساز ظهور,زنان,تحصیل,آسیب‌ها,راهبردها}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125618.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125618_88ad7cf9cf16fa2bf7e8dd3588ac9c8d.pdf} } @article { author = {کریمی‌ والا, محمدرضا}, title = {تحلیل الأخلاق الوفاقیة الممهدة للظهور خلف تعدد الأفکار}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {25-50}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {مما لا شک فیه أن تحقیق الأخوة والتعاطف مع إزالة الانقسام والانفصال یمهد الظروف لخلق مجد وعظمة الأمة واستعادةکرامتها،ویهیئ الأرضیة اللازمة لنموها وسؤددها.لذا،فإن من الضروریات الأخلاقیة للممهدین للحاکمیة العالمیة للمنجی الموعود هی مقارعة الانقسام والانفصال،وتوسیع روح الوفاق وخلق حالات التلاحم والوحدة والانسجام فی المجالات الفکریة والسلوک الاجتماعی والسیاسی. لکن السؤال الرئیسی المطروح هنا هو:ماهو مشروع ورسم هذه المیزة بلحاظ تنوع السیاقات والأفکار _ الذی یخلق أرضیة التنوع وحتی مخالفة التوقعات،الذی أصبح جزءاً من أذواق ومواقف الأفراد ومصدراً للانقسام والتماسک الاجتماعی _ ؟ وهل یمکن من خلال السیطرة والتحکم بالنظام الفکری و السلوک السلبی المناهض السیر وراء التکییف الاجتماعی الممهِّد للظهور؟أم أن اللجوء إلی مسیر وحل آخر لا جدوی فیه؟بل هو أمر مستحیل؟ إن ما یمکن إحرازه وراء الاقتباس من آیات الله وسیرة المعصومین علیهم السلام وما هو أبعد من الأخلاق الممهدة للحاکمیة المهدویة العالمیة هو: هو الوفاق والتماسک العام،لا علی أساس التماثل أو تثبیت الأفکار، ولکن علی أساس تصحیح الاستدلالات والحجج،اتقان المقدمات،وسدِّ الالتواءات والإعوجاجات الفکریة،وهو أمر ضروری فی هذا السیاق:أن تنتظم حرکة الأفکار البشریة فی ظلّ الإرشادات والتوجیهات الإنسانیة-الإلهیة للمعصومین علیهم السلام فی ظل التقوی و الحفاظ علی حریم القرارات الإلهیة،و من خلال الوصول إلی الخلفیات الذهنیة والعقلیة المصانة عن الإنحراف،مع تقییم الشرعیة لا بملاک الفهم البشری،بل بمحوریة الإرادة الإلهیة.ومما لا شک فیه أن المصداق الأعلی لهذا فی عصر الظهور إنما یتمثل فی الإرادة الشریفة للإمام المهدی علیه السلام.}, keywords = {المجتمع المهدوی,الأخلاق الوفاقیة الممهدة للظهور,تنوع الأفکار,انتظام الأفکار}, title_fa = {تحلیل اخلاق وفاقی زمینه‌ساز بر تعدد اندیشه‌ها}, abstract_fa = {بی‌گمان تحقق اخوت و همدلی با زدودن تیرگی‌های تفرقه و جدایی، بستری لازم برای عزّت و شکوه یک ملت و زمینه رشد و تعالی آنان خواهد بود. بدین‌روی یکی از مهم‌ترین بایسته‌های اخلاقیِ زمینه‌سازان حاکمیت جهانی منجی موعود، ستیز با آشفتگی‌های تفرقه و جدایی و نیز فراگیری روحِ وفاق و خُلق همدلی و سازواری در عرصه‌های گوناگون فکری و سلوک اجتماعی و سیاسی است.اما پرسش اساسی آن است که طرح و نقشۀ چنین خصلتی با لحاظ تکثر اندیشه‌ها _ که بستر تنوع و حتی تخالف توقّعات، سلایق و مواضعِ افراد شده و می‌تواند منشأ تفرقه و ازهم‌پاشیدگی انسجام اجتماعی گردد _ چیست؟ آیا می‌توان با سیطره یک نظام فکری و رفتار منفعلانه در برابر آن، در پی سازواری اجتماعیِ زمینه‌ساز بود، یا این‌که چنین کاری بی‌ارزش و حتی ناممکن است و ناگزیر حلّ مسئله را باید در مسیری دیگر جست؟اما آن‌چه با اقتباس از آیات الهی و سیره معصومان: فراروی اخلاق زمینه‌ساز حاکمیت جهانی مهدوی می‌توان احراز نمود، وفاق و سازواریِ همگانی، نه بر اساس همانندسازی یا تثبیت اندیشه‌ها، بلکه بر تصحیح استدلال‌ها، اتقان مقدمات و سد بی‌راهه‌های فکری استوار است و در این راستا ضروری است سِیر اندیشه‌های بشری در سایۀ ارشادهای انسانی _ الهیِ معصومان: و در پرتو تقوا و حفظ حریم مقرارت الهی انتظام پذیرد و در وصول به پیش‌زمینه‌های ذهنیِ مصون از انحراف، ارزیابی حقانیت‌ها نه با ملاک فهم بشری، بلکه با محوریت اراده الهی صورت گیرد که بی‌تردید مصداق بی‌بدیل آن در عصر ظهور، اراده‌های مقدس حضرت مهدی4 است.}, keywords_fa = {جامعه مهدوی,اخلاق وفاقی زمینه‌ساز,تکثر اندیشه‌ها,انتظام اندیشه‌ها}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125622.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125622_4b5dfb589573ea076fe263e41f961c57.pdf} } @article { author = {السرمدی, محمدرضا}, title = {دور المعلم فی الإعداد والتمهید للظهور وتحقق المجتمع المهدوی}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {51-75}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {یتناول هذا البحث دراسة دور المعلم فی مجال الإعداد والتمهید للظهور وتحقق المجتمع المهدوی العادل. أکدت هذه الدراسة علی رسالة نظام التعلیم وعنصر المعلم و دوره و رسالته فی تربیة الأجیال المنتظرة،ومن ثم الاستعداد وإیجاد الأرضیة المناسبة فی المجتمع بل الأسمی من ذلک فی العالم بأسره لظهور المنجی الموعود الإمام المهدی علیه السلام. تناولت هذه الدراسة أسلوب البحث الکیفی _ الوصفی واستخدام أسالیب المقابلة _ والحوارات مع خبراء فی مجال التربیة والتعلیم و مجال المهدویة أیضاً، وجمع‌ المعلومات،وإجراء اللقاءات بالأسلوب الکیفی _ التحلیلی.}, keywords = {المعلم,الإعداد والتمهید للظهور,مجتمع العدل الإلهی}, title_fa = {نقش معلّم در زمینه‌سازی ظهور و تحقق جامعه مهدوی}, abstract_fa = {این پژوهش به مطالعه نقش معلم در زمینه‌سازی ظهور و تحقق جامعه عدل مهدوی می‌پردازد. در این نوشتار، رسالت نظام آموزشی با تأکید بر مؤلفه معلم و نقش و رسالت وی در تربیت نسل منتظر و در نهایت، ایجاد آمادگی، زمینه و بستر مناسب در اجتماع و فراتر از آن در جهان برای ظهور منجی موعود حضرت مهدی4 تبیین می‌شود.روش پژوهش کیفی _ توصیفی است و با استفاده از شیوه مصاحبه _ مصاحبه با صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت و نیز حوزه مهدویت، به جمع‌آوری داده‌ها پرداخته شده و گفتمان به شیوه کیفی _ تحلیلی تجزیه و تحلیل گردیده است.}, keywords_fa = {معلم,زمینه‌سازی ظهور,جامعه عدل مهدوی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125624.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125624_d686ead27edf32480b04ac3106854994.pdf} } @article { author = {حائری ‌پور, محمد مهدی}, title = {دور الإمامة فی النظام الأخلاقی الإسلامی}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {75-92}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {لتوجه واهتمام الإنسان بالمبدأ والمعاد والأنثروبولوجیا وعلم الوجود تأثیراً مباشراً فی تنظیم علاقاته مع نفسه ومع الله وغیر ذلک من المخلوقات،فلرکن الإمامة فی معرفة الإنسان علی ضوئها دوراً رئیسیاً فی الإدراک البشری،ومنع الانحراف فی التفکیر فی هذه المجالات.المعیار والمرجعیة فی فهم ومعرفة الفضائل والرذائل فی الإسلام هو القرآن والسنة،لکن هذین المصدرین بحاجة إلی المبیِّن والمفسِّر،والإمام المعصوم هو المبیِّن والمفسِّر الأفضل والأکمل للقرآن والسنة.هناک اتجاهان عملیان لتحقق الأخلاق الإسلامیة فی المجتمع:أحدهما:تشکیل الحکومة الدینیة.وثانیهما:التعریف بأنماط الممارسات العملیة.فالأئمة المعصومین علیهم السلام یعدُّون أفضل الحکام،ویمتلکون أفضل أنماط الممارسات العملیة لتطبیقها فی المجتمع.فللإمامة والأئمة إذاً دور رئیسی من جهة التأسیس والبناء وحجر الأساس للأخلاق الإسلامیة،ولعرض الأنماط العملیة لتحقق الأخلاق الإسلامیة فی المجتمع.}, keywords = {النظام الأخلاقی الإسلامی,الأئمة المعصومون,الفضائل,الرذائل,الأنثروبولوجیا,علم الوجود}, title_fa = {جایگاه امامت درنظام اخلاقی اسلام}, abstract_fa = {توجه به مبدأ و معاد و نیز انسان‌شناسی و هستی‌شناسی در تنظیم روابط اخلاقی انسان با خود، خدا و سایر موجودات تأثیری مستقیم دارد. نهاد امامت، در شناخت انسان از این موضوعات دارای نقشی اساسی است و از انحراف فکری در این حوزه‌ها جلوگیری می‌کند.مرجع و معیار شناخت فضایل و رذایل در اسلام، قرآن و سنت است؛ ولی این دو منبع به مبیّن و مفسر نیاز دارند و امام معصوم بهترین و کامل‌ترین مبیّن قرآن و سنت به شمار می‌رود. همچنین اسلام برای تحقق اخلاق اسلامی در جامعه دو راهکار عملی در نظر گرفته است؛ یکی تشکیل حکومت دینی و دیگری معرفی الگوهای عملی. امامان معصوم: به عنوان بهترین حاکمان و نیز الگوهای عملی در جامعه حضور دارند.بنابراین امامت و امامان هم از نظر پایه‌ریزی شالوده اخلاق اسلامی و هم ارائه الگوی عملی و تحقق اخلاق اسلامی در جامعه، نقشی اساسی و بی‌بدیل ایفا می‌کنند.}, keywords_fa = {نظام اخلاقی اسلام,امامان معصوم,فضایل,رذایل,خودشناسی,خداشناسی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125626.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125626_e66baaf258a2a10782a65a0520a03f8f.pdf} } @article { author = {رنجبری حیدر باغی, أحمد}, title = {شبهة ابن‌حجر حول سرداب إمام العصر والزمان ودحضها}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {93-116}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {من الشبهات التی یطرحها أهل السنة حول موضوع المهدویة:حیاة إمام العصر والزمان علیه السلام ومسئلة سرداب الإمام الحسن العسکری علیه السلام.الشبهة التی طرحها بعض المعاندین هی:کیف یعیش الإمام المهدی علیه السلام ویستمر فی حیاته وهو فی السرداب؟مع اعتقاد الشیعة أن سرداب الغیبة لم یکن مکاناً للعیش ولا لبدء ظهور وخروج الإمام المهدی وممارسة أعماله أبداً،وأجابوا علی کافة الشبهات المتعلقة بذلک بالنقد والتحلیل لرفع هذا الاتهام.من بین الذین أصرُّوا علی طرح هذا الشک والاتهام:ابن‌حجر الهیثمی المکی (909-974 قبل المیلاد).حیث سَخِر بوجود إمام العصر والزمان علیه السلام وحیاته ببیتین من الشعر فی کتابه"الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة".فی المقابل،ردّ علماء الشیعة بل وعلماء السنة أیضاً فی آثارهم بالنثر والشعر على هذه الشبهة.یترتب هذا المقال علی نحو ردود منظومة بسبک شعری وقصائد کتبها أربعة من علماء الشیعة،مع تضمنه وصفاً موجزاً لحیاتهم وآثارهم أیضاً.}, keywords = {ابن ‌حجر الهیثمی,الصواعق المحرقة,القصیدة السردابیة,القصیدة البغدادیة,الردود المنظومة,المهدویة,سرداب إمام العصر والزمان علیه السلام}, title_fa = {شبهه ابن‌حجر درباره سرداب امام زمان و ردّیه‏هاى منظوم آن}, abstract_fa = {از جمله شبهاتی که از سوی اهل‌سنت دربارۀ موضوع مهدویت صورت گرفته، زندگی امام زمان4 سرداب منزل امام حسن عسکری7 است. پرسش شبهه‌آمیز برخی معاندان این است که چگونه امام مهدی4 بدون آب و غذا به زندگی خود در این سرداب ادامه می‌دهد؟ حال آن‌که هیچ‌گاه شیعیان سرداب غیبت را مکان زندگی و نیز محل شروع ظهور و خروج حضرت حجت ندانسته‌اند و در آثار خود به نقد و بررسی این اتهامان پرداخته‌اند. از جمله کسانی که به این شبهه و اتهام دامن زده، ابن‌حجر هیثمى مکى (909 - 974ق) است. وی در کتاب الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة با آوردن دو بیت، وجود امام زمان4 و زنده بودن ایشان را به سخره گرفته است. در مقابل، عالمان شیعه و حتی دانشوران اهل‌سنت نیز در آثار خود به این شبهه به نظم و نثر پاسخ داده‌اند. در این نوشتار، ردّیه‌های منظوم سروده شده توسط چهارده تن از علمای شیعه به همراه شرح مختصر زندگی و آثار آنان گنجانده شده است.}, keywords_fa = {ابن‌حجر هیثمى,الصواعق المحرقة,قصیدۀ سردابیه,قصیدۀ بغدادیه,ردیه‌های منظوم,مهدویت,سرداب امام زمان}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125630.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125630_e4bb70ccd23885111dcb3003e390d073.pdf} } @article { author = {خسروپناه, عبدالحسین}, title = {مفسرو أهل‌السنة،إثبات أو إنکار المهدویة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {117-138}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {یعتقد علماء السنة أن المهدویة أحد المعتقدات الإسلامیة الأصیلة المستمدة من الروایات الصحیحة.وقد صرح مفسروهم عبر الألفاظ الصریحة أو ببیان الروایات و التحلیل أثناء التفسیر بهذا الاعتقاد.إلا إن البعض منهم تأثروا بشخصیات مثل:ابن‌خلدون،فترددوا فی صحتها،و تمسکوا بإشکالات مثل:عدم اعتماد روایات المهدویة:لضعف الإسناد أو وجود دوافع التزویر فیها،أو الآثار السلبیة المترتبة علی هذا الاعتقاد،أو عدم وجود المصداقیة والثبوت الخارجی لذلک.أما منکرو المهدویة فیمکن تقسیمهم إلی قسمین:1. "مخالفی الاعتقاد بالمهدویة"2. "منکری التعالیم الشیعیة المهدویة"وتناول البحث الرد علی إشکالاتهم أخیراً.}, keywords = {المهدویة,الإمام المهدی علیه السلام,إنکار المهدویة,التفسی,مفسروا أهل السنة,ابن خلدون}, title_fa = {مفسران اهل‌سنت، اثبات یا انکار مهدویت}, abstract_fa = {علمای اهل‌سنت، مهدویت را یک باور اصیل اسلامی و برگرفته از روایات صحیح می‌دانند. مفسران آنان نیز با الفاظ صریح یا بیان روایات و تحلیل‌های در ضمن تفسیر، اعتقاد خود را به این باور اعلام کرده‌اند؛ اما برخی از آنان متأثر از افرادی مانند ابن‌خلدون، در صحت این باور تردید کرده، با تمسک به اشکال‌هایی همچون عدم اعتماد به روایات مهدویت به دلیل ضعف اسناد یا وجود انگیزه جعل، بروز آثار زیان‌بار بر اثر اعتقاد به این آموزه و عدم امکان تحقّق خارجی این وعده، آن را انکار نموده‌اند.این نوشتار با تقسیم منکران مهدویت به دو قسم «مخالفان باور به مهدویت» و «انکارکنندگان آموزه‌های شیعی مهدوی» به اشکالات آنان پاسخ داده است.}, keywords_fa = {مهدویت,امام مهدی,انکار مهدویت,تفسیر,مفسران اهل‌سنت,ابن‌خلدون}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125632.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125632_45b5429023aaea5a326e765c3865f0b9.pdf} } @article { author = {بهرامی, مهدی}, title = {دور الشکل فی تناول المضمون المهدوی فی الآثار والفنون التشکیلیة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {2}, number = {7}, pages = {139-158}, year = {2013}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {الشکل والمضمون هما فئتان رئیسیتان من العمل الفنی.فالشکل هو صورة العمل الفنی،أما معنى ومضمون العمل الفنی فهو الأمر الذی یقتبسه المخاطب من العمل الفنی.لقد شهد تاریخ معرفة الجمالیات الصراع بین هذین المفهومین،ونظراً لعلاقاتهما وأهمیة أحدهما على الآخر،فی عدد من الأفکار وأنواع المدارس المختلفة،وضع تعریفاً وتفسیراً لذلک علی أساس ذلک الفن والجمال.وعلیه،فکلا هذین المفهومین وعلی رغم أنهما لا ینفصلان فی الخارج،وأن هذا الفصل لیس إلا ذهنیاً،فالذی یبدو وفی غایة الأهمیة وباعتراف العدید من الفنانین والفلاسفة:أن لکل منهما تأثیراً هائلاً فی الآخر،فکل تغییر یحصل فی شکل القالب الفنی،سیؤدی بالنتیجة إلی التغییر فی المفهوم أیضاً،وعدم تطابق الشکل مع المضمون المطلوب للفنان،سیؤدی إلی إظهار بیان ناقص فی المحتوى وغیر مفهوم أیضاً.المفاهیم المهدویة تعدُّ من جملة المفاهیم القادرة على الحضور والتواجد فی العمل الفنی.عُرِض فی هذا المقال أسلوب تحلیل فلسفی،وتحلیل لمفاهیم مثل:الشکل،المعنی والمضمون فی قالب فنی،وعلاقة الشکل و المضمون فیه أیضاً .وأخیراً،عُرِض تحلیل للمفاهیم المهدویة.وخُتِم بعرض الشواهد و الدلائل فی استنباط هذه المسئلة وهی:أنه لا یمکن رسم المضامین المهدویة بکل شکل ومحتوى،وبالتأکید لیس لبعض الأشکال قابلیة لبیان المضامین المهدویة.}, keywords = {الشکل,المضمون,الأعمال الفنیة,الفنان,المضامین المهدویة}, title_fa = {نقش فرم در پرداخت محتوای مهدوی در هنرهای تجسمی}, abstract_fa = {فرم و محتوا دو مقوله اصلی اثر هنری به شمار می‌آیند. فرم همان صورت اثری هنری است و معنا و محتوای اثر هنر، چیزی است که مخاطب از اثر هنری برداشت می‌کند. تاریخ زیبایی‌شناسی شاهد جدال این دو مفهوم بوده و با توجه به رابطه آن‌ها و اهمیت یکی بر دیگری، در برخی اندیشه‌ها و مکتب‌های مختلف، بر اساس آن هنر و زیبایی تعریف و تفسیر شده است. بر این اساس، رابطه این دو به رغم آن‌که در خارج قابل تفکیک نیستند و این تفکیک تنها ذهنی است، بسیار مهم به نظر می‌رسد و به اعتراف بسیاری از هنرمندان و فیلسوفان، این دو در یکدیگر تأثیری بسزا دارند، چنان‌که هر تغییری در فرم اثر هنری، باعث تغییر در مفهوم آن خواهد شد و مطابقت نداشتن فرم با محتوای مورد نظر هنرمند، بیان محتوایی هنرمند را ناقص و نامفهوم جلوه خواهد داد.مفاهیم مهدوی از جمله مفاهیمی هستند که قابلیت حضور در آثار هنری را دارند. در این نوشتار کوشش شده به روش تحلیل فلسفی با بررسی مفاهیمی چون فرم، معنا و محتوا در اثر هنری، رابطه فرم و محتوا در اثر هنری و سرانجام، مفاهیم مهدوی بررسی شود و در نهایت با ارائه شواهد و دلایل، این مسئله استنباط می‌شود که با هر فرم و صورتی نمی‌توان مضامین مهدوی را در هنر به تصویر کشید و به طور قطع برخی از فرم‌ها قابلیت بیان مضامین مهدوی را ندارند.}, keywords_fa = {فرم,محتوا,اثر هنری,هنرمند,مضامین مهدوی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125633.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125633_a7269d3223f8fcc99ced75e26f069d49.pdf} }