@article { author = {ورمزیار, مصطفى}, title = {شخصیة الإمام المهدی فی تفاسیر أهل السنة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {5-28}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {یتناول هذا المقال آراء المفسرین من أهل السنة فی أبحاث متعلقة حول معرفة شخصیة الإمام المهدی4، و یجیب عن هذه التساؤلات:هل الإمام المهدی من ذریة النبی6؟ أو العباس عم النبی؟هل هو حسنی أم حسینی؟هل ولد أو لم یولد؟و یناقش أیضاً جملة من القضایا، منها:اسم،لقب، و کنیة الإمام المهدی4سماته الظاهریة و خصائصه الأخلاقیةشبهة "لا مهدی إلا عیسى ابن مریم" و الردّ علیها سنداً و دلالة.المشهور بین المفسرین من أهل العامة: أن اسم الإمام المهدی "محمد"، واسم أبیه عبد الله، وکنیته أبو القاسم، و أنه من ذریة النبی6، والروایات التی تقول: إنه من ذریة العباس بن عبدالمطلب مردودة من حیث السند، و على فرض الصحة، لا یمکن أن تتعارض مع الروایات الأخرى. و قد أشارت تفاسیر أهل السنة بعبارات مختلفة إلى المقامات المعنویة والروحیة و الخصائص الأخلاقیة و الدور العلمی و السیاسی للإمام المهدی4.و أما جذور کون الإمام المهدی وعیسى بن مریم: واحداً، فهی تعود إلى روایة واحدة، و هی مردودة من حیث السند، و أما من حیث الدلالة، فهی غیر متوافقة مع الروایات المتواترة، و یتنافى ذیل الروایة أیضاً مع الروح الحاکمة على الشریعة. و رغم عدم إشارة غالبیة المفسرین من أهل العامة مع مشهور أهل السنة إلى ولادة الإمام المهدی4 أو کان لدیهم معارضة تجاهه، و لکن یمکن اقتناص مؤیدات من تفاسیرهم لبحث ولادة الإمام المهدی4 و حیاته فعلاً.}, keywords = {المهدویة,التفاسیر العامة,ولادة الإمام المهدی,نسب الإمام المهدی,مقامات الإمام المهدی,لا مهدی إلا عیسى}, title_fa = {شخصیت‌شناسی امام مهدی در تفاسیر اهل‌سنت}, abstract_fa = {این نوشتار به بررسی دیدگاه‌های مفسران اهل‌سنت در مباحث مربوط به شخصیت‌شناسی امام مهدی4 می‌پردازد؛ آیا امام مهدی4 از نسل پیامبر6 است یا عباس عموی پیامبر؟ حسنی است یا حسینی؟ متولد شده است یا خیر؟ نام، لقب، کنیه، مشخصات ظاهری و ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت از دیگر مسائلی است که به آن پرداخته می‌شود. همچنین شبهۀ «لا مهدی الّا عیسی بن مریم» مطرح می‌گردد و از جهت سندی و دلالی پاسخ داده خواهد شد. مشهور بین مفسّران عامه این است که نام امام مهدی4 «محمد»، نام پدرش عبدالله، کنیۀ ایشان ابوالقاسم و از نسل پیامبر گرامی اسلام6 است و روایاتی که ایشان را از نسل عباس بن عبدالمطلب می‌دانند، از جهت سندی مردودند و بر فرض صحت، توان معارضه با سایر روایات را ندارند. تفاسیر اهل‌سنت با تعابیری گوناگون به مقامات معنوی، ویژگی‌های اخلاقی و جایگاه علمی و سیاسی امام مهدی4 اشاره کرده‌اند؛ ریشۀ شبهۀ یکی بودن امام مهدی و عیسی بن مریم8 یک روایت است که از جهت سندی مردود به شمار می‌آید و از جهت دلالت نیز با روایات متواتر سازگاری ندارد و ذیل روایت نیز با روح حاکم بر شریعت در تعارض است. اگر چه اکثریت مفسّران عامه هماهنگ با مشهور اهل‌سنت، به تولد امام مهدی4 اشاره‌ای نکرده‌‌اند یا در مقابل آن موضع‌گیری نموده‌اند، اما باز از لابه‌لای تفاسیر آن‌ها می‌توان برای بحث تولد و حیات فعلی امام مهدی4 مؤیداتی یافت.}, keywords_fa = {مهدویت,تفاسیر عامه,تولد امام مهدی,نسب امام مهدی,مقامات امام مهدی,لا مهدی الّا عیسی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125388.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125388_977f354a7cca0bbef84a472c5a5edf3b.pdf} } @article { author = {خانی مقدم, مهیار}, title = {خصائص مبنائیة لرسم استراتیجیات تحقق الثقافة والحضارة الممهدة للظهور}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {29-48}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {یتناول المقال و بأسلوب توصیفی_ تحلیلی البحث فی التعالیم الإلهیة، و من خلال بیان مفهوم الثقافة والحضارة الممهدة للظهور، فهو بصدد عرض مقترح لبیان الخصائص المبنائیة التی یمکن من خلالها تنظیم رسم الإستراتیجیات لتحقق الجوانب النوعیة للثقافة والحضارة الممهدة للظهور مع زیادة الجوانب الکمیة و الکیفیة. و یمکن التعبیر عن النتائج فی بیانین:أ) المراد بالثقافة الممهدة للظهور: أنها مجموعة من التعالیم المرئیة (فیما یتعلق بالآراء والمعتقدات)، المنهجیة (فیما یتعلق بالقیم)، و العملیة (فیما یتعلق بالعادات والتقالید والأسالیب العملیة) المقتبسة من القرآن الکریم و السنة النبویة الشریفة و سیرة أهل‌البیت:، و الهدف التأثیر البارز لها هو: إیجاد الجوانب الفردیة والاجتماعیة اللازمة للقبول الحقیقی و المحض لولایة إمام العصر4 على أنه آخر مرسل إلهی، و أن الحضارة الممهدة للظهور هی تجلّی للثقافات المذکورة فی أبعاد الأجهزة والبرامج.ب) یبدو للمتأمل فی الحوادث الراهنة التی یشهدها العالم حالیاً و البحث فی التعالیم القرآنیة و الروایات: أنه یمکن إیجاد هذا الاعتقاد و هو: أنه على أساس السمة الغالبة للمؤشرات الثلاث: "التوجیه "، "الحکمة" و "الرضا" فی عرض الاستراتیجیات البحثیة و التنمویة لتحقق الثقافة و الحضارة الممهدة للظهور، العمل على تحقیق المزید من فرص النجاح فی إقناع المخاطبین لإیفاء دورها الهام فی التمهید لظهور الإمام المهدی4.}, keywords = {الستراتیجیة,الثقافة الممهدة للظهور,الحضارة الممهدة للظهور,التوجیه,الحکمة,الرضا}, title_fa = {شاخصه‌های مبنایی برای ترسیم راهبردهای تحقق فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز}, abstract_fa = {نوشتار پیش رو با روش توصیفی _ تحلیلی به جست‌وجو در آموزه‌های وحیانی می‌پردازد و ضمن بیان مفهوم فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز، درصدد است شاخصه‌های مبنایی را پیشنهاد کند که بر اساس آن‌ها، ساماندهی ترسیم راهبردها در جهت دست‌یابی به فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز با افزایش جنبه‌های کیفی و کمّی صورت پذیرد. نتایج به دست آمده را می‌توان در دو گزاره بیان کرد:الف) منظور از فرهنگ زمینه‌ساز، مجموعه‌ای از آموزه‌های بینشی (ناظر به عقاید و باورها)، گرایشی (ناظر به ارزش‌ها) و کُنشی (ناظر به آداب، رسوم، الگوها و شیوه‌های عملی) است که از قرآن کریم و سیرۀ پیامبر اکرم6 و اهل بیت: به دست می‌آید و هدف و اثر برجستۀ آن، ایجاد زمینه‌های فردی و اجتماعی لازم برای پذیرش حقیقی و محض ولایت امام زمان4 _ به عنوان آخرین فرستادۀ الهی _ است و تمدن زمینه‌ساز نیز، تجلی فرهنگ یادشده در ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خواهد بود؛ب) به نظر می‌رسد تأمل در اوضاع کنونی جهان و جست‌وجو در آموزه‌های قرآنی و روایی می‌تواند این باور را پدید آورد که با مبنا قرار دادن سه شاخصۀ «هدایت»، «حکمت» و «رضایت» در ارائۀ راهبردهای تحقیقی و توسعه‌ای برای تحقق فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز، می‌توان در اقناع مخاطبان برای ایفای نقش مؤثر خود در زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان4 به توفیقی بیشتر دست یافت.}, keywords_fa = {راهبرد,فرهنگ زمینه‌ساز,تمدن زمینه‌ساز,هدایت,حکمت,رضایت}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125390.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125390_42d1a6e10be2c0eb07c962da368f5512.pdf} } @article { author = {آیتی, نصرت‌ الله}, title = {إدارة إمام العصر علیه السلام من النفی إلى الإثبات}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {49-66}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {هل أن الإمام المهدی4 یدیر العالم؟ تؤید فی هذا المقال هذه الفرضیة و هی: أنه باستثناء شأن الهدایة الروحیة و المعنویة التی لیس للإمام فیه أیّ دور، وکونها قائمة دائماً، فإن سائر الشئون للإمام فی عصر الغیبة تنزل بسبب حیاة الاستتار، و تتحقق من قبل الفقهاء فی إطار أضیق و شعاع أقلّ. و لذلک، فإن إدارة الإمام المهدی4 للعالم لیست قابلة للإثبات. و من ناحیة أخرى، إذا کان المراد من إدارة العالم من قبله4، أن یمارس الإمام دوراً هاماً عبر وساطة الفیض _ الإدارة بهذا المعنى و إن أمکن إثباتها _ و لکن الإدارة بمعنى إدارته4 لأحداث العالم على النحو المطلوب بإرادته الخاصة التی یمکنه إعمالها، و یقوم بإعداد الأسباب و الشروط لتحققها، والتغلب بالتدخل المباشر على الإرادة البشریة و الإنسانیة _ التی قد یکون وجودها مانعاً من تحقق البحث المطلوب _ و إدارتها بالاتجاه المطلوب، فهذا کله مما لا یمکن إثباته طبعاً.}, keywords = {الإمام المهدی,إدارة إمام العصر,شؤون الإمام,واسطة الفیض}, title_fa = {مدیریت امام زمان؛ از نفی تا اثبات}, abstract_fa = {آیا امام مهدی4 عالم را مدیریت می‌کند؟در نوشتار پیش رو این فرضیه تأیید می‌شود که به جز شأن هدایت معنوی که غیبت و حضور امام در آن نقشی ندارد و همیشه برقرار است، سایر شئون امام در عصر غیبت به دلیل پنهان‌زیستی تنزل می‌یابد و در عرصه‌ای محدودتر و با شعاعی کم‌فروغ‌تر توسط فقها انجام می‌پذیرد. بنابراین، مدیریت امام مهدی4 بر عالم، اثبات‌شدنی نیست. از سوی دیگر، اگر مراد از مدیریت عالم توسط آن حضرت، نقشی باشد که امام از جهت وساطت فیض بر عهده دارد _ گرچه مدیریت به این معنا قابل اثبات است _ اما مدیریت به این معنا که آن حضرت برای مدیریت حوادث عالم به صورت مطلوب خود اراده‌ای ویژه اعمال می‌کند و خود اسباب و شرایط را برای تحقق آن فراهم می‌نماید و با دخالت مستقیم خود بر اراده‌های انسانی _ که چه‌بسا وجود آن‌ها مانع تحقق رخداد مورد نظر می‌شد _ غلبه کند و آن‌ها را به سمت و سوی مورد نظر خود جهت دهد، قابل اثبات نیست.}, keywords_fa = {امام مهدی,مدیریت امام زمان,شئون امام,واسطه فیض}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125392.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125392_1da42da0c0354bd634cf4462bd003006.pdf} } @article { author = {منزوی بزرگی, جواد}, title = {الإستراتیجیات الأخلاقیة للمسئولین القائمین بعملیة التمهید للظهور فی عصر الانتظار}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {67-110}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {عاش الشیعة و المسلمون و کافة شعوب العالم فی عصر غیبة الإمام الثانی عشر7 حالات من الحرمان الشدید و الاضطهاد. فالشیعة فی هذا العصر و من خلال قبول مسؤولیاتهم التاریخیة للخروج من هذا الحرمان، یترقبون ظهور الموعود و عصر الظهور، قد وقفوا بانتظاره، الانتظار الذی رافقه عبأ الرسالة الثقیل بالتمهید للظهور. فالإعداد والتمهید لکل الأشیاء الجیدة بحاجة إلى توفیر الإستراتیجیات الأساسیة فی المجتمع المنتظر من قبل المسئولین لتسهیل عملیة الإعداد للظهور و جعل الشعوب الإسلامیة الأخرى أنموذجاً للاقتداء بها.لذا، ینبغی علیهم أن یستندوا على العقیدة المهدویة تحیداً فی هذا العرض، و فی غضون ذلک، سیکون دور الاستراتیجیات الأخلاقیة مهماً جداً و أساسیاً ؛ لأن موضوع الأخلاق الیوم استقطبت نظر و اهتمامات کافة نواحی المجتمع. و سبب هذا التوجه و الاهتمام،یمکن مشاهدته فی هذین الأمرین البارزین:أولا: الدور الهام و الملموس فی السلوک الأخلاقی فی حفظ و بقاء و إعداد المجتمع المدنی (المجتمع المنتظر).ثانیا: هناک عدد کبیر من الأمثلة على السلوک غیر الاخلاقی و حالات الشذوذ. و لفهم کل ظاهرة ینبغی إدراک جوهر هذه الظاهرة والتأمل فیها.إن موضوع الأخلاقیات الإنسانیة فی أی مجتمع، له معنى مختلف. و من ناحیة أخرى، هناک اختلاف جوهری أیضاً بین أخلاق المسئولین القائمین على النظام الإسلامی مع أخلاق المسئولین القائمین فی الأنظمة المادیة الأخرى، فالمعیار الرئیسی فی النظام الرأسمالی، هو السعی وراء الربح واللذة، و لکن النظام الإلهی و فی عصر الانتظار، لیس الربح و المتعة هی المحور والأساس، بل المبادئ الإلهیة و القیم الراقیة والمتمیزة، و المسئولون القائمون فی النظام هم أداة لتحقق العدالة والروحانیة و السعادة، و یعدّ هذا نوعاً من النزاهة. وبالتالی، فهو ملحق بعملیة الإعداد و التمهید فی عصر الظهور. فینبغی أن یکون المسئولون القائمون مؤهلین لذلک والأکثر کفاءة. و بإمکان المؤشرات الأخلاقیة للمسئولین الممهدین للظهور أن تلبی الأمر المهم المذکور.یرکز هذا المقال على الدور الخاص للمسئولین القائمین فی عصر الظهور و تحقیق الحکومة العالمیة باستخدام المبادئ الموجودة فی الفکر الإسلامی، وذلک من خلال الاعتماد على أنموذج SWOT فی تحدید الاستراتیجیات.}, keywords = {الأخلاق,أخلاق المسئولین فی الحکومة,الانتظار,عصر الانتظار,الإعداد والتمهید,الحکومة العالمیة,SWOT}, title_fa = {راهبردهای اخلاق کارگزاران زمینه‌ساز در عصر انتظار}, abstract_fa = {با غیبت امام داوزدهم، شیعیان، مسلمانان و همه مردم جهان دچار محرومیتی جانکاه و عمیق شدند. شیعه در این عصر با پذیرش مسئولیت تاریخی خود برای خروج از این محرومیت، چشم به راه موعود و عصر ظهور، به انتظار ایستاده است؛ انتظاری که بار سنگین رسالت زمینه‌سازی برای ظهور را با خود به همراه داشت. آمادگی و زمینه‌سازی برای همۀ خوبی‌ها نیازمند ارائۀ راهبردهای اصولی است که در یک جامعه منتظر توسط کارگزاران برای زمینه‌سازی ظهور و الگو قرار گرفتن سایر ملل مسلمان، باید بر پایه دکترین مهدویت ارائه کنند که در این میان، نقش راهبردهای اخلاقی بسیار مهم و اساسی است؛ چرا که امروزه موضوع اخلاق، توجه زیادی را در سراسر جامعه به خود معطوف کرده است. دلیل این توجه، دو نشانۀ بارز است؛ نخست، نقش مهم و پرمعنای رفتار اخلاقی در حفظ و بقا و زمینه‌سازی یک جامعه مدنی (جامعه منتظر) و دوم، وجود تعدادی پرشمار از نمونه‌های رفتار ضد اخلاقی. بنابراین برای درک هر پدیده باید به اصل و اساس آن پدیده پی برد و در آن اندیشید.موضوع اخلاق انسانی در هر جامعه، دارای معنایی متفاوت است. از سوی دیگر، اخلاق کارگزاران در نظام اسلامی _ در عصر انتظار _ با اخلاق کارگزاری در دیگر نظام‌ها تفاوت جوهری دارد؛ زیرا در نظام‌های سرمایه‌سالار، معیار اصلی، دست‌یابی به سود و لذت است؛ اما در نظام الهی و در عصر انتظار، سود و لذت محور نیست، بلکه سنتی الهی و اصول ارزشی و متعالی، محور و مبنا شمرده می‌شود و کارگزار ابزاری برای تحقق عدالت، معنویت و سعادت است که این، نوعی امانت‌داری به شمار می‌رود. از این‌رو معطوف به زمینه‌سازی در عصر انتظار است و طیبعتاً کارگزار باید شایسته‌ترین باشد. شاخص‌های اخلاقی کارگزاران زمینه‌ساز، می‌تواند امر مهم یادشده را برآورده سازد.این نوشتار، جایگاه ویژه اخلاق کارگزاران زمینه‌ساز در عصر انتظار و تحقق حکومت جهانی را با استفاده از مبانی موجود در اندیشه‌های اسلامی و بر مبنای مدل تعیین راهبرد SWOT تبیین می‌کند.}, keywords_fa = {اخلاق,اخلاق کارگزاران,انتظار,عصر انتظار,زمینه‌سازی,حکومت جهانی,SWOT}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125393.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125393_217f8dae6d4e953965829194755af226.pdf} } @article { author = {بور نقی, فاطمة‌ السادات}, title = {دعاء الندبة، تصویر للعالم المشرق، ومظهر الوصول إلى العالم المثالی}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {111-132}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {فکّر البشر مع تطور العلم: أن بإمکانهم السیطرة على مصیر المستقبل البشری، و صار هذا أطروحة و مشروعاً لجهود الباحثین الغربیین حول مستقبل العالم. و تبعاً لذلک، و مع معرفة الغرب للعقیدة المهدویة لشیعیة ومواجهته للذات الإستکباریة لساستهم و حکامهم، مارسوا الخداع و بحیل مختلفة بما فی ذلک وضع برمجة حول المستقبل عن طریق الآلات و الأدوات الفنیة، فی محاولة منه لعرض صورة سلبیة عن المسلمین و تشویه سمعتهم، و صوروا للعالم أن لا خلاص إلا بالإمبریالیة الغربیة! فهی المنقذ والمخلص العالمی للبشریة! و أن مستقبل الرأی العام العالمی هو لصالح من یتبع خطاهم و یمضی على نهجهم، استناداً إلى أهدافهم المرسومة و تطلعاتهم.یعرض المقال محاولة لانتزاع صورة مستقبلیة للعالم المثالی فی دعاء الندبة، فعلى الرغم من أهمیته البالغة للمجتمع الشیعی و المعارضة العالمیة، إلا أنه لم یعرض تحقیقاً کافیاً لمعرفة المجتمع بنحو مستقل. الأمر الرئیسی فی هذه الدراسة هو کیفیة رسم المستقبل فی دعاء الندبة.یتناول هذا البحث الأحداث المستقبلیة فی حکومة المنجی الموعود وتحلیل التلفیق لأسلوب تحلیل المحتوى (تحلیل الآفاق من قبل المؤلف) باستخدام الأسلوب المکتبی عبر مقارنة التفاسیر، و قد أعطى نتائج ممیزة و ملحوظة، مثل: القضاء على الانحرافات الاجتماعیة و أیّ ممارسة للظالم، بیان شوکة الإسلام و اقتداره و دلالاته، تدمیر المعتدین والقضاء على المنظمات غیر المشروعة، رفعة و إعلاء کلمة أولیاء الله، و العار و الشنآن لأعدائه، وحدة و حیویة الشعوب حول محور التوحید والتقوى مع الإدارة الإلهیة للمنجی الموعود،و...إن طریق الوصول إلى هذا المستقبل، یتم من خلال تعزیز هذین الجناحین و هما: العلم و الحب.}, keywords = {مستقبل العالم,المستقبل المشرق,البحث حول المستقبل,المهدویة,دعاء الندبة,التعالیم الشیعیة}, title_fa = {دعای ندبه؛ تصویرگر آینده روشن جهان و نشان‌دهنده راه وصول به آن}, abstract_fa = {با رشد علم، بشر اندیشید که می‌تواند عنان سرنوشت آتی انسان را نیز به دست گیرد و این موضوع، سوژه‌ای برای تلاش‌های اندیشمندان غربی درباره آینده جهان شد. در پی آن، غرب با آگاهی از دکترین مهدویت شیعی و تقابل آن با ذات استکبارستیزانه سیاستمداران خود، با ترفندهایی متفاوت، از جمله برنامه‌سازی دربارۀ آینده با استفاده از ابزارهای هنری، سعی دارد چهره مسلمان‌ها و منجی آنان را منفی و امپریالیسم غربی را منجی جهان نشان دهد و افکار جهانی را به نفع آینده‌ای که در پی آن‌اند، بر اساس اهداف و آرزوهایشان شکل دهند.نوشتار حاضر تلاشی است برای استخراج تصویر آیندۀ آرمان‌محور جهان در دعای ندبه که به‌رغم اهمیت حیاتی آن برای جامعه شیعی و تقابل‌های جهانی با آن، تحقیق جامعه‌شناختی مستقلی بر آن صورت نگرفته است. مسئله اصلی این پژوهش، چگونه ترسیم شدن آینده در دعای ندبه است. این پژوهش، رویدادهای آتی در دولت منجی موعود را با تلفیقی از روش تحلیل محتوا (تحلیل فرازها به قلم نگارنده) و روش کتابخانه‌ای از طریق مقایسه تفاسیر بررسی می‌کند که نتایجی درخور توجه همچون محو کج‌روی‌های اجتماعی و هرگونه ظلم، اقتدار دین اسلام و نشانه‌های آن، نابودی متجاوزان و سازمان‌های غیرمشروع آن‌ها، سرافرازی دوستان خدا و سرافکندگی دشمنانش، اتحاد و نشاط مردم حول محور توحید و تقوا با مدیریت الهی منجی موعود و... به دست آمد و راه وصول به آن آینده، تقویت دو بال علم و عشق معرفی شد.}, keywords_fa = {آینده جهان,آینده روشن,آینده‌پژوهی,مهدویت,دعای ندبه,آموزه‌های شیعی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125394.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125394_636dc501c6e52ad7e430379f06dd23ce.pdf} } @article { author = {قادری, السید رضی}, title = {تحلیل تقریبی _ تطبیقی لمسئلة المهدویة فی «صحیح مسلم»}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {133-148}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {من المفاهیم العقائدیة الهامة لدى المسلمین: موضوع الإمام المهدی4 الذی استقطب اهتمامات العلماء والباحثین على مدى التاریخ. و مما لا شک فیه أن التعامل مع مثل هذه المفاهیم له تأثیر عمیق على بنیة العقیدة الإسلامیة، و یضاعف من أهمیتها. و نظراً لهذا الموضوع، فقد أشیر إلیه فی صحیح مسلم-الذی یعد من أهم مصادر الحدیث عند أهل السنّة- على خلاف تصور البعض ممن حاولوا إظهار صحیح مسلم وصحیح البخاری على أنهما بعیدین عن المواضیع المهدویة، و قد أشارت هذه الکتب إلى هذه المسألة فی جهات مختلفة. فقد روى مسلم فی صحیحه حدیث الخلفاء الاثنی عشر و حدیث الثقلین أیضاً و کذلک علامات ظهور الإمام المهدی4 و بعض القضایا الهامة، مثل نزول عیسى7، قیام السفیانی، الخسف فی البیداء، و...قام الباحث فی هذا المقال و بأسلوب تحلیلی-وصفی و بنظرة تقریبیة و تطبیقیة الترکیز على هذه الموارد، و سعى أیضاً إلى عدم تغییر أو التصرف فی العبارات خارج نطاق الفهم و المعاییر المعتبرة فی التحلیل و تطبیقات الروایات.}, keywords = {المهدی,الاثنا عشر,الخلیفة,الفتن,آخر الزمان}, title_fa = {بررسی تقریبی _ تطبیقی مسئله مهدویت در «صحیح مسلم»}, abstract_fa = {از جمله مؤلفه‌های مهم اعتقادی مسلمانان، موضوع امام مهدی4 است که در طول تاریخ مورد توجه علما و محدثان واقع شده است. بدون شک پرداختن به چنین مؤلفه‌های مهمی که در ساختار اعتقادی مسلمین تأثیری ژرف دارد، اهمیت آن را مضاعف می‌کند. توجه به این موضوع در صحیح مسلم _ که از معتبرترین منابع اهل‌سنت به شمار می‌رود _ نشان می‌دهد بر خلاف تصور برخی که سعی کرده‌اند صحیح مسلم و صحیح بخاری را دور از مباحث مهدوی جلوه دهند، این کتاب‌ها در جهات گوناگون به این مسئله اشاره کرده‌اند. مسلم در کتاب خود به خلفای اثنی‌عشر و نیز حدیث ثقلین پرداخته و نیز علائم ظهور امام مهدی4 و به برخی موضوعات مهم آن مانند نزول عیسی7، قیام سفیانی، خسف بیداء و... پرداخته است. این نوشتار، به روش تحلیلی _ توصیفی و نیز با نگاه تقریبی و تطبیقی به این موارد توجه کرده و کوشیده است هیچ دخل و تصرفی خارج از فهم و معیارهای معتبر در بررسی‌ها و تطبیق این روایات نداشته باشد.}, keywords_fa = {مهدی,اثنی‌عشر,خلیفه,فتن,آخرالزمان}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125395.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125395_cdc0268df20e354d2c0d7e6e684f3e1b.pdf} } @article { author = {أعظم شاهد, رئیس}, title = {نظرة حرکة جمن شاهی المنحرفة فی باکستان حول عقیدة الانتظار و إمام العصر}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {4}, number = {13}, pages = {149-166}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {تناول الباحث فی هذا المقال عقیدة الانتظار من منظار حرکة جمن شاهی التی تأسست فی القرن العشرین فی ولایة البنجاب فی باکستان. وفی هذا الصدد، أول مؤسس لهذه الحرکة هو السید طالب حسین شاه ابن السید جعفر الزمان شاه البخاری، عرض الباحث فی هذا المقال بعض ملامح و خصائص هذه الشخصیة، ثم تحدث بنحو الإجمال عن مصادر و آثار هذه الحرکة، کان قد حررها بقلمه السید جعفر و من ثم طباعتها.من آراء هذه الحرکة: العمل بأصالة الحرمة و ترک العمل بقاعدة سوق المسلمین. و عرض أیضاً نماذج فی تفسیر آیات القرآن الکریم حول عقیدة الانتظار، فقد فسر السید جعفر الزمان شاه الآیات القرآنیة التی تتحدث عن الانتظار حسب تصوراته الخاصة و مذاقاته الشخصیة و التی لم یشر إلیها أحد من المفسرین من أهل السنة و الشیعة.و أشار فی الختام إلى عقیدة الانتظار و المهدویة من منظار هذه الحرکة فی عدة موارد منها:إیمانهم بألوهیة الإمام المنتظر4، یقولون: إذا ظهر الإمام المهدی4 سیکون جمیع المؤمنین معصومین! فیأتی إمام العصر، و الأئمة لیسوا من ذریة آدم7! و لکنهم من نوع یختلف عن سائر البشر.}, keywords = {المهدویة,إمام العصر و الزمان,حرکة جمن شاهی,السید طالب حسین شاه,جعفر الزمان شاه}, title_fa = {نگرش انحرافی جریان جمن‌شاهی پاکستان به آموزه انتظار و امام عصر}, abstract_fa = {در این نوشتار به آموزه انتظار از دیدگاه جریان جمن‌شاهی _ که در قرن بیستم در ایالت پنجاب پاکستان به وجود آمده پراخته شده است. در این راستا نخست بنیان‌گذاران این جریان _ سید طالب حسین‌شاه و فرزندش سید جعفر الزمان‌شاه بخاری _ را معرفی می‌کرده و به بیان ویژگی‌های شخصی آنان می‌پردازد. سپس به اجمال، منابع و آثار این جریان _ که به قلم سید جعفر الزمان‌شاه نگاشته شده و به چاپ رسیده‌اند _ معرفی می‌شوند و آن‌گاه به برخی از افکار این جریان، مانند عمل به اصالت حرمت و عمل نکردن به قاعده سوق مسلمین اشاره می‌شود. همچنین به نمونه‌ها تفسیری آیات قرآنی درباره آموزه انتظار پرداخته می‌شود که سید جعفر الزمان‌شاه برداشت متفاوت و ذوقی از آیات داشته است که تا کنون هیچ‌یک از مفسران اهل‌سنت و شیعه به آن اشاره نکرده‌اند. در پایان به آموزه انتظار و مهدویت از نگاه این جریان در چند مورد اشاره می‌شود که آنان به الوهیت امام زمان4 معتقدند و می‌گویند وقتی آن حضرت ظهور کند همه مؤمنان معصوم خواهند بود؛ امام عصر4 نازل می‌شود و امامان از اولاد حضرت آدم7 نیستند، بلکه نوع آنان با بقیه انسان‌ها تفاوت دارد.}, keywords_fa = {مهدویت,امام زمان,فرقه جمن‌شاهی,سید طالب حسین‌شاه,جعفرالزمان‌شاه}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125396.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_125396_296abc8d6ffc3c7fc17c1cdf30831f8a.pdf} }