@article { author = {pour seyed aghaei, seyed masoud}, title = {الحکم بعد الإمام المهدی من وجهة نظر الروایات الشیعیة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {6}, number = {23}, pages = {5-24}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {یسعی هذا البحث إلى الإجابة علی سؤال ما هی الحکومة بعد الإمام المهدی4 ؟ و بالتفکیر فی الروایات فیما یتعلق بحکومة ما بعد الحجة4 یمکن رسم ثلاث نظریات: 1. ان النبی6 و الائمة من اهل‌البیت: یرجعون و یحکمون. 2. یحکم بعد الامام المهدی4 اثنی عشر مهدیا. 3. لا أحد سیحکم و تقوم القیامة. وقد درست نظریة رجعة النبی و الأئمة: فی العدید من الآثار و من ثم، لم تعالج مسألة الرجعة فی هذا البحث و لم یعاد النظر إلا فی حالتین أخیرین. و تظهر نتائج هذا البحث أنّ فی مورد قیام القیامة لایوجد أیّة روایة معتبرة سندا و إذا وجدت، هو الخبر الواحد الذی لیس لدیها القدرة علی الصراع مع روایات الرجعة و من ثمّ إمّا تخلّت أو تفسّر. و لکن هناک أربعة روایات عن حکم اثنی عشر مهدی التی یکون واحد منهم فقط هو فی نزاع مع روایات الرجعة و لکن هو من مصادر سنیة. و من الروایات الثلاثة الباقیة، واحدة تؤکد نظریة الرجعة و اثنین من الروایات الأخری یمکن الجمع بینها و بین هذه النظریة. و هناک روایة خامسة التی اعتبروها اتباع مدعی الکاذب احمد الحسن (احمد اسماعیل بصری) سببا لنظریة حکم اثنی عشر مهدی و لکن مع شرح الغرض الحقیقی من هذه الروایة، تم رفض علاقتها بحکم اثنی عشر مهدی.}, keywords = {الإمام المهدی,الرجعة,اثنی عشر مهدیا,القیامة,احمد الحسن}, title_fa = {حاکمیّت پس از حضرت مهدی 4 از منظر روایات شیعه}, abstract_fa = {این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که حکومت بعد از حضرت مهدی 4 چه می‌شود؟ با تأمل در روایات شیعه در رابطه با امر حکومت پس از حضرت حجت 4  سه نظریه قابل طرح است:1. پیامبر اکرم 9 و ائمه اطهار : رجعت نموده و حاکم می‌شوند؛2. دوازده مهدی بعد از حضرت حاکم می‌شوند؛3. کسی حاکم نمی‌شود و قیامت بر پا می‌شود.نظریه رجعت در آثار متعددی مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو در این پژوهش به مسئله رجعت پرداخته نشده و تنها دو مورد اخیر بررسی و نقد گردیده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد در مورد برپایی قیامت هیچ روایت معتبرالسندی در منابع شیعه موجود نیست و چنانچه یافت شود، خبر واحد است و قابلیّت تعارض با روایات رجعت را ندارد، یا کنار گذاشته شده و یا تأویل می‌شود. اما درباره حاکمیت دوازده مهدی چهار روایت وجود دارد که تنها یکی از آنها در تعارض با روایات رجعت است. اما آن هم از منابع اهل‌سنت نقل شده است. از سه روایت باقی مانده یکی مؤید نظریه رجعت بوده و دو روایت دیگر قابل جمع با آن است. البته روایت پنجمی نیز وجود دارد که پیروان مدعی دروغین احمد الحسن (احمد اسماعیل بصری) نظریه حاکمیت دوازده مهدی را دلیل خود دانسته‌اند. با تبیین مقصود حقیقی این روایت، ارتباط آن با حاکمیّت دوازده مهدی رد شده است. }, keywords_fa = {حضرت مهدی,رجعت,دوازده مهدی,قیامت,احمدالحسن}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124765.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124765_157be0dc6e740634f0a9891c05a68632.pdf} } @article { author = {حائری‌بور, محمدمهدی}, title = {الاجابات القرآنیة التفسیریة علی الشک فی طول عمر الامام المهدی}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {6}, number = {23}, pages = {25-39}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {مسألة طول عمر الإمام المهدی4 شبهة قد أثیرت من المعارضین من الأوقات الماضیة. و قد أثیرت مسألة للشیعة الامامیة مع استمرار غیاب الامام المهدی4. وقد حاول المفکرون الإسلامیون الإجابة علی هذا الشک من وجهات نظر علمیة وتاریخیة و قرآنیة. تحاول هذه المقالة تقدیم إجابات جدیدة علی الشک فی طول عمر الامام المهدی4 من وجهة نظر القرآن الکریم؛ اولا من أجل المقارنة بین حیاة طویلة من الإمام المهدی4 مع حیاة طویلة من الأنبیاء و الاولیاء: و ثانیا من أجل تحدید حیاة طویلة للإمام المهدی4 فی دائرة القوة الإلهیة التی تشمل خوارق العادات و تکون حیاة طویلة من الإمام المهدی4 من مصادیقها.}, keywords = {طول العمر,الامام المهدی,القوة الإلهیة,نوح,یونس}, title_fa = {پاسخ‌های قرآنی تفسیری به شبهه طول عمر امام مهدی}, abstract_fa = {مسئله طول عمر امام مهدی7 از گذشته‌های دور به عنوان شبهه‌ای از سوی مخالفان مطرح بوده است و البته در ادامه غیبت برای شیعیان نیز به عنوان یک سوال طرح گردیده است و اندیشمندان اسلامی تلاش کرده‌اند که این شبهه را از زوایای مختلف علمی و تاریخی و قرانی پاسخ دهند. در این مقاله تلاش شده است که پاسخ‌های جدیدی از منظر قران کریم به این شبهه داده شود؛ چه از جهت مقارنه عمر طولانی امام مهدی7 با عمرهای طولانی انبیاء و اولیاء که قرآن از آنها یاد کرده است وچه از جهت قرار دادن عمر طولانی امام زمان7 در دایره قدرت مطلقه الهی که خوارق عادات را شامل می‌گردد و عمر طولانی امام عصر7 یکی از مصادیق آن است.}, keywords_fa = {طول عمر,امام مهدی,قدرت الهی,نوح,یونس}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124766.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124766_2c3fa478d6b65018335692cefb39fdd7.pdf} } @article { author = {رضایی آدریانی, مجتبی}, title = {دراسة فی أحادیث نتائج حکومة الإمام المهدی الاقتصادیة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {6}, number = {23}, pages = {39-70}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {حکومة الإمام المهدی4 بما لها من الاتساع و النظرة الحاکمة علیها، لها آثار راسخة فی العالم و مختلف شؤون الحیاة الفردیة و الاجتماعیة؛ منها الآثار و النتائج الاقتصادیة التی هی من أهمّ أهداف الجوامع و الدول الحاضرة. هذه المقالة تتحاول دراسة تحلیلیة حول الروایات الناظرة إلی هذه الناحیة من الحکومة المهدویة، من حیث السند و الدلالة. و المتحصّل من هذه الدراسة أنّنا سوف نشاهد أموراً ثلاثة ببرکة الحکومة المهدویة: وفرة النعم و البرکات السماویة و الأرضیة؛ التکامل الروحی و الفکری فی المجتمع و تغییر الحیاة الاجتماعیة و الفردیة؛ المعاش المقارن بالامان الاقتصادی و القناعة و الکرامة.}, keywords = {الروایات الإقتصادیة,النتائج,حکومة الإمام المهدی,الإقتصاد الإسلامی}, title_fa = {پژوهشی در روایات اقتصادی حکومت امام زمان}, abstract_fa = {حکومت امام زمان4، با توجه به وسعت و نیز جهان‌بینی حاکم بر آن، پیامدهایی عمیق و تأثیرگذار در سطح جهانی و در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد خواهد داشت. یکی از این ابعاد، که دغدغه امروزین بسیاری از جوامع را تشکیل می‌دهد، نگاه و پیامدهای اقتصادی حکومت مهدوی است. در این مقاله تلاش شده با نگاهی توصیفی _ تحلیلی، روایات مرتبط با این بعد از حکومت امام زمان4، گردآوری و مورد بررسی سندی و دلالی قرار گیرند. نتیجه حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با توجه به وفور نعمت‌ها و برکت‌های آسمانی و زمینی از یکسو و رشد معنوی مردم و تغییر نگرش آنها به سبک زندگی از سوی دیگر، شاهد زندگی همراه با امنیت اقتصادی و قناعت و مناعت طبع، در سطح جهانی و در میان افراد و جوامع مختلف خواهیم بود.}, keywords_fa = {روایات اقتصادی,دستاوردها,حکومت امام زمان,اقتصاد اسلامی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124767.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124767_9a23a57723d9de7ca677db09055f8a4e.pdf} } @article { author = {باغبانی آرانی, جواد}, title = {دراسة مقارنة لعلاقة آخر الزمان و الموعود فی القرآن و العهدین}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {6}, number = {23}, pages = {71-90}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {کلمة «آخرالزمان» تطلق علی نهایة العالم. هناک العدید من المناقشات حول هذه الدورة. قضایا مثل الموعود و التطورات الإیجابیة والسلبیة قبل ظهور الموعود و حین ظهوره. و کان قلق الناس دائما انه کیف هی نهایة العالم حاسمة، ما هو دور الموعود فیها، ما هی خصائصها وما سیکون أنصار و معارضین له و فی نهایة المطاف، مصیر الإنسان و العالم یؤدی إلی ای مکان. کلمة «اسکاتولوجی»[1] بمعنی المعرفة بآخر الزمان و الآخرة یهتم البحث عن هذا الموضوع الخطیر. المسلمون یفصلون بین «آخرالزمان» و «الآخرة» و المسیحیون ینطبقون احدهما علی الاخر و الیهود لدیهم وجهة نظر اثنین فیه. مجموعة من الیهود، مثل المسلمین یفصلون بین «آخرالزمان» و «الآخرة»، ومجموعة مثل المسیحیین تعتبرهما واحدة. و بناء علی هذه الآراء، لایأتی الآخرة مع ظهور الموعود فی الاسلام و لکن تتحقق الآخرة مع ظهور الموعود فی المسیحیة و الیهود لدیهم وجهة نظر اثنین فیه. و درّس هذا المقال علاقة آخر الزمان و الموعود بشکل تطبیقی فی القرآن الکریم و العهدین ای العهد العتیق و العهد القدیم.[1]. Eschatology یؤخذ من الکلمة الیونانیة «الاسکاتوس» بمعنی «البعد» أو «الآخِر».}, keywords = {التطبیق,آخرالزمان,الموعود,القرآن الکریم,العهد العتیق,العهد الجدید}, title_fa = {بررسی تطبیقی ارتباط آخرالزمان و موعود در قرآن و عهدین}, abstract_fa = {آخرالزمان به پایان این جهان اطلاق می‌شود. مباحث متعددی درباره این دوره مطرح شده است؛ مباحثی مانند موعود، تحولات بزرگ مثبت و منفی پیش از ظهور و دوره ظهور موعود. این‌که پایان جهان چگونه فرا می‌رسد، نقش موعود در آن چیست، خصوصیات او چگونه است و موافقان و مخالفان او در چه وضعیتی خواهند بود و سرانجام سرنوشت انسان و جهان به کجا می‌انجامد، دغدغه همیشگی مردم بوده است. واژه «اسکاتولوژی»[1] به معناى شناخت آخرالزمان‏ و آخرت متکفل بحث از این موضوع مهم است.مسلمانان آخرالزمان و آخرت را از یکدیگر جدا و مسیحیان آن دو را بر هم منطبق‏ می‌دانند. یهودیان در این باره دو دیدگاه دارند. گروهى از یهودیان مانند مسلمانان آخرالزمان و آخرت را از یکدیگر جدا و گروهى مانند مسیحیان آن دو را یکى مى‏دانند. بر اساس دیدگاه اسلام با ظهور موعود آخرت فرا نمی‌رسد و در مسیحیت با ظهور او آخرت محقق می‌شود. در یهودیت نیز دو نظریه وجود دارد. نوشتار پیش رو ارتباط آخرالزمان و موعود را به شکل تطبیقی در قرآن کریم، عهد عتیق و عهد جدید به اختصار بررسی کرده است.[1]. Eschatology از کلمه «اسکاتوس» یونانى به معناى «آخر» یا «بعد» گرفته شده است.}, keywords_fa = {تطبیق,آخرالزمان,موعود,قرآن,عهد عتیق,عهد جدید}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124768.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124768_d179e29841a2817f8eec34d219b0d2ca.pdf} } @article { author = {صبائی, مهدی}, title = {نقد اعتبار رمزیة علائم الظهور المنفصلة و المتصلة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {6}, number = {23}, pages = {91-106}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {هناک تقسیمات عن علائم الظهور ینبثق تمایزها من الروایات تارة و من فکر دارسی علم المهدویة أخری. من جملة التقسیمات المطروحة التفکیک بین العلائم المتصلة و المنفصلة للظهور. انطلاقاً من المشاکل الموجهة الی النوع الثانی یهدف التحقیق الذی بین أیدیکم الی تأیید اطلاق العلامة علی المنفصلة منها دون أختها و ذلک یتم عبر عناصر متنوعة علی غرار انسجامها مع المواصفات العامة للعلامة و کذلک نتطرق الی المواضیع المماثلة التی استخدمتها الآیات و الروایات. اسلوب البحث هذا یعتمد علی المکتبات و بشکل تحلیلی یحاول عرض غوامض التقسیم الآنف الذکر و یخطّئه بشکل مستدل}, keywords = {العلائم المتصلة,العلائم المنفصلة,أرضیات الظهور,قیام المنجی}, title_fa = {نقد انگاره گونه‌شناختی نشانه‌های ظهور به منفصل و متصل}, abstract_fa = {تقسیم‌های گوناگونی برای نشانه‌های ظهور ذکر شده است که منشأ این تمایزها گاه به روایات بازگشت داشته و گاه برآمده از اندیشه مهدوی‌پژوهان است. یکی از تقسیم‌های صورت گرفته تفکیک میان نشانه‌ها به نشانه‌های متصل و منفصل می‌باشد. نگاشته پیش‌رو می‌کوشد با توجه به آسیب‌های برخی تقسیم‌بندی‌های گونه دوم، صحت اطلاق نشانه بر نشانه‌های منفصل را با مؤلفه‌هایی همچون سازگاری آن با ویژگی کلی علامت و نشانه و همچنین موارد مشابه به ‌کار رفته در آیات و روایات مورد بحث و بررسی قرار دهد. بر این اساس پژوهش حاضر با روش کتابخانه‌ای و شیوه تحلیلی تلاش دارد ابهامات تقسیم‌بندی صورت یافته و مجهولاتی چند از آن را نمایان و نادرستی این انگاره را مستدل سازد}, keywords_fa = {نشانه‌های متصل,نشانه‌های منفصل,زمینه‌های ‌ظهور,قیام منجی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124770.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124770_fc62dddccb844b1299b27c43ea1f9524.pdf} } @article { author = {قادری, سیدرضی}, title = {التمثیل التحلیلی التطبیقی للمهدویة فی الصحاح الستة}, journal = {Mahdavi Research}, volume = {6}, number = {23}, pages = {107-136}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {۲۴۲۳-۷۶۵۵}, eissn = {۲۷۱۷-۲۰۰۷}, doi = {}, abstract = {من المؤکد ان مسألة المهدویة هی من المسائل الهامة فی معتقدات المسلمین التی حضرها العلماء و المحدثین و لذلک من المهم جدا معالجة مثل هذه المسألة التی لها تأثیر عمیق علی بنیة المعرفة و المعتقدات للمسلمین. هذا من ناحیة و من ناحیة اخری فان دراسة حول هذا الموضوع فی الصحاح الستة من اهم مصادر دینیة سنیة تضاعف من اهمیة القضیة خلافا لبعض الذین یزعمون فی عدم ذکر ذلک فی الصحیحین (صحیح البخاری و صحیح المسلم) یری المولف فی الکتب المذکورة ان لهذا الموضوع اهتمام و اهمیة کبیرة من جهات عدیدة. لقد ذکروا فی الصحاح المذکورة: حدیث المعرفة، و ایضا روایة الاثنی عشر خلیفة، و بعض القضایا الهامة حول علامات الظهور کنزول عیسی7 فی آخرالزمان، و الاقتداء بالامام المهدی، ظهور السفیانی و خسف البیداء و... استعرض المولف فی هذا المقال اسلوبا تحلیلیا و نظرة ذات مقاربات تطبیقیة لتمثیل هذه القضایا وفقا لمعاییر صالحة للفهم لکی لایکون علی التحکیم من اجل ان یکون له الحق فی ان یسمع و یقبل من قبل الباحثین.}, keywords = {المهدی,الخلیفة,الفتن,آخرالزمان,اثنی عشر,اشراط الساعة}, title_fa = {بازنمایی تحلیلی _ تطبیقی مهدویت در صحاح سته}, abstract_fa = {بدون تردید مسئله مهدویت از مسائل مهم اعتقادی مسلمانان بوده که در طول تاریخ مورد توجه علما و محدثین قرار گرفته است. لذا پرداختن به چنین مسئله‌ای که در ساختار معرفتی و اعتقادی مسلمانان تاثیر عمیقی دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.از سوی دیگر تحقیق در چنین موضوعی در صحاح سته که مهم‌ترین منابع دینی اهل‌سنت می‌باشد اهمیت مسئله را مضاعف می‌کند. برخلاف تصور برخی که گمان کرده‌اند در صحیحین (صحیح بخاری و مسلم) هیچ اشاره‌ای به این مطلب نشده است، نگارنده بر این عقیده است که مسئله مهدویت از جهات گوناگون در صحاح سته و نیز صحیح بخاری و مسلم مورد توجه واقع شده است. در صحاح سته به حدیث معرفت و نیز روایت دوازده خلیفه پرداخته شده و نیز به برخی از موضوعات مانند نزول عیسی7 در آخرالزمان و اقتدا به امام مهدی4 و ظهور سفیانی و خسف بیداء و... تصریح شده است. این مقاله سعی کرده به روش تحلیلی و با نگاه تطبیقی تقریبی این موارد را بازنمایی کند و هیچ دخل و تصرفی در داوری نداشته باشد تا حق مطلب ادا شده و نزد محققان مقبول افتد.}, keywords_fa = {مهدی,خلیفه,فتن,آخرالزمان,اثنی عشر,اشراط الساعه,شیعه و سنی}, url = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124771.html}, eprint = {https://pajmahdavi.sinaweb.net/article_124771_df46f6e8701d94196cbc3ca152f652a7.pdf} }